40 کشور خواستار کنار گذاشتن دلار آمریکا هستند

40 کشور خواستار کنار گذاشتن دلار آمریکا هستند
آنچه در این مقاله میخوانید

ائتلاف بریکس (BRICS) از کشورهای در حال توسعه که می‌خواهند از سلطه دلار آمریکا رهایی یابند، حمایت می‌کند. اقتصادهای نوظهور با چالش‌های ناشی از تحمل بار دلار آمریکا مواجه هستند.

آخرین گزارش نشان می‌دهد که حدود ۴۰ کشور علاقه‌مند به پیوستن به ائتلاف بریکس در سال ۲۰۲۴ هستند. همه این کشورها اقتصادهای نوظهور هستند و در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی واقع شده‌اند.

۴۰ کشور تمایل دارند از سلطه دلار آمریکا رهایی یابند

این ۴۰ کشور یک خواسته مشترک دارند: رهایی از سلطه دلار آمریکا. این روند نشان می‌دهد که چندین کشور علاقه‌ای به نگهداری دلار آمریکا یا تسویه معاملات تجاری با آن ندارند.

کشورهای در حال توسعه تمایل دارند برای تجارت از ارزهای محلی استفاده کنند تا اقتصادهای بومی خود را تقویت کنند. دلار آمریکا مانع از پتانسیل رشد آن‌ها شده است، بنابراین بریکس (BRICS) جذاب به نظر می‌رسد چون به ‌طور جدی فرآیند “حذف وابستگی به دلار” را پیش می‌برد.

دیوید لوبین (David Lubin)، محقق ارشد برنامه اقتصاد جهانی و مالی در چتم هاوس (Chatham House) گفت «تنها مسئله سیاستی که ۹ عضو فعلی بریکس و تا ۴۰ عضو جدید بریکس را متحد می‌کند، تمایل مشترک به رهایی از سلطه دلار آمریکا است».

تحلیلگر دیگری توضیح داد که کشورهای در حال توسعه ممکن است در بازارهای جهانی، یوآن چین (yuan) را به دیگر ارزها ترجیح دهند. بنابراین، چین (China)، از اعضای اصلی بریکس، می‌تواند از دستور کار حذف وابستگی به دلار بیشترین سود را ببرد. چارلز چانگ (Charles Chang)، رئیس کشور چین بزرگ در بخش شرکت‌ها در S&P Global Ratings، گفت: «به نظر نمی‌رسد که ارزهای اقتصادهای کوچکتر مانند درهم (dirham) بتوانند در طول زمان مقیاس جهانی پیدا کنند چون حجم تجارت آن‌قدر قابل توجه نیست، در حالی که رنمینبی (یوآن) پتانسیل بیشتری دارد.» این موضوع به چین، عضو بریکس، مزیت بیشتری در برابر دلار آمریکا می‌دهد.

دیدگاه خود را درباره 40 کشور خواستار کنار گذاشتن دلار آمریکا هستند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.