ذخایر دلار آمریکا برای اولین بار از سال 1995 به زیر 60 درصد سقوط کرد

ذخایر دلار آمریکا برای اولین بار از سال 1995 به زیر 60 درصد سقوط کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

پس از اعمال تحریم‌های کاخ سفید علیه روسیه در سال ۲۰۲۲، گروه بریکس (BRICS) در حال ایجاد چالش‌هایی برای ذخایر دلار آمریکا از همه جهات است. این اتحاد طی دو سال گذشته در حال جمع‌آوری طلا بوده و با تنوع‌بخشی به ذخایر بانک‌های مرکزی خود با این فلز گران‌بها، به سمت استقلال از دلار حرکت کرده است. طی ۱۸ ماه گذشته، بانک‌های مرکزی کشورهای در حال توسعه مجموعاً ۸۰۰ تن طلا خریداری کرده‌اند. چین تنها در ۱۵ ماه گذشته ۲۲۵ تن طلا خریداری کرده است.

روسیه، چین و هند از جمله بزرگ‌ترین خریداران طلا هستند و باعث افزایش قیمت این فلز گران‌بها شده‌اند. شورای جهانی طلا (World Gold Council) گزارش داده است که «از ابتدای سال تاکنون، بانک‌های مرکزی به‌طور خالص ۸۰۰ تن طلا خریداری کرده‌اند، که ۱۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.» این روند باعث کاهش ذخایر دلار آمریکا شده است، چون کشورهای عضو بریکس در حال جایگزینی آن با طلا در بانک‌های مرکزی خود هستند.

کاهش ذخایر دلاری بانک مرکزی به 58.2 درصد

کاهش ذخایر دلاری بانک مرکزی به 58.2 درصد

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی که به دلار آمریکا نگهداری می‌شوند، در سال ۲۰۲۴ به ۵۸.۲ درصد کاهش یافته است. این میزان پایین‌ترین سطح ثبت‌شده از سال ۱۹۹۵ است، چون کشورهای عضو بریکس (BRICS) و سایر کشورهای در حال توسعه در حال افزودن طلا و سایر ارزهای محلی به ذخایر بانک‌های مرکزی خود هستند.

سهم دلار آمریکا

ارزهای غیرسنتی دیگری نیز در حال ورود به ذخایر بانک‌های مرکزی کشورهای بریکس (BRICS) و کشورهای در حال توسعه هستند. بانک‌های مرکزی در حال کاهش ذخایر دلار آمریکا و جایگزینی آن با طلا به منظور تنوع‌بخشی به ذخایر خود هستند. صندوق بین‌المللی پول (IMF) گزارش داده است که جایگزین‌های اصلی دلار آمریکا و یورو، «ارزهای غیرسنتی ذخیره» هستند.

اگر طلا به عنوان ذخیره در بانک‌های مرکزی کشورهای بریکس به تسلط برسد، دلار آمریکا ممکن است با کمبودهایی مواجه شود. کاهش شدید در ذخایر نشان‌دهنده این است که روند دلارزدایی می‌تواند شرایط را برای دلار آمریکا بدتر کند. اقتصادهای نوظهور می‌توانند نقش اصلی را در نظم مالی جهانی ایفا کنند و آمریکا و غرب را به حاشیه برانند.

دیدگاه خود را درباره ذخایر دلار آمریکا برای اولین بار از سال 1995 به زیر 60 درصد سقوط کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.