10 کشور بزرگ تولیدکننده طلا کدام هستند؟

10 کشور بزرگ تولیدکننده طلا کدام هستند؟
آنچه در این مقاله میخوانید

کشورهای برتر در تولید طلا آماده هستند تا از بازار صعودی فعلی طلا، همانند عملیات استخراج طلا در این کشورها، بهره‌مند شوند.

قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ به شدت افزایش یافته و رکوردهای جدیدی را ثبت و شکسته است. قیمت‌ها پس از کاهش ۵۰ واحدی در نرخ معیار فدرال رزرو ایالات متحده که در تاریخ ۱۸ سپتامبر (28 شهریور) اعلام شد، به بیش از ۲,۶۰۰ دلار آمریکا صعود کردند. این کاهش که به‌طور گسترده‌ای پیش‌بینی شده بود، پس از آن صورت گرفت که جدیدترین داده‌ها نشان دادند که تورم به آرامی به نرخ هدف ۲ درصد فدرال رزرو نزدیک‌تر می‌شود و همچنین با ایجاد توازن بیشتر در بازار کار همراه بود.

علاوه بر این، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه که ممکن است به بی‌ثباتی منطقه تولیدکننده نفت منجر شود، تأثیرات زنجیره‌ای به همراه داشته است، چون تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن مانند طلا هستند.

پس، کدام کشورها بیشترین تولید طلا را دارند؟ در این مقاله، به بررسی کشورهایی می‌پردازیم که بر اساس آخرین ارقام تولید از سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (US Geological Survey)، بیشترین استخراج این فلز گرانبها را در سال ۲۰۲۳ انجام داده‌اند. لازم به ذکر است که تولید جهانی طلا در سال گذشته مجموعاً ۳۰۰۰ تن متریک (MT) بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۲، ۶۰ تن کاهش داشته است.

۱. چین

Flag_of_the_People's_Republic_of_China.svg

تولید طلا: ۳۷۰ تن متریک

چین در سال ۲۰۲۳ با تولید ۳۷۰ تن متریک طلا، بزرگترین کشور استخراج‌کننده طلا در جهان بود. در حالی که تولید طلای چین در سال ۲۰۱۶ به اوج خود و به ۴۵۵ تن متریک رسید، تولید آن در بیش از یک دهه گذشته هرگز به کمتر از ۳۰۰ تن متریک نرسیده است. این تولید مداوم همچنان موقعیت چین را به عنوان بزرگترین تولیدکننده طلای جهان تضمین می‌کند.

صنعت استخراج طلای چین تحت سلطه شرکت‌های دولتی قرار دارد. برخی از بزرگترین شرکت‌ها شامل China Gold International Resources (بورس تورنتو: CGG، بورس هنگ‌کنگ: 2099)، Shandong Gold (بورس هنگ‌کنگ: 1787) و Zijin Mining Group (بورس هنگ‌کنگ: 2899) هستند.

چین همچنین دارای کارخانه‌های بزرگ ذوب طلا است. ابتکار کمربند و جاده چین (Belt and Road Initiative) باعث شده تا شرکت‌های چینی در نقاط دیگری از آسیا و آفریقا به اکتشاف و توسعه سایت‌های معدنی بپردازند و منابع خام را برای تصفیه به چین ارسال کنند. علاوه بر این که چین در سال ۲۰۲۳ بزرگترین تولیدکننده طلا بود، همچنین با تولید ۱,۰۸۹.۶۹ تن متریک، بزرگترین مصرف‌کننده طلا نیز بود. بانک مرکزی چین بزرگترین خریدار این فلز گرانبها در سال ۲۰۲۳ بود و طی سال ۲۲۵ تن متریک طلا به خزانه‌های خود اضافه کرد و مجموع ذخایر طلای خود را به ۲,۲۳۵ تن متریک رساند.

2. استرالیا

Flag_of_Australia

تولید طلا: ۳۱۰ تن متریک

تولید طلای استرالیا در سال ۲۰۲۳ به ۳۱۰ تن متریک رسید، که تقریباً با تولید سال قبل که ۳۱۴ تن متریک بود، برابر است.

طلا در استرالیا در چندین معدن بزرگ استخراج می‌شود، و پنج معدن برتر تولید طلا در ایالت‌های مختلف این کشور واقع شده‌اند. بزرگترین معدن تولیدکننده، معدن Boddington شرکت Newmont (بورس تورنتو: NGT، بورس نیویورک: NEM) در استرالیای غربی است که در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ ۵۸۹,۰۰۰ اونس طلا تولید کرد.

استرالیا بزرگترین ذخایر طلای جهان را با ۱۲,۰۰۰ تن متریک در اختیار دارد و نقشی مهم در تأمین جهانی طلا ایفا می‌کند. این کشور در دوره سال‌های ۲۰۲۲/۲۰۲۳ حدود ۲۴ میلیارد دلار استرالیا به اقتصاد استرالیا کمک کرده است.

3. روسیه

تولید طلا: ۳۱۰ تن متریک

تولید طلای روسیه در سال ۲۰۲۳ به ۳۱۰ تن متریک رسید، که همانند سال قبل بود. تولید طلای این کشور از سال ۲۰۱۷ که تنها ۲۵۵ تن متریک تولید داشت، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

طبق اعلام سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (US Geological Survey)، ذخایر طلای روسیه به ۱۱,۱۰۰ تن متریک می‌رسد، که پس از استرالیا، دومین کشور با بیشترین ذخایر طلا در جهان است. با این حال، با وجود تولید و ذخایر بالای طلا، طلای روسیه از زمان تهاجم این کشور به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ با مشکلاتی برای دسترسی به بازارهای جهانی مواجه بوده است. در واکنش به این مشکلات، اپراتورهای روسی به دنبال بازارهای جایگزین، به ‌ویژه کشورهای عضو اتحادیه بریکس (BRICS) و سایر کشورهای آسیایی مانند قزاقستان بوده‌اند.

4. کانادا

Flag_of_Canada

تولید طلا: ۲۰۰ تن متریک

در سال ۲۰۲۳، تولید طلای کانادا به ۲۰۰ تن متریک رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش جزئی ۶ تن را نشان می‌دهد.

استان‌های انتاریو و کبک بزرگترین تولیدکنندگان طلا در کشور هستند و بیش از ۷۰ درصد از تولید طلای کانادا را به خود اختصاص می‌دهند. دولت کانادا اعلام کرده که طلا با ارزش‌ترین کالای معدنی کشور است و صادرات داخلی این فلز گرانبها در سال ۲۰۲۲ به ۲۲.۳۴ میلیارد دلار کانادا رسیده است.

علاوه بر این، منطقه مثلث طلایی بریتیش کلمبیا (BC’s Golden Triangle) یک مرکز مهم برای اکتشاف است. در این منطقه، معدن طلای Brucejack متعلق به شرکت Newmont و معدن مس-طلای Red Chris واقع است که دومی یک سرمایه‌گذاری مشترک ۷۰/۳۰ با Imperial Metals (بورس تورنتو: III، بازار OTC Pink: IPMLF) است. شرکت‌های نوپایی مانند Goliath Resources (بورس تورنتو: GOT، بازار OTCQB: GOTRF) نیز کشفیات مهمی در این منطقه داشته‌اند که به خوش‌بینی بیشتر نسبت به پتانسیل این منطقه دامن زده است.

5. ایالات متحده

Flag_of_the_United_State

تولید طلا: ۱۷۰ تن متریک

در سال ۲۰۲۳، ایالات متحده ۱۷۰ تن متریک طلا تولید کرد که نسبت به ۱۷۳ تن متریک تولید شده در سال ۲۰۲۲، کمی کاهش داشت. در حالی که این کاهش جزئی است، اما ادامه‌دهنده روند کاهش تولید از سال ۲۰۱۷ است که ایالات متحده ۲۳۷ تن متریک طلا تولید کرده بود.

طبق اعلام سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (US Geological Survey)، ایالت نوادا بزرگترین تولیدکننده این فلز گرانبها بود و ۷۳ درصد از تولید داخلی را به خود اختصاص داد، و پس از آن ایالت آلاسکا با ۱۳ درصد قرار گرفت. ۲۷ عملیات برتر تولید طلا در کشور مسئول ۹۷ درصد از تولید طلای آمریکا در سال ۲۰۲۳ بودند.

برآوردی از منابع طلای ایالات متحده نشان می‌دهد که این کشور تقریباً ۳۳,۰۰۰ تن متریک طلا در منابع شناسایی‌شده و کشف‌نشده دارد. سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده خاطرنشان می‌کند که تقریباً یک‌چهارم طلای موجود در منابع کشف‌نشده را می‌توان در ذخایر پورفیری مس پیدا کرد. ذخایر طلای آمریکا حدود ۳,۰۰۰ تن متریک تخمین زده می‌شود.

6. قزاقستان

Flag_of_Kazakhstan

تولید طلا: ۱۳۰ تن متریک

تولید طلای قزاقستان در سال ۲۰۲۳ به ۱۳۰ تن متریک رسید که نشان‌دهنده رشد مداوم در تولید این فلز گرانبها است. این رقم نسبت به ۶۹ تن متریک تولید شده در سال ۲۰۱۶ افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. بزرگترین عملیات استخراج طلای قزاقستان، معدن Altyntau Kokshetau است که متعلق به شرکت بزرگ معدنی Glencore (بورس لندن: GLEN، بازار OTC Pink: GLCNF) است.

در آگوست ۲۰۲۳، شرکت Polymetal International (شرکت آنگلو-روسی و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلا در قزاقستان) از بورس لندن خارج شد. این اقدام به منظور قطع ارتباط بین زیرمجموعه‌های قزاقستانی و روسی آن صورت گرفت؛ تصمیمی که در واکنش به تنش‌های ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین گرفته شد. این شرکت همچنان در بورس بین‌المللی آستانه (AIX) در قزاقستان لیست شده و در این کشور فعالیت‌های بزرگی دارد.

7. مکزیک

Flag_of_Mexico

تولید طلا: ۱۲۰ تن متریک

مکزیک دارای تاریخچه‌ای طولانی در استخراج طلا است؛ در واقع، استعمار اسپانیایی‌ها در آمریکای مرکزی در اوایل و اواسط قرن پانزدهم به‌طور عمده به دنبال طلا و نقره بود. امروزه، مکزیک در زمره پیشگامان جهانی تولید طلا قرار دارد و در سال ۲۰۲۳، ۱۲۰ تن متریک طلا استخراج کرد. فلزات گرانبها ۵۰ درصد از کل تولید فلزات این کشور را تشکیل می‌دهند.

در حالی که بخش زیادی از استخراج طلای مکزیک تحت کنترل شرکت‌های خارجی است، یکی از بزرگترین عملیات‌های معدنی، معدن Herradura است که متعلق به شرکت Fresnillo (مستقر در مکزیکوسیتی) است. این معدن در سال مالی ۲۰۲۳ این شرکت، ۳۵۵,۴۸۵ اونس طلا (تقریباً ۱۰.۰۸ تن متریک) تولید کرد. معدن Herradura بیش از نیمی از تولید طلای Fresnillo را تشکیل می‌دهد و حدود یک‌چهارم از کل درآمد تعدیل‌شده این شرکت را به خود اختصاص می‌دهد.

8. اندونزی

تولید طلا: ۱۱۰ تن متریک

صنعت معدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد اندونزی است و این کشور در زمره بزرگترین تولیدکنندگان نیکل، مس و طلا در جهان قرار دارد. در سال ۲۰۲۳، اندونزی حدود ۱۱۰ تن متریک طلا تولید کرد که نسبت به سال قبل ۵ تن افزایش داشت.

اندونزی میزبان چندین عملیات بزرگ استخراج طلا است. بزرگترین آن‌ها منطقه معدنی گراسبرگ (Grasberg Mining District) است، که یک سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت Freeport-McMoRan (بورس نیویورک: FCX) و شرکت دولتی Indonesia Asahan Aluminium اندونزی است. در سال ۲۰۲۳، این منطقه ۱.۹۸ میلیون اونس طلا (معادل ۵۶.۱ تن متریک) تولید کرد؛ این منطقه دارای ۲۳.۹ میلیون اونس ذخایر معدنی تخمین زده شده است.

9. آفریقای جنوبی

Flag_of_South_Africa

تولید طلا: ۱۰۰ تن متریک

در سال ۲۰۲۳، آفریقای جنوبی ۱۰۰ تن متریک طلا تولید کرد، که نسبت به ۸۹ تن در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است. تخمین زده می‌شود که یک‌دهم ذخایر جهانی طلا در این کشور قرار دارد، و حوضه ویتواترزرند (Witwatersrand Basin) یکی از بزرگترین منابع طلای جهان است.

آفریقای جنوبی برای چندین دهه یکی از برترین تولیدکنندگان طلا بوده است، اما بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸، تولید طلای این کشور ۸۵ درصد کاهش یافت. در سال‌های اخیر، آفریقای جنوبی شاهد درگیری‌هایی بین اتحادیه کارگران معدن و ساخت‌وساز (AMCU) و تولیدکنندگان طلا در منطقه بوده است. اتحادیه کارگران معدن و ساخت‌وساز در چندین معدن طلا و پلاتین اعتصاب‌ها و اعتراضاتی را برای افزایش دستمزد و جلوگیری از ادغام‌هایی که ممکن است منجر به از دست رفتن شغل‌ها شود، برگزار کرده است.

قطع برق نیز مشکلات بیشتری برای صنعت طلای آفریقای جنوبی ایجاد کرده است. محدودیت در تولید برق در کشور باعث خاموشی‌های متناوب شده است، که شامل معدن‌کاران نیز می‌شود؛ اکثر معادن به شبکه برق ملی متصل هستند.

10. ازبکستان

Flag-Uzbekistan

تولید طلا: ۱۰۰ تن متریک

ازبکستان در سال ۲۰۲۳ ۱۰۰ تن متریک طلا تولید کرد، که مطابق با تولید آن در طول دهه گذشته است.

معدن طلای Muruntau، که توسط شرکت معدنی و متالورژی Navoi اداره می‌شود، یکی از بزرگترین عملیات‌های استخراج طلا در جهان است. ذخایر عظیم طلا در این محل برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ کشف شد و هنوز هم برخی از بزرگترین ذخایر طلای جهان را با ۴,۵۰۰ تن متریک در اختیار دارد. این کشف نقطه آغاز استخراج طلا در ازبکستان بود. این معدن سالانه بیش از ۲.۵ میلیون اونس طلا تولید می‌کند و انتظار می‌رود که تا دهه ۲۰۳۰ به فعالیت خود ادامه دهد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، استخراج این فلز گرانبها به پایین‌ترین سطح خود در اواسط دهه ۱۹۹۰ رسید. در سال ۲۰۱۹، دولت ازبکستان اعلام کرد که سرمایه‌گذاری مجددی در توسعه و اکتشاف خواهد داشت. اگرچه این امر هنوز در تولید سالانه منعکس نشده است، بهسازی‌های برنامه‌ریزی شده در معدن Muruntau که قرار است تا سال ۲۰۲۶ تکمیل شود، انتظار می‌رود که تولید آن را از ۳۸.۵ میلیون به ۵۰ میلیون تن متریک سنگ معدن در سال افزایش دهد.

دیدگاه خود را درباره 10 کشور بزرگ تولیدکننده طلا کدام هستند؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.