مرجع رفتار مالی بریتانیا اولین حکم محکومیت خود را برای عملکرد غیرقانونی خودپردازهای رمزارزها اعلام کرد

مرجع رفتار مالی بریتانیا اولین حکم محکومیت خود را برای عملکرد غیرقانونی خودپردازهای رمزارزها اعلام کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

اولومیده اوسونکویا (Olumide Osunkoya) به جرم اداره غیرقانونی شبکه‌ای از دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال در سراسر بریتانیا اعتراف کرده است. با این که سازمان مالی بریتانیا (UK Financial Conduct Authority – FCA) ثبت‌نام او را رد کرده بود، عملیات وی میلیون‌ها دلار تراکنش ارز دیجیتال را مدیریت کرده است. این پرونده اولین محکومیت از این نوع تحت قوانین ضد پول‌شویی بریتانیا محسوب می‌شود.

اولین محکومیت خودپرداز غیرقانونی ارز دیجیتال در بریتانیا فاش شد

سازمان مالی بریتانیا (UK Financial Conduct Authority – FCA) روز دوشنبه اعلام کرد که اولومیده اوسونکویا (Olumide Osunkoya) به جرم اداره شبکه‌ای غیرقانونی از خودپردازهای ارز دیجیتال اعتراف کرده است. سازمان مالی بریتانیا با اشاره به این که اوسونکویا با پنج اتهام در دادگاه وست‌مینستر ماجستریتز (Westminster Magistrates’ Court) مواجه شده است، توضیح داد:

«این اولین محکومیت از نوع خود در بریتانیا برای جرایم مربوط به عملیات خودپردازهای ارز دیجیتال است.»

ناظر مالی بریتانیا توضیح داد: «آقای اوسونکویا به‌طور غیرقانونی شبکه‌ای از حداقل ۱۱ دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال را اداره کرده که بین ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱ (8 دی 1400) تا ۸ سپتامبر ۲۰۲۳ (17 شهریور 1402) بیش از ۲.۶ میلیون پوند (حدود ۳.۵ میلیون دلار) تراکنش ارز دیجیتال را پردازش کرده‌اند.» در دادگاه اعلام شد که احتمالاً افراد درگیر در پول‌شویی و فرار مالیاتی از این دستگاه‌ها استفاده کرده‌اند.

با وجود رد ثبت‌نام توسط ناظر مالی بریتانیا (FCA) در سال ۲۰۲۱، او به گسترش عملیات خود ادامه داد و دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال را در فروشگاه‌های محلی در سراسر بریتانیا قرار داد. ناظر مالی بریتانیا توضیح داد:

«با وجود این که در سال ۲۰۲۱ از ثبت‌نام آقای اوسونکویا در ناظر مالی بریتانیا ممانعت شده بود، او به فعالیت و گسترش شبکه خودپردازهای ارز دیجیتال در فروشگاه‌های محلی در سراسر بریتانیا ادامه داد. آقای اوسونکویا هیچگونه فرایند لازم احراز هویت مشتری یا بررسی منبع مالی در مورد افرادی که از این دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال استفاده می‌کردند، انجام نداد.»

علاوه بر فعالیت بدون ثبت‌نام در ناظر مالی بریتانیا، اوسونکویا با اتهاماتی برای ایجاد اسناد جعلی و داشتن ۱۹,۵۴۰ پوند اموال مجرمانه، که مشکوک به سودهای حاصل از شبکه خودپردازهای ارز دیجیتال است، مواجه است. او همچنین با ادعای کاذب مبنی بر فروش کسب‌وکار به فردی خیالی، مقامات را فریب داد. ناظر مالی بریتانیا تأکید کرد که در حال حاضر هیچ‌گونه اپراتور قانونی خودپردازهای ارز دیجیتال در بریتانیا وجود ندارد و صدور حکم اوسونکویا، که ممکن است تا ۱۴ سال زندان برای او به همراه داشته باشد، در دادگاه ساوت‌ورک کراون (Southwark Crown Court) انجام خواهد شد.

نظر شما در مورد این پرونده مهم مربوط به عملیات غیرقانونی خودپرداز رمزارزها در بریتانیا چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره مرجع رفتار مالی بریتانیا اولین حکم محکومیت خود را برای عملکرد غیرقانونی خودپردازهای رمزارزها اعلام کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.