پیش‌بینی می‌شود سهم ایالات متحده از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین حد تاریخی برسد

پیش‌بینی می‌شود سهم ایالات متحده از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین حد تاریخی برسد
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس تحلیل اسپوتنیک از داده‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول (IMF)، سهم ایالات متحده از اقتصاد جهانی در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن (Joe Biden) به کمتر از 15 درصد کاهش یافته است. این کشور که در سال ۱۹۹۹ به اوج خود با بیش از 21 درصد رسیده بود، شاهد کاهش مستمر این سهم بوده است و اکنون چین با 18.76 درصد سهم بیشتری در اقتصاد جهانی دارد. این روند نزولی در طول دولت‌های اخیر ادامه داشته است و به تغییرات قدرت اقتصادی جهانی اشاره می‌کند.

کاهش سهم اقتصاد جهانی ایالات متحده به زیر 15 درصد در دوره بایدن

بر اساس تحلیل خبرگزاری اسپوتنیک از داده‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول (IMF)، سهم ایالات متحده از اقتصاد جهانی در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن به کمتر از 15 درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان دوره بایدن، این سهم ممکن است به رکورد پایین 14.76 درصد برسد.

در سال ۱۹۹۰، ایالات متحده 20.16 درصد از اقتصاد جهانی را بر اساس شاخص برابری قدرت خرید (PPP) در اختیار داشت که این سهم در سال ۱۹۹۹ به اوج خود یعنی 21.01 درصد رسید، زمانی که تولید ناخالص داخلی این کشور 9.6 تریلیون دلار از مجموع 45.85 تریلیون دلار جهانی بود. از آن زمان، سهم ایالات متحده به تدریج کاهش یافته است، به ویژه در دوره ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ که این سهم سالانه 0.6 درصد کاهش یافت.

با این که ایالات متحده در دوره دوم ریاست‌جمهوری باراک اوباما (Barack Obama) بهبود موقتی را تجربه کرد و سهم اقتصاد جهانی این کشور در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به 16.26 درصد رسید، این روند صعودی ادامه نیافت. تا پایان دوره اوباما، این سهم به 16.04 درصد کاهش یافت و در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ (Donald Trump) نیز با کاهش 0.7 درصد روبرو شد.

تا پایان سال ۲۰۲۳، سهم ایالات متحده به 14.82 درصد کاهش یافت، در حالی که این رقم در سال دوم ریاست‌جمهوری بایدن 15 درصد بود. آن چنان که اسپوتنیک گزارش داده است، بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول (IMF)، انتظار می‌رود که این کاهش تا پایان سال ۲۰۲۴ به 0.06 درصد دیگر برسد و مجموع کاهش در دوره بایدن به 0.58 درصد برسد و سهم ایالات متحده به 14.76 درصد کاهش یابد. در مقابل، سهم چین از اقتصاد جهانی به 18.76 درصد افزایش یافته است، در حالی که سهم ژاپن از سال ۱۹۹۰ تاکنون 4.33 درصد کاهش یافته است.

کاهش سهم اقتصاد جهانی ایالات متحده به ویژه با افزایش نفوذ چین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره پیش‌بینی می‌شود سهم ایالات متحده از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین حد تاریخی برسد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.