همخوانی تورم و هدف مورد انتظار بانک مرکزی ژاپن

همخوانی تورم و هدف مورد انتظار بانک مرکزی ژاپن
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌ها نشان می‌دهد که تورم اصلی در پایتخت ژاپن با هدف 2 درصدی بانک مرکزی در ماه سپتامبر مطابقت دارد و نشانه‌ای از پیشرفت اقتصاد در تحقق معیارهای افزایش بیشتر نرخ بهره است.

تحلیلگران می‌گویند در حالی که نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی خارج از کشور ممکن است بانک ژاپن را وادار کند تا در ماه اکتبر بایستد، اما تورم ثابت انتظارات بازار را برای افزایش مجدد نرخ بهره در دسامبر یا اوایل سال آینده زنده نگه می‌دارد.

داده‌های روز جمعه نشان داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده اصلی توکیو (CPI) که هزینه‌های نوسانات مواد غذایی تازه را در نظر نمی‌گیرد، در سپتامبر 2.0 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که با هدف BOJ و پیش‌بینی میانه بازار مطابقت داشت.

شاخص جداگانه‌ای که تأثیرات هزینه‌های مواد غذایی تازه و سوخت را از بین می‌برد، و به‌عنوان شاخص گسترده‌تر روند قیمت توسط BOJ از نزدیک تحت نظر است، پس از افزایش با همان سرعت در ماه اوت، در سپتامبر نسبت به سال قبل 1.6 درصد افزایش یافت.

قیمت خدمات پس از افزایش 1.3 درصدی در ماه آگوست، 1.2 درصد در سپتامبر افزایش یافت، که نشان می‌دهد شرکت‌ها در حال انتقال هزینه‌های نیروی کار ناشی از افزایش دستمزدها به عنوان پروژه‌های BOJ هستند.

اکنون تمرکز بر این است که آیا افزایش قیمت خدمات در ماه اکتبر، زمانی که شرکت‌های ژاپنی معمولاً هر دو سال یک بار در قیمت‌های کالاها و خدمات تجدیدنظر می‌کنند، تسریع می‌یابد.

یوشیکی شینکه، اقتصاددان ارشد اجرایی در موسسه تحقیقاتی دای ایچی لایف گفت: با افزایش دستمزدها، شرکت‌ها ممکن است قیمت خدمات را افزایش دهند، اما عدم قطعیت زیادی در مورد اینکه آیا چنین حرکت‌هایی گسترده خواهد شد یا خیر وجود دارد.

او گفت: صادرات ضعیف و بهبود اخیر ین ممکن است به سود تولیدکنندگان لطمه بزند، که می‌تواند آنها را از افزایش دستمزدها در سال آینده منصرف کند.

BOJ در ماه مارس به نرخ‌های بهره منفی پایان داد و نرخ سیاست کوتاه مدت خود را در ژوئیه به 0.25 درصد افزایش داد، زیرا ژاپن در حال پیشرفت مداوم به سوی دستیابی به هدف تورم 2 درصدی خود است.

کازوئو اوئدا، رئیس BOJ، گفته است که اگر تورم همچنان در مسیری که پیش‌بینی می‌کند، در مسیر پایداری 2 درصد باقی بماند، به افزایش نرخ‌ها ادامه خواهد داد، اگرچه او تاکید کرد که این بانک زمان خود را صرف سنجش چگونگی تأثیر نااطمینانی‌های اقتصادی جهانی بر بهبود شکننده ژاپن خواهد کرد.

اقتصاد ژاپن در سه ماهه دوم سالانه 2.9 درصد رشد کرد، زیرا افزایش دستمزد ثابت پشتوانه هزینه‌های مصرف‌کننده بود. مخارج سرمایه‌ای همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، اگرچه تقاضای ضعیف در چین و کند شدن رشد ایالات متحده چشم‌انداز این کشور متکی به صادرات را مختل می‌کند.

دیدگاه خود را درباره همخوانی تورم و هدف مورد انتظار بانک مرکزی ژاپن بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.