ریزش دلار منجر به سقوط امپراتوری ایالات متحده می‌شود

ریزش دلار منجر به سقوط امپراتوری ایالات متحده می‌شود
آنچه در این مقاله میخوانید

همزمان با تلاش‌های بلوک بریکس (BRICS) برای ادامه روند کاهش وابستگی به دلار، یک کارشناس اعلام کرده است که سقوط دلار آمریکا می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای پایان امپراتوری غرب باشد. در واقع، بن نورتون (Ben Norton)، بنیان‌گذار Geopolitical Economy Report، اخیراً عنوان کرده است که دلار کلید برتری آمریکا است که از اواخر دهه ۱۹۴۰ تاکنون برقرار بوده است.

در یک مصاحبه جدید، نورتون از دلار به عنوان «قوی‌ترین سلاح ایالات متحده» یاد کرد. علاوه بر این، او خاطرنشان کرد که این ارز از زمان توافق برتون وودز (Bretton Woods) قدرت عظیمی به این کشور بخشیده است. اما بلوک بریکس در حال تلاش برای تغییر این وضعیت است و ابتکارات در حال توسعه آن‌ها می‌تواند راهی برای رسیدن به این هدف فراهم کند.

brics-russia-china-xi-jinping-vladimir-putin-president.jpg

قدرت آمریکا در دلار آن است، در حالی که کارشناسان نسبت به تلاش‌های بریکس برای فاصله گرفتن از دلار هشدار می‌دهند

چالش بریکس علیه دلار آمریکا موضوع جدیدی نیست. این گروه جمعی در چند سال گذشته تهدیدی برای جایگاه دلار بوده است. اگرچه این روند تدریجی بوده، اما تلاش‌های آن‌ها بی‌تأثیر نبوده است. بر اساس Dollar Dominance Meter شورای آتلانتیک، سهم دلار آمریکا در ذخایر جهانی از سال ۲۰۰۲، یعنی دومین سال از تأسیس بلوک بریکس، ۱۴ درصد کاهش یافته است.

با این حال، واقعیت زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که به نتایج این تلاش‌ها نگاه کنیم. با موضع‌گیری قاطع بلوک بریکس، یک کارشناس اظهار می‌کند که دلار آمریکا کلید امپراتوری این کشور است. هر گونه کاهش ارزش این ارز، به معنای افت جایگاه برتر این کشور نیز خواهد بود.

بن نورتون (Ben Norton) اخیراً از دلار به عنوان «قوی‌ترین سلاح» ایالات متحده یاد کرده است. او همچنین خاطرنشان کرد که موقعیت ذخیره‌ای دلار امتیازهای فوق‌العاده‌ای را برای این کشور فراهم می‌کند. به‌ویژه، آمریکا می‌تواند «بسیاری از مشکلات اقتصادی خود را صادر کند» و با چاپ بیشتر ارز خود، این مشکلات را به جهان منتقل کند؛ ارزی که به نظر می‌رسد جهان را به گردش در می‌آورد.

با این حال، هر امپراتوری به نقطه‌ای از ناپایداری می‌رسد و به نظر می‌رسد ایالات متحده به این مرحله نزدیک شده است. تعداد بی‌شماری از کارشناسان نسبت به افزایش بدهی آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند. میزان بدهی فدرال از ۳۵ تریلیون دلار فراتر رفته و هر ماه در حال افزایش است. علاوه بر این، پیامدها و نگرانی‌ها نیز همگام با آن در حال افزایش هستند.

این موضوع چالشی بزرگ برای رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده خواهد بود. با توجه به اینکه انتخابات ۲۰۲۴ در ماه نوامبر برگزار می‌شود، هیچ‌یک از جناح‌ها به صراحت درباره نگرانی‌های مربوط به هزینه‌ها صحبت نکرده‌اند. در واقع، برنامه‌های اقتصادی هر دو کاندیدا می‌تواند این مشکل را حتی بدتر کند.

اگرچه بسیاری از کارشناسان امیدهای جنوب جهانی برای کاهش وابستگی به دلار را نادیده گرفته‌اند، اما نگرانی‌ها باید همچنان وجود داشته باشد. بلوک بریکس تنها تهدید نیست، چرا که دلار ممکن است زیر فشار این چالش‌ها خم شود. بنابراین، این موضوع می‌تواند آغاز یک تغییر عظیم در اقتصاد جهانی باشد.

دیدگاه خود را درباره ریزش دلار منجر به سقوط امپراتوری ایالات متحده می‌شود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.