سقوط ارزش روپیه به پایین‌ترین سطح با افزایش قیمت نفت

سقوط ارزش روپیه به پایین‌ترین سطح با افزایش قیمت نفت
آنچه در این مقاله میخوانید

شاخص دلار، که قدرت دلار آمریکا را در مقابل سبدی از شش ارز دیگر اندازه‌گیری می‌کند، با افزایش ۰.۱۳ درصدی در سطح ۱۰۳.۰۲ معامله می‌شد.

ارزش روپیه هند در روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح تاریخی خود سقوط کرد، که به دلیل ضعف در ارزهای همتای آسیایی و افزایش قیمت نفت خام و همچنین قدرت بالای دلار آمریکا تحت فشار قرار گرفت. این ارز محلی به پایین‌ترین سطح تاریخی خود یعنی ۸۴.۰۷۲۵ در برابر دلار آمریکا رسید و رکورد قبلی ۸۴.۰۷ که در روز جمعه ثبت شده بود را پشت سر گذاشت.

روپیه روز دوشنبه با نرخ ۸۴.۰۵ در برابر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به بسته شدن قیمت روز جمعه در سطح ۸۴.۰۶ باز شد.

تحلیل‌گران اعلام کردند که کاهش ارزش روپیه به دلیل خروج مداوم سرمایه‌های خارجی از بازارهای هند و افزایش قیمت نفت خام که اخیراً نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافته است، رخ داده است.

سهام‌ هند شاهد خروج قابل توجهی از سرمایه بودند، به طوری که سرمایه‌گذاران نهادی خارجی (FIIs) نزدیک به ۶.۴ میلیارد دلار را در ماه اکتبر به فروش رساندند، چون فضای ریسک‌گریزی بر بازارها حاکم شده بود.

علاوه بر این، قیمت نفت خام نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافت، که ناشی از تأثیر طوفان میلِتون (Hurricane Milton) بر تولید ایالات متحده و همچنین تنش‌های موجود در خاورمیانه بین اسرائیل و ایران بوده است.

آمیت پباری (Amit Pabari)، مدیرعامل CR Forex Advisors، گفت:

«در حالی که این عوامل تأثیر سنگینی بر روپیه داشته‌اند، مداخله بانک مرکزی هند (Reserve Bank of India)، با پشتیبانی از ذخایر رکورد بالای ارزی و مقاومت قوی در سطح ۸۴.۱۰ می‌تواند منجر به بازگشت قیمت به زیر ۸۴ شود، به ‌ویژه زمانی که خروج سرمایه‌های FIIs کاهش یابد. بنابراین، در کوتاه‌مدت انتظار داریم که جفت ارز فارکس دلار آمریکا/ روپیه هند (USDINR) در محدوده ۸۳.۹۰ تا ۸۴.۱۰ معامله شود.»

بانک مرکزی هند (RBI) روز جمعه اعلام کرد که ذخایر ارزی هند تا هفته منتهی به ۴ اکتبر (۱۳ مهر ۱۴۰۳) به میزان ۳.۷۰۹ میلیارد دلار کاهش یافت و به ۷۰۱.۱۷۶ میلیارد دلار رسید.

نفت برنت (Brent)، شاخص جهانی قیمت نفت، با کاهش ۱.۲۰ درصدی با قیمت ۷۸.۰۹ دلار در هر بشکه معامله شد.

در بازار سهام داخلی، شاخص سنسکس (Sensex) با افزایش ۴۲۸.۶۷ واحد معادل ۰.۵۳ درصد به ۸۱,۸۱۰.۰۳ رسید، در حالی که شاخص نيفتی ۵۰ (Nifty 50) با افزایش ۱۲۹.۹۰ واحد معادل ۰.۵۲ درصد به ۲۵,۰۹۴.۱۵ رسید.

بر اساس داده‌های بورس، روز جمعه سرمایه‌گذاران نهادی خارجی (FIIs) در بازار سرمایه فروشنده خالص بودند و سهام‌هایی به ارزش ۴,۱۶۲.۶۶ کرور را به فروش رساندند.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.