صادرات غیرنفتی ایران به همسایگان طی 6 ماه سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است

صادرات غیرنفتی ایران به همسایگان طی 6 ماه سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است
آنچه در این مقاله میخوانید

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران (Islamic Republic of Iran Customs Administration – IRICA) اعلام کرد که ارزش صادرات غیرنفتی ایران به ۱۵ کشور همسایه در شش ماه نخست سال جاری (۲۰ مارس تا ۲۱ سپتامبر) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافت.

محمد رضوانی‌فر (Mohammad Rezvanifar) گفت که کشور در شش ماهه نخست امسال ۳۹ میلیون تن محصولات غیرنفتی به ارزش ۱۵.۶ میلیارد دلار صادر کرده که رشد ۴ درصدی در وزن نسبت به سال گذشته را ثبت کرده است.

تجارت کل غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه در این مدت ۵۰ میلیون تن به ارزش ۳۲.۶ میلیارد دلار بوده است.

به گفته رضوانی‌فر، تجارت غیرنفتی جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه در شش ماه نخست سال جاری از نظر وزنی ۵ درصد و از نظر ارزشی ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

واردات کشور از همسایگان در این شش ماه نیز نشان‌دهنده افزایش ۸ درصدی در وزن و ۱۸ درصدی در ارزش نسبت به نیمه اول سال گذشته بوده است.

بر اساس گفته‌های رئیس گمرک ایران، امارات متحده عربی (United Arab Emirates)، ترکیه (Turkey)، عراق (Iraq)، پاکستان (Pakistan) و فدراسیون روسیه (Russian Federation) از جمله شرکای اصلی تجاری ایران در میان کشورهای همسایه در این شش ماه بوده‌اند.

ارزش تجارت غیرنفتی ایران با همسایگان در پنج ماه نخست سال جاری (۲۰ مارس تا ۲۱ آگوست) ۱۶ درصد افزایش یافت و به ۲۶.۸۵۷ میلیارد دلار رسید.

تجارت بین دو طرف از نظر وزنی نیز ۱۰ درصد افزایش یافت.

در طول این پنج ماه، ایران ۳۴.۱۱۸ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳.۴۰۲ میلیارد دلار به همسایگان خود صادر کرده و در مقابل ۹.۴۶۱ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳.۴۵۵ میلیارد دلار از آن‌ها وارد کرده است.

صادرات ایران به کشورهای همسایه در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۱ درصد و از نظر ارزشی ۱۹ درصد افزایش داشته است. همچنین، واردات از کشورهای همسایه نیز به ترتیب ۱۰ درصد در وزن و ۱۳ درصد در ارزش افزایش یافته است.

ایران با ۱۵ کشور از جمله امارات متحده عربی (UAE)، افغانستان (Afghanistan)، ارمنستان (Armenia)، جمهوری آذربایجان (Azerbaijan)، بحرین (Bahrain)، عراق (Iraq)، کویت (Kuwait)، قزاقستان (Kazakhstan)، عمان (Oman)، پاکستان (Pakistan)، قطر (Qatar)، روسیه (Russia)، ترکیه (Turkey)، ترکمنستان (Turkmenistan) و عربستان سعودی (Saudi Arabia) مرز زمینی یا آبی مشترک دارد.

دیدگاه خود را درباره صادرات غیرنفتی ایران به همسایگان طی 6 ماه سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.