تجارت چین با بریکس افزایش یافت: افزایش 653 میلیارد دلاری در بازارهای نوظهور

تجارت چین با بریکس افزایش یافت: افزایش 653 میلیارد دلاری در بازارهای نوظهور
آنچه در این مقاله میخوانید

تجارت چین با کشورهای بریکس (BRICS) در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۵.۱ درصد افزایش یافت و به ۴.۶۲ تریلیون یوان (تقریباً ۶۵۳ میلیارد دلار) رسید. مقامات بر اهمیت بریکس به ‌عنوان یک پلتفرم حیاتی برای همکاری کشورهای در حال توسعه به‌ ویژه در بخش‌هایی مانند فولاد و منسوجات، تأکید کردند، که پس از گسترش عضویت این گروه در اوایل امسال، نفوذ جهانی آن‌ها را بیشتر تقویت می‌کند.

رشد ۵.۱ درصدی تجارت چین با کشورهای بریکس

دفتر اطلاعات شورای دولتی چین روز دوشنبه یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و عملکرد واردات و صادرات در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ را تشریح کرد. وانگ لینجون (Wang Lingjun)، معاون وزیر و معاون رئیس کل اداره کل گمرک چین، بر اهمیت سازوکار همکاری بریکس در متحد کردن بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه تأکید کرد.

وانگ اعلام کرد که تجارت چین با کشورهای بریکس از ماه ژانویه تا سپتامبر نسبت به سال گذشته ۵.۱ درصد افزایش یافته و به ۴.۶۲ تریلیون یوان (تقریباً ۶۵۳ میلیارد دلار) رسیده است. او بر نقش چارچوب همکاری بریکس به‌ عنوان یک پلتفرم حیاتی برای تقویت همکاری میان اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور تأکید کرد که به حفاظت از منافع مشترک آن‌ها کمک می‌کند.

وانگ اشاره کرد که پس از اضافه شدن پنج عضو جدید در اوایل امسال، بریکس اکنون بیش از یک‌پنجم تجارت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد و نفوذ خود را در اقتصاد جهانی بیش از پیش تثبیت کرده است. او همچنین بر ماهیت مکمل کشورهای عضو بریکس در تولید کالاهای واسطه‌ای صنعتی تأکید کرد و به نقاط قوت هم‌افزای آنها در بخش‌های کلیدی مانند فولاد، مواد شیمیایی و منسوجات اشاره نمود.

بریکس در سال ۲۰۰۶ تشکیل شد و در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند و چین بود و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به آن پیوست. امسال، این گروه گسترش یافت و مصر، ایران، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی به ‌عنوان اعضای کامل از اول ماه ژانویه به آن ملحق شدند. نشست بعدی بریکس از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (۱-۳ آبان 1403) در شهر کازان روسیه، تحت ریاست روسیه برگزار خواهد شد.

اوایل این ماه، ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهور روسیه، در پیامی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، بر روابط قوی بین روسیه و چین تأکید کرد. او به پایداری مشارکت اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد و یادآور شد که هر دو کشور با وجود چالش‌های جهانی، توانسته‌اند حجم تجارت خود را افزایش دهند و پروژه‌های بزرگ را به اتمام برسانند. پوتین بر اهمیت حفظ روابط نزدیک و همکاری با پکن به ‌ویژه در شرایط کنونی بین‌المللی تأکید کرد، جایی که تجارت و پروژه‌های مشترک در بخش‌های مختلف رشد چشمگیری داشته است.

هفته گذشته، شن ییچین (Shen Yiqin)، عضو شورای دولتی چین، تعهد چین به تقویت روابط با روسیه را مجدداً تأیید کرد. در سفارت روسیه در پکن، شن بر تمایل چین به تعمیق همکاری‌های بین‌المللی، به‌ویژه از طریق پلتفرم‌هایی مانند بریکس و سازمان همکاری شانگهای (SCO) تأکید کرد. او بر اهمیت ترویج چندقطبی بودن، حمایت از عدالت بین‌المللی و تقویت همکاری در چارچوب این نهادهای جهانی برای متحد کردن کشورهای جنوب جهانی و تلاش برای ایجاد جامعه‌ای با اهداف مشترک جهانی تأکید نمود.

نظر شما در مورد گسترش نفوذ بریکس در تجارت جهانی و تأثیر آن بر اقتصادهای نوظهور چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.