گزارش روزانه قیمت فلزات پایه، 14 مهر 1403

گزارش روزانه قیمت فلزات پایه، 14 مهر 1403
آنچه در این مقاله میخوانید

گزارش روزانه قیمت فلزات پایه، 14 مهر 1403 (5 اکتبر 2024)

امروز بازار سهام آمریکا با رشد روبرو شد که دلیل آن انتشار گزارش بسیار قوی‌تر از حد انتظار مربوط به مشاغل غیرکشاورزی (Nonfarm Payrolls) برای ماه سپتامبر بود. این گزارش نشان داد که ۲۵۴ هزار شغل جدید ایجاد شده است که بالاترین رقم از ماه مارس به این سو بوده و به‌طور قابل توجهی بیشتر از ۱۴۲ هزار شغل ثبت‌شده در ماه آگوست است.

نرخ بیکاری نیز به ۴.۱ درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده مقاومت بازار کار آمریکا است. شاخص دلار (Dollar Index) به ۱۰۲.۵ رسید که تقریباً ۲ درصد بالاتر از سطح مشاهده شده در اواسط ماه سپتامبر است، زمانی که فدرال رزرو (Fed) اولین کاهش نرخ بهره ۵۰ واحدی (bps) را در چرخه جدید کاهش خود اعمال کرد. همچنین، بازده اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله آمریکا به ۳.۹۴ درصد افزایش یافت که بالاترین سطح از ماه جولای است.

در ماه‌های اخیر، واکنش بازار به گزارش‌های مربوط به مشاغل غیرکشاورزی معمولاً قوی اما کوتاه‌مدت بوده و داده‌های امروز نیز تأیید می‌کند که بازار کار آمریکا، علی‌رغم دوره طولانی نرخ‌های بهره بالا، همچنان مقاوم است.

این روند انتظارات برای کاهش‌های تهاجمی نرخ بهره را کاهش داده است. در حالی که سواپ‌های فوروارد هفته گذشته بر اساس احتمال ۶۰ درصدی کاهش ۵۰ واحدی نرخ بهره برای ماه نوامبر قیمت‌گذاری شدند، اکنون این انتظارات به کاهش معتدل‌تر ۲۵ واحدی نرخ بهره تغییر کرده است.

در هفته‌های آینده، انتظار می‌رود که افزایش‌های اخیر در فلزات پایه کاهش یابد، چون سرمایه‌گذاران با واقعیت اقتصادی ضعیف چین روبرو می‌شوند. به طور خاص، رشد قیمت مس در حال توقف است، چون تمایل فعالان بازار برای بالا بردن قیمت‌ها به بالای ۱۰,۰۰۰ دلار در هر تن با مشکل مواجه شده است. با توضیحات بیشتر در مورد اقدامات محرک اقتصادی چین پس از تعطیلات ملی، انتظار می‌رود که در هفته آینده شاهد برخی افزایش‌ها در قیمت مس باشیم.

با این حال، روایت بلندمدت رشد کُند اقتصادی به این معنی است که این افزایش‌ها احتمالاً ناچیز خواهند بود و بازارها در شکستن کامل سطح ۱۰,۲۰۰ دلار در هر تن با مشکل مواجه خواهند شد. فعالیت  کم‌رونق بازار امروز نیز نشان‌دهنده نبود تمایل به افزایش قیمت است، به طوری که آلومینیوم، نیکل و مس نوساناتی را در میانه روز را ثبت کردند.

با وجود قدرت گرفتن دلار، قیمت طلا افزایش یافت و به نزدیکی ۲,۶۷۰ دلار در هر اونس رسید، که به دلیل تنش‌های مداوم در خاورمیانه و انتظار برای کاهش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو تقویت شد. قیمت نقره نیز جهش کرد و با قیمت ۳۲.۷۲ دلار در هر اونس معامله شد.

در همین حال، قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه داد، به طوری که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با قیمت ۷۴.۷ دلار در هر بشکه و نفت خام برنت (Brent) با قیمت ۷۸.۵ دلار در هر بشکه معامله شدند.

دیدگاه خود را درباره گزارش روزانه قیمت فلزات پایه، 14 مهر 1403 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.