دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در 10 هفته گذشته صعود کرد

دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در 10 هفته گذشته صعود کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

دلار آمریکا روز دوشنبه در معاملات کم‌حجم به بالاترین سطح در ۱۰ هفته اخیر خود رسید و روند صعودی چند هفته‌ای خود را که ناشی از داده‌هایی است که نشان‌دهنده کاهش تدریجی رشد اقتصادی است، ادامه داد. این داده‌ها با پیش‌بینی‌ها برای کاهش تدریجی نرخ بهره توسط فدرال رزرو همخوانی داشت.

حجم معاملات پایین بود، چون چندین بازار، از جمله ژاپن و کانادا، روز دوشنبه تعطیل بودند. بازار اوراق قرضه ایالات متحده به دلیل برگزاری روز مردمان بومی بسته بود.

پس از آن که اعلامیه‌های محرک اقتصادی آخر هفته چین سرمایه‌گذاران را ناامید کرد، ارزش دلار در برابر یوان چین افزایش یافت.

شاخص دلار، که معیاری برای ارزش دلار در برابر شش ارز اصلی است، به ۱۰۳.۳۶ رسید که بالاترین سطح از ۸ آگوست (۱۸ مرداد 1403) بود. آخرین افزایش این شاخص ۰.۲ درصد بود و به ۱۰۳.۲۳ رسید، در حالی که یورو به پایین‌ترین سطح ۱۰ هفته اخیر، یعنی زیر ۱.۰۹ دلار، سقوط کرد و آخرین بار ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱.۰۹۰۲ دلار رسید.

انتظار می‌رود که بانک مرکزی اروپا (European Central Bank) این هفته نرخ‌های بهره را کاهش دهد، اما تمرکز فعالان بازار همچنان بر فدرال رزرو (Fed) باقی مانده است. بر اساس برآوردهای LSEG، بازار قراردادهای آتی نرخ بهره ایالات متحده احتمال ۸۷ درصدی را برای کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در جلسه ماه نوامبر و احتمال ۱۳ درصدی را برای متوقف کردن کاهش و حفظ نرخ وجوه فدرال در محدوده هدف ۴.۷۵ تا ۵ درصد پیش‌بینی کرده است.

فدرال رزرو در آخرین نشست سیاست‌گذاری خود که حدود چهار هفته پیش برگزار شد، نرخ‌های بهره را به‌طور تهاجمی ۵۰ واحد کاهش داد.

برای باقی‌مانده سال، بازار آتی انتظار حدود ۴۵ واحد کاهش و همچنین ۹۸.۵ واحد کاهش دیگر نرخ بهره برای سال ۲۰۲۵ دارد. این میزان به‌شدت کمتر از ۲۰۰ واحد کاهشی است که بازار قبل از جلسه ماه سپتامبر فدرال رزرو و گزارش قوی مربوط به حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده پیش‌بینی می‌کرد، که انتظارات برای کاهش نرخ‌ها را به یک چرخه کاهشی بسیار کمتر از آن چه قبلاً تصور می‌شد، تغییر داد.

انتظارات برای کاهش‌های کوچکتر نرخ بهره در چند هفته گذشته از دلار حمایت کرده است، اما تحلیل‌گران می‌گویند که این تنظیم احتمالاً در حال پایان یافتن است.

مارک چندلر (Marc Chandler)، استراتژیست ارشد بازار در بنوکبرن گلوبال فارکس (Bannockburn Global Forex) در نیویورک گفت:

«من فکر می‌کنم که این تنظیم نرخ تقریباً به پایان رسیده و ما دوباره در مسیر نزولی قرار داریم. اما هنوز فکر می‌کنم یک نوسان دیگر باقی مانده است.»

او افزود: «ممکن است توقف‌هایی را در ۱.۰۹ دلار برای یورو یا ۱.۳۰ دلار برای پوند ایجاد کنیم. اما من به آینده نگاه می‌کنم و انتظار دارم که داده‌های بعدی اشتغال در ایالات متحده حدود ۱۲۰,۰۰۰ باشد. این یک رقم ضعیف خواهد بود.»

نیل کاشکاری (Neel Kashkari)، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس، روز دوشنبه تفکر بازار در مورد سیاست تسهیلی بانک مرکزی ایالات متحده را تأیید کرد.

کاشکاری در یک سخنرانی در کنفرانس بانک مرکزی جمهوری آرژانتین گفت: «در حال حاضر، به نظر می‌رسد که کاهش‌های اندک بیشتری در نرخ سیاستی ما در سه‌ماهه‌های آینده مناسب باشد تا هر دو هدف اصلی ما محقق شود.» او به مأموریت فدرال رزرو برای پایین نگه داشتن بیکاری و تورم اشاره کرد.

نشست بانک مرکزی اروپا (ECB)

در منطقه یورو، همچنان که سرمایه‌گذاران به‌طور تقریباً قطعی کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) را در نشست پنج‌شنبه پیش‌بینی کردند، و داده‌ها به کاهش فعالیت اقتصادی در منطقه یورو اشاره دارند، ارزش یورو برای یازدهمین بار در ۱۲ جلسه اخیر کاهش یافت.

وزارت اقتصاد آلمان در گزارش ماهانه خود که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که شاخص‌های کنونی همچنان ضعف در اقتصاد آلمان در سه‌ماهه گذشته را نشان می‌دهند.

در همین حال، آژانس اعتبارسنجی فیچ (Fitch) روز جمعه چشم‌انداز فرانسه را از «باثبات» به «منفی» تغییر داد و به افزایش ریسک‌های سیاسی و سیاست‌های مالی اشاره کرد.

ارزش پوند در برابر دلار ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱.۳۰۵۴ دلار رسید.

از آن جا که بازارهای ژاپن به دلیل تعطیلی بانکی بسته بودند، ارزش دلار در برابر ین به بالاترین سطح خود از اوایل آگوست (مرداد ۱۴۰۲) رسید و به ۱۴۹.۹۶ ین در معاملات کم‌حجم افزایش یافت. آخرین قیمت دلار ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۴۹.۸۹ ین رسید.

سایر شاخص‌های مهم

شاخص‌های بعدی که در کانون توجه فعالان بازار قرار دارند، داده‌های مربوط به شاخص خرده‌فروشی و مطالبات بیکاری ایالات متحده و همچنین بازبینی سیاست‌های بانک مرکزی اروپا (ECB) است که همه برای روز پنج‌شنبه برنامه‌ریزی شده‌اند.

در آسیا، معاملات تحت تأثیر جلسه توجیهی محرک مالی پکن قرار گرفت. ارزش یوان چین در بازار خارج از کشور ۰.۳ درصد در برابر دلار کاهش یافت و آخرین نرخ آن ۷.۰۹۰۶ بود.

وزیر دارایی چین، لان فوآن (Lan Fo’an)، در یک کنفرانس مطبوعاتی بدون ارائه جزئیات دقیق در مورد محرک مالی پیشنهادی، اعلام کرد که امسال «اقدامات ضد چرخه‌ای» بیشتری اجرا خواهد شد.

کارل شاموتا (Karl Schamotta)، استراتژیست ارشد بازار در کورپی (Corpay) در تورنتو، گفت: «اعلامیه محرک مالی چین در آخر هفته انتظارات را برآورده نکرد، چون سیاست‌گذاران تعهد بیشتری به حمایت از رشد نشان دادند، اما ارقام دقیقی که بازارها امیدوار بودند، ارائه نشد.»

از ۲۴ سپتامبر (۳ مهر ۱۴۰۲)، زمانی که بانک مرکزی چین تهاجمی‌ترین اقدامات محرک مالی خود را از زمان همه‌گیری آغاز کرد، ارزش یوان داخلی نزدیک به ۱ درصد در برابر دلار کاهش یافته است.

در بازار ارزهای دیجیتال، قیمت بیت‌ کوین به بالاترین سطح دو هفته‌ای خود رسید و آخرین افزایش آن ۴.۶ درصد بود و به ۶۵,۸۸۱ دلار رسید. ارزش اتر نیز ۷ درصد افزایش یافت و به ۲,۶۲۹ دلار رسید، که در اوایل جلسه نیز به بالاترین سطح خود در دو هفته گذشته دست یافت.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.