کره شمالی در بحبوحه روابط رو به رشد با روسیه، خود را به بریکس نزدیکتر می‌کند

کره شمالی در بحبوحه روابط رو به رشد با روسیه، خود را به بریکس نزدیکتر می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

از آن جا که دیپلمات ارشد کره شمالی نشست مجمع عمومی سازمان ملل را نادیده گرفت و به جای آن در یک رویداد مرتبط با بریکس شرکت کرد، این کشور ممکن است تلاش‌های خود را برای همسو شدن با بلوک اقتصادی بریکس (BRICS) افزایش دهد. تحلیلگران معتقدند که در حالی که کیم جونگ اون (Kim Jong-un) به دنبال شکستن انزوای دیپلماتیک از طریق چنین اتحادهایی است، تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی کره شمالی، عضویت این کشور را بعید می‌سازد. اقدامات اخیر نشان‌دهنده افزایش همکاری کره شمالی با روسیه است که ممکن است به تغییراتی در رویکرد سیاست خارجی این کشور اشاره داشته باشد.

خیز کره شمالی برای ایجاد روابط نزدیک‌تر با بریکس

چوی سون‌هوی (Choe Son-hui)، وزیر امور خارجه کره شمالی، برای شرکت در یک رویداد مرتبط با بریکس در روز سه‌شنبه، از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل خودداری کرد. به گزارش روزنامه Korea Times، این امر ممکن است نشان‌دهنده آن باشد که این کشور در حال بررسی برقراری روابط نزدیک‌تر با این بلوک اقتصادی است.

وزیر کره شمالی در مجمع زنان اوراسیا در سن پترزبورگ شرکت کرد که شامل جلسات مرتبط با بریکس بود. وزارت اتحاد کره جنوبی خاطرنشان کرد که این اقدامات نشان‌دهنده همسویی روزافزون کره شمالی با روسیه است. یکی از مقامات این وزارتخانه اعلام کرد: “اگرچه تاکنون شاهد اقدامات قاطعانه‌ای نبوده‌ایم، اما وزیر امور خارجه کره شمالی، چوی سون‌هوی، اخیراً در یک رویداد بین‌المللی به رهبری روسیه شرکت کرده است و این رژیم بیانیه‌های رسمی در مخالفت با ایالات متحده صادر کرده است.”

این اقدامات نشان می‌دهد که احتمالاً کره شمالی قصد دارد در آینده به طور فعال با نظم جهانی جدیدی که توسط روسیه هدایت می‌شود، همکاری کند.

گروه بریکس، که در ابتدا متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، اکنون با اضافه شدن مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی گسترش یافته است.

با این حال، تحلیلگران نسبت به چشم‌انداز عضویت کره شمالی شکاک باقی مانده‌اند. چو هان-بوم (Cho Han-bum)، از موسسه اتحاد ملی کره، گفت: “همسو شدن با بریکس با تلاش‌های کیم جونگ-اون برای فرار از انزوای دیپلماتیک از طریق قرار دادن کره شمالی به عنوان عضوی فعال در اتحادهای جهانی نوظهور هماهنگ است”. او تأکید کرد که محدودیت‌های اقتصادی کره شمالی و تحریم‌های بین‌المللی پیوستن به این گروه را غیرممکن می‌سازد.

علاوه بر این، لیم اُل-چول (Lim Eul-chul) از دانشگاه کیونگنام (Kyungnam University) توضیح داد که روابط تیره کره شمالی با چین ممکن است تلاش‌های این کشور برای پیوستن به بلوک اقتصادی را با مشکل مواجه کند و خاطرنشان کرد:

“اگر کره شمالی به یک گروه چندملیتی رسمی بپیوندد، این امر می‌تواند انزوای چندین دهه‌ای آن را تغییر دهد.”

آیا فکر می‌کنید روابط رو به رشد کره شمالی با روسیه می‌تواند منجر به گنجاندن نهایی این کشور در بریکس شود؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره کره شمالی در بحبوحه روابط رو به رشد با روسیه، خود را به بریکس نزدیکتر می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.