بریکس معاملات با دلار و یورو را به زیر 30 درصد کاهش داد

بریکس معاملات با دلار و یورو را به زیر 30 درصد کاهش داد
آنچه در این مقاله میخوانید

کشورهای عضو بریکس (BRICS) به طور فزاینده‌ای از ارزهای ملی خود استفاده می‌کنند و طبق گفته یک مقام مالی روسیه، اکنون 65 درصد از معاملات با ارزهای محلی انجام می‌شود. دلار آمریکا و یورو کمتر از 30 درصد از پرداخت‌ها بین کشورهای عضو را تشکیل می‌دهند، که نشان‌دهنده یک تغییر استراتژیک برای کاهش وابستگی به سیستم‌های مالی غربی است. این روند به دلیل تحریم‌ها و تنش‌های ژئوپلیتیکی سرعت گرفته است.

کشورهای عضو بریکس استفاده از ارزهای ملی را افزایش داده و وابستگی به دلار و یورو را کاهش می‌دهند

آنتون سیلوانوف (Anton Siluanov)، وزیر دارایی روسیه، از کاهش استفاده از دلار و یورو در معاملات کشورهای عضو بریکس (BRICS) خبر داده و اعلام کرده است که این ارزها اکنون کمتر از 30 درصد از پرداخت‌ها را تشکیل می‌دهند. سیلوانوف که روز پنجشنبه در مسکو سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که ارزهای ملی اکنون 65 درصد از معاملات این گروه را شامل می‌شوند. وی به نقل از خبرگزاری تاس (Tass) گفت:

«در واقع، ما در عمل از ارزهای ملی و روبل روسیه در معاملات بریکس استفاده می‌کنیم – 65 درصد از کل تسویه‌ها با روبل و ارزهای ملی انجام می‌شود.»

این روند نشان‌دهنده تغییر قابل توجه رویکرد در کشورهای عضو بریکس به سمت استفاده از ارزهای محلی برای کاهش وابستگی به سیستم‌های مالی غربی است.

با اضافه شدن ایران، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی (UAE) در ماه ژانویه، بریکس (BRICS) که پیش‌تر شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، از نظر نفوذ اقتصادی و سیاسی گسترش یافته است. سیلوانوف (Siluanov) تأیید کرد:

«سهم دلار و یورو در حال کاهش است و اکنون کمتر از 30 درصد است.»

این روند با استراتژی گسترده‌تر بریکس در ترویج سیاست کاهش وابستگی به دلار (dedollarization) همسو است، که به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه و تنش‌های ژئوپلیتیکی دیگر سرعت گرفته است. با تشویق به استفاده از ارزهای ملی، کشورهای بریکس در حال تقویت روابط اقتصادی و در عین حال محافظت از خود در برابر اثرات تحریم‌های غربی هستند.

نظر شما در مورد تغییر رویکرد بریکس به سمت ارزهای ملی و دور شدن از دلار و یورو چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره بریکس معاملات با دلار و یورو را به زیر 30 درصد کاهش داد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.