حمایت دولت چین از اقتصاد خصوصی

حمایت دولت چین از اقتصاد خصوصی
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته کارشناسان، قانون مورد انتظار چین در مورد ارتقای اقتصاد خصوصی در روز پنجشنبه با شروع به جلب نظر عمومی در مورد یک پیش‌نویس قانونی، پیشرفت قاطعی داشت که گام بزرگی به جلو در تقویت یک بخش کلیدی برای رشد کشور است.

آنها گفتند که این اقدام نشان‌دهنده تاکید و حمایت دولت از اقتصاد خصوصی است که نه تنها حمایت قانونی از شرکت‌های خصوصی را فراهم می‌کند، بلکه مسئولیت‌های دولت را در ترویج توسعه سالم بخش خصوصی نیز روشن می‌کند.

این پیش‌نویس قانون که مشترکاً توسط وزارت عدلیه و کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی منتشر شده است، تا 8 نوامبر برای اظهار نظر عمومی باز خواهد بود.

لیو دیان، محقق موسسه چین در دانشگاه فودان، گفت: پیش‌نویس قانون نه تنها نقش کلیدی اقتصاد خصوصی را تأیید می‌کند، بلکه تضمین‌های نهادی و حمایت از طریق قانون را نیز ارائه می‌دهد.

این آخرین تلاش کشور برای بهبود سیستم اقتصاد بازار است. پس از اجرا، به طور موثری نشاط شرکت‌های خصوصی را تحریک می‌کند و آنها را تشویق می‌کند تا در رقابت و همکاری در طیف وسیع تری از بخش‌ها شرکت کنند و از این طریق رشد اقتصادی کلی را در طولانی مدت ارتقا دهند.

به گفته کارشناسان، این پیش‌نویس قانون اولین قانون اساسی چین در رابطه با توسعه اقتصاد خصوصی است و هدف آن ایجاد فضای بهتری است که رقابت منصفانه را تقویت می‌کند، سرمایه‌گذاری خصوصی را تسهیل می‌کند، از نوآوری‌های تکنولوژیکی حمایت می‌کند و از حقوق و منافع قانونی حمایت می‌کند.

NDRC در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد، گفت: این اقدام به تثبیت انتظارات بازار و افزایش اعتماد تجاری کمک می‌کند و نشان‌دهنده تعهد چین برای تضمین رشد بلندمدت و با کیفیت اقتصاد خصوصی است.

این پیش‌نویس قانون شامل 77 ماده در 9 فصل، به دنبال تدوین سیاست‌ها و اقدامات کلیدی با هدف تقویت توسعه اقتصاد خصوصی در چارچوب قانونی است. این امر بر رفتار و حمایت یکسان از شرکت‌های خصوصی و در عین حال ترویج رشد منظم و سالم آنها تأکید می‌کند.

هونگ یونگ، همکار پژوهشی در آکادمی تجارت بین‌المللی و همکاری اقتصادی چین، گفت که پیش‌نویس قانون پوشش جامع همه جنبه‌های مرتبط با ارتقای توسعه اقتصاد خصوصی را برجسته می‌کند.

هونگ با اشاره به اقدامات خاص برای بهبود محیط سرمایه‌گذاری و تامین مالی برای مشاغل خصوصی و حمایت از نوآوری‌های تکنولوژیکی آنها، گفت که چنین اقداماتی به کاهش هزینه‌های عملیاتی کمک می‌کند و این شرکت‌ها را برای مشارکت در پیشرفت‌های فناوری و ارتقای صنعتی تشویق می‌کند.

بر اساس مقررات مندرج در پیش نویس قانون، چین شرکت‌های خصوصی را تشویق می‌کند تا نقش فعالی در توسعه نیروهای تولیدی با کیفیت جدید ایفا کنند، از مشارکت قانونی آنها در تعیین استانداردها و همچنین در توسعه و استفاده از منابع داده‌های عمومی اطمینان حاصل کنند و قدرت را تقویت کنند.

شن بینگ، مدیر کل و محقق ارشد موسسه تحقیقات بازار و قیمت آکادمی تحقیقات اقتصاد کلان چین، گفت که اجرای قانون ارتقای اقتصاد خصوصی برای تضمین رقابت عادلانه بین شرکت‌های دارای ساختارهای مالکیت متفاوت ضروری است، زیرا به ارائه یک قانون کمک می‌کند.

تلاش‌ها برای اجرای این قانون با سایر اقدامات سیاستی در حال انجام، مانند بهبود مقررات مربوطه برای تضمین پرداخت‌ها به شرکت‌های کوچک و متوسط، کاهش بار شرکت‌ها، بهبود شرایط عملیاتی آنها و جان بخشیدن به اقتصاد گسترده‌تر، همراه خواهد بود.

دیدگاه خود را درباره حمایت دولت چین از اقتصاد خصوصی بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.