در بحبوحه دلارزدایی، بریکس به پترویوان برای تجارت نفت چشم دوخته است

در بحبوحه دلارزدایی، بریکس به پترویوان برای تجارت نفت چشم دوخته است
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته‌ هربرت پونیش (Herbert Poenisch)، کارشناس اقتصادی، کشورهای عضو اتحادیه بریکس (BRICS) در حال بررسی استفاده از پترویوآن به عنوان ارز تجارت نفت هستند، که بخشی از تلاش‌های مداوم آن‌ها برای کاهش وابستگی به دلار (dedollarization) است. او اعلام کرد که ممکن است گروه بریکس در اجلاس خود در کازان به بحث درباره جایگزین‌هایی برای پترو دلار بپردازند. او همچنین به احتمال تغییر موضع عربستان سعودی به سمت پترویوآن و برنامه‌های روسیه برای کاهش وابستگی به دلار اشاره کرد. با این حال، چالش‌هایی به‌ ویژه در زمینه‌ دسترسی به رِنمینبی (Renminbi) برای کشورهای واردکننده نفت، همچنان وجود دارند.

به گفته کارشناس، بریکس به پترویوآن به عنوان ارز تجارت نفت چشم دارد

هربرت پونیش (Herbert Poenisch)، محقق ارشد دانشگاه ژجیانگ (Zhejiang University) و اقتصاددان سابق بانک تسویه‌ حساب‌های بین‌المللی (Bank for International Settlements – BIS)، در مقاله‌ای که توسط انجمن رسمی مؤسسات پولی و مالی (OMFIF) منتشر شد، دلایلی را توضیح داد که چرا گروه بریکس (BRICS) در حال بررسی معرفی پترویوآن به‌ عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای کاهش وابستگی به دلار در نشست آتی خود در کازان در ماه اکتبر است. انجمن رسمی مؤسسات پولی و مالی یک اندیشکده مستقل است که بر بانکداری مرکزی، سیاست اقتصادی و سرمایه‌گذاری عمومی تمرکز دارد.

او توضیح داد که گروه گسترده شده بریکس – که اکنون شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، مصر و اتیوپی است – ممکن است از نشست کازان برای بررسی جایگزین‌هایی برای سیستم پترو دلار استفاده کند. او خاطرنشان کرد: «عربستان سعودی، بزرگترین تأمین‌کننده نفت در جهان، نیز به پروژه Mbridge، سیستم ارز دیجیتال بانک تسویه‌ حساب‌های بین‌المللی، پیوسته است.» پونیش اظهار داشت:

«این کشور اظهاراتی مبنی بر بررسی جایگزین‌هایی برای سیستم فعلی پرداخت‌های نفت مبتنی بر دلار و آمادگی برای استفاده از پترویوآن برای تسویه حساب‌های نفتی داشته است.»

پونیش (Poenisch) تأکید کرد که تحولات قابل توجهی از جمله تلاش روسیه برای کاهش وابستگی به دلار، از زمان اجلاس ژوهانسبورگ 2023 رخ داده است، و افزود: «روسیه در حال برنامه‌ریزی برای معرفی یک ارز جدید برای نفت – پترویوآن – و سیستم Mbridge خود برای پرداخت‌های نفتی و حتی یک ارز مشترک برای بریکس (BRICS) است تا وابستگی به دلار را کاهش دهد.»

با این حال، او خاطرنشان کرد که چالش‌هایی برای پترویوآن، به ویژه در مورد توزیع رنمینبی، باقی مانده است. پونیش توضیح داد: «چالش اصلی پترویوآن این است که رنمینبی کافی در اختیار کشورهای بزرگ واردکننده نفت مانند هند قرار گیرد. از آنجا که این کشورها با چین دارای مازاد حساب جاری نیستند، رنمینبی کافی برای پرداخت واردات نفت خود به دست نمی‌آورند. آنها باید از طریق کانال‌های دیگر به رنمینبی دسترسی پیدا کنند.»

علاوه بر این، موفقیت پترویوآن نیاز به مکانیزمی برای بازیافت مازاد رنمینبی خواهد داشت، که به گفته پونیش (Poenisch) به نفع بانک‌های چینی خواهد بود. او اظهار داشت:

«بیشترین سود را از نقش بزرگتر رنمینبی، بانک‌های چینی خواهند برد که از طریق فرآیند بازیافت، به سودهای بسیار مورد نیاز دست خواهند یافت.»

او افزود: «واسطه‌های مالی غربی می‌توانند از طریق آربیتراژ بین بازار نفت مبتنی بر دلار و بازار نفت مبتنی بر رنمینبی به این فرآیند بپیوندند. با این حال، معرفی پترویوآن تنها منجر به تکه‌تکه‌تر شدن سیستم مالی جهانی خواهد شد.»

آیا فکر می‌کنید معرفی پترویوان می‌تواند با موفقیت اتکا به دلار را در تجارت جهانی نفت کاهش دهد یا باعث ایجاد چندپارگی بیشتر در سیستم مالی خواهد شد؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره در بحبوحه دلارزدایی، بریکس به پترویوان برای تجارت نفت چشم دوخته است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.