چرخه نقدینگی جهانی و پیامدهای آن برای رمز ارزها

چرخه نقدینگی جهانی و پیامدهای آن برای رمز ارزها
آنچه در این مقاله میخوانید

افزایش نقدینگی

چرخه نقدینگی جهانی در سه یا چهار سال گذشته به‌طور چشمگیری مطرح شده است که بخش بزرگی از آن به دلیل کارهای مایکل هاول (Michael Howell)، مدیرعامل و مدیر اجرایی Cross Border Capital، است. سیستم او، که بر اساس کار او به ‌عنوان مدیر تحقیقات در سالومون برادرز (Salomon Brothers) از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ شکل گرفته است، دید جامع‌تری از نقدینگی جهانی نسبت به سیستم‌هایی که تنها بر اساس پول در حال گردش در اقتصاد عمومی (مانند M1 یا M2) استوارند، ارائه می‌دهد. هاول معتقد است که بخش عمده‌ای از نقدینگی در بازارهای مالی و دارایی‌ها قرار دارد، که منطقی به نظر می‌رسد، چون معیارهایی مانند M2 شامل اوراق قرضه دولتی، ذخایر بانکی و سایر اشکال اعتباری نمی‌شوند.

همه اینها به این معناست که نقدینگی جهانی در حال افزایش است. مدل هاول یک چرخه چهار ساله را توصیف می‌کند که ما در حال حاضر در فاز صعودی آن هستیم. برای شکاکان، هیچ شاهد قوی‌تری از این موضوع وجود ندارد که نقدینگی جهانی در حال افزایش است، جز این که فدرال رزرو (Fed) در تاریخ ۱۵ سپتامبر (25 شهریور) ۵۰ واحد نرخ بهره را کاهش داد. هفت روز پس از این که جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو، به ‌طور مؤثر آغاز چرخه تسهیل پولی در ایالات متحده را اعلام کرد، بانک مرکزی چین (China’s central bank) بزرگ‌ترین بسته محرک اقتصادی خود را در چهار سال اخیر ارائه کرد. این باید یک فرصت خوب برای بیت‌ کوین (Bitcoin) و ارزهای دیجیتال، به ‌عنوان یکی از حساس‌ترین دارایی‌ها نسبت به نقدینگی، باشد.

اقدام چین باعث شد بسیاری بپرسند، «چرا حالا؟» چرا چین این‌قدر طول کشید تا اقتصاد در حال رکود خود را که انتظار می‌رود نتواند به هدف رشد ۵ درصدی سال ۲۰۲۴ برسد، احیا کند؟ وستون ناکامورا (Weston Nakamura) از Across the Spread به نکته‌ای واضح اشاره کرد:

چین مجبور بود منتظر آغاز چرخه تسهیل پولی توسط فدرال رزرو (Fed) بماند، چون از تشدید خطرات جاری کاهش ارزش یوان (yuan) و خروج بیشتر سرمایه می‌ترسید.

اقدام چین نشانگر روشنی است که احتمالاً سایر کشورها نیز به زودی همین مسیر را دنبال خواهند کرد. اگر اندازه واکنش اولیه چین نشانه‌ای از سیل نقدینگی آینده باشد، بهتر است توجه زیادی به نوسانات قیمتی این هفته نکنیم. این روند به ‌صورت پایدار ادامه خواهد یافت.

به نظر شما چرخه نقدینگی وجود دارد؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره چرخه نقدینگی جهانی و پیامدهای آن برای رمز ارزها بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.