تنش‌های خاورمیانه باعث کاهش ارزش سهام و سقوط قیمت بیت کوین به 60,246 دلار شد

تنش‌های خاورمیانه باعث کاهش ارزش سهام و سقوط قیمت بیت کوین به 60,246 دلار شد
آنچه در این مقاله میخوانید

روز سه‌شنبه، شاخص‌های اصلی سهام ایالات متحده، از جمله نزدک کامپوزیت (Nasdaq Composite)، میانگین صنعتی داوجونز (Dow Jones Industrial Average)، راسل ۲۰۰۰ (Russell 2000)، و اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500)، همگی به دلیل نگرانی‌های فزاینده درباره احتمال تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه با کاهش مواجه شدند. به گفته وزارت خارجه ایالات متحده، ایران نزدیک به ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرده است. پس از اعلام این خبر، قیمت بیت ‌کوین (Bitcoin) به ۶۰,۲۴۶ دلار کاهش یافت، در حالی که قیمت طلا با افزایش جزئی ۱ درصدی همراه بود.

ترس از درگیری‌ها بازارها را متزلزل می‌کند: افت سهام آمریکا، کاهش شدید قیمت بیت ‌کوین و اتریوم

در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۰ مهر ۱۴۰۳)، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که ایران موشک‌هایی به سمت اسرائیل شلیک کرده است، که بر اساس ادعای اسرائیل، بیشتر این حملات به‌ طور موفقیت‌آمیزی رهگیری شدند. با این حال، سخنگوی نظامی اسرائیل، دانیل هاگاری (Daniel Hagari)، خاطرنشان کرد که “چندین برخورد” رخ داده است. با انتشار این خبر، بازارها به سرعت واکنش نشان دادند و ارزش سهام ایالات متحده به شدت کاهش یافت. شاخص راسل ۲۰۰۰ (Russell 2000) ۱.۴۸ درصد، نزدک کامپوزیت (Nasdaq Composite) ۱.۵۳ درصد، میانگین صنعتی داوجونز (Dow Jones Industrial Average) ۰.۴۱ درصد و اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) ۰.۹۳ درصد کاهش یافتند.

در حالی که قیمت بیت کوین به 60246 دلار رسید، به سرعت تا 60,800 دلار در هر کوین افزایش یافت
در حالی که قیمت بیت کوین به 60246 دلار رسید، به سرعت تا 60,800 دلار در هر کوین افزایش یافت

در سطح جهانی، بازارها با افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال گسترش این درگیری به یک جنگ جهانی، محدودتر شدند. رسانه‌های اجتماعی پر از بحث‌هایی درباره احتمال وقوع جنگ جهانی سوم (World War III) شده‌اند و رسانه‌های خبری در سراسر جهان به‌طور مداوم به‌روزرسانی‌های جدیدی ارائه می‌کنند. درست مانند بازارهای سنتی سهام، بازار رمزارز نیز تحت فشار قرار گرفته است و اخباری که سرمایه‌گذاران سهام را نگران کرده، باعث تزلزل بازار ارزهای دیجیتال نیز شده است. ارزش کل بازار رمزارزها به ۲.۱۲ تریلیون دلار کاهش یافته که در ۲۴ ساعت گذشته ۵.۵۹ درصد افت داشته است.

قیمت بیت ‌کوین (BTC) روز سه‌شنبه ۴.۸۶ درصد کاهش یافت، در حالی که قیمت اتریوم (ETH) ۶.۵ درصد افت کرد. ارزش بیت‌ کوین، دارایی پیشروی رمزارز، به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۶۰,۲۴۶ دلار در ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر به وقت شرقی (EDT) (۸:۰۰ شب به وقت تهران) رسید، در حالی که ارزش اتریوم به پایین‌ترین سطح روزانه ۲,۴۱۲ دلار سقوط کرد و سپس کمی به محدوده ۲,۴۴۰ دلار بازگشت. با این حال، حجم معاملات از صبح همچنان کند بوده و در زمان انتشار این خبر به ۱۰۹.۳۷ میلیارد دلار رسیده است. اگرچه این میزان ۳۳.۱۲ درصد بیشتر از حجم معاملات در ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) است، اما بخش عمده‌ای از این معاملات نشان‌دهنده فشار فروش است. تا ساعت ۵ بعدازظهر سه‌شنبه (۸:۳۰ شب به وقت تهران)، قیمت بیت ‌کوین توانست به محدوده ۶۰,۸۰۰ دلار صعود کند.

در همین حال، قیمت طلا و نقره هر یک تقریباً ۱ درصد افزایش یافته‌اند. در ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر به وقت شرقی (۸:۰۰ شب به وقت تهران)، طلا ۱.۰۷ درصد رشد کرده و نقره ۰.۸۲ درصد افزایش یافته است. احتمال تشدید درگیری‌های نظامی، سایه سنگینی بر بازارهای جهانی افکنده و هم دارایی‌های سنتی و هم رمزارزها را دچار تزلزل کرده است. شرکت‌کنندگان در بازار از عدم اطمینان عقب‌نشینی کرده‌اند و چشم‌انداز درگیری‌های بیشتر موجب ایجاد نگرانی‌های فراگیر شده است. با افزایش تنش‌ها، تعادل شکننده بازارها مختل شده و بازارها را وارد چرخه‌ای از ترس و عقب‌نشینی کرده است که هیچ دسته دارایی از نگرانی‌های ناشی از جنگ در امان نمانده است.

نظر شما در مورد واکنش بازار به درگیری در خاورمیانه چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره تنش‌های خاورمیانه باعث کاهش ارزش سهام و سقوط قیمت بیت کوین به 60,246 دلار شد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.