تورم سوئیس به پایین‌ترین حد در سه سال اخیر رسید

تورم سوئیس به پایین‌ترین حد در سه سال اخیر رسید
آنچه در این مقاله میخوانید

آمارهای دولت در روز پنجشنبه نشان داد که تورم سوئیس به پایین‌ترین سطح خود در بیش از سه سال گذشته رسیده است و تحلیلگران را بر آن داشت تا اعلام کنند که کاهش بیشتر نرخ بهره توسط بانک ملی سوئیس عملاً قطعی است.

بر اساس داده‌های اداره آمار فدرال، قیمت‌های مصرف‌کننده سوئیس در سپتامبر 0.8 درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل افزایش یافت که ضعیف‌ترین افزایش از جولای 2021 است. FSO گفت که قیمت‌های ماه به ماه به دلیل ارزان‌تر شدن بنزین، مسکن و تعطیلات 0.3 درصد کاهش یافت.

در واکنش به تورم ضعیف، SNB هفته گذشته نرخ بهره را به 1.0% کاهش داد، سومین کاهش خود در سال جاری و نشان داد که کاهش‌های بیشتری در راه است.

مارتین شلگل، رئیس جدید بانک مرکزی، ثبات قیمت‌ها را در اولویت قرار داده است نگه داشتن تورم در محدوده 0 تا 2 درصد و گفته است که ریسک‌های تورم اکنون بیشتر به سمت نزول متمایل شده‌اند.

شلگل روز سه‌شنبه در اولین حضور علنی خود از زمان تصدی مسئولیت، همچنین گفت که SNB در نظر گرفتن نرخ‌های بهره در محدوده منفی را رد نمی‌کند.

بازارها احتمال 82 درصدی را برای کاهش 25 واحد پایه توسط SNB در نشست بعدی خود در دسامبر و احتمال 18 درصد را برای کاهش 50 واحدی اعلام کردند.

کارستن جونیوس، اقتصاددان ارشد در J.Safra Sarasin، گفت که پویایی تورم در سوئیس با کاهش قیمت‌ها برای واردات به‌طور نگران‌کننده‌ای ضعیف باقی می‌ماند در حالی که تورم داخلی عمدتاً ناشی از افزایش اجاره بها است. ارقام امروز نشان می‌دهد که کاهش نرخ بهره توسط SNB همچنان ضروری است.

جونیوس گفت: کاهش بیشتر در ماه مارس اکنون کاملاً قطعی است و خطر این است که SNB ممکن است مجبور شود در ژوئن سال آینده نیز نرخ‌های بیشتر و پایین‌تری را انجام دهد.

GianLuigi Mandruzato، اقتصاددان در EFG Bank، گفت که تورم پایین چشم‌انداز کاهش نرخ بهره SNB را به میزان 50 واحد در دسامبر افزایش داد. او همچنان فکر می‌کرد که SNB نرخ بهره را 25 واحد کاهش می‌دهد، اگرچه کاهش 50 واحدی را نمی‌توان رد کرد.

Manduzzato گفت: با این حال، احتمال اینکه نرخ سیاست SNB در نیمه اول سال 2025 به 0.50 درصد برسد، به وضوح در حال افزایش است.

دیدگاه خود را درباره تورم سوئیس به پایین‌ترین حد در سه سال اخیر رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.