اقدامات روسیه در زمینه ارز دیجیتال نتوانست FATF را راضی کند

اقدامات روسیه در زمینه ارز دیجیتال نتوانست FATF را راضی کند
آنچه در این مقاله میخوانید

نهاد ناظر مالی روسیه تأکید می‌کند که سیستم مبارزه با پولشویی این کشور، از جمله مقررات تقویت‌شده در حوزه ارزهای مجازی، همچنان کارآمد است، حتی اگر این کشور با خطر قرار گرفتن در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مواجه باشد. این نهاد به قوانین فدرال جدیدی اشاره کرده که نگرانی‌های قبلی را مورد توجه قرار داده و تصریح کرده است که هیچ‌گونه کاستی عمده‌ای وجود ندارد که قرار گرفتن روسیه در فهرست سیاه FATF را توجیه کند. بررسی این موضوع قرار است در ماه جاری انجام شود.

سیستم مالی روسیه تحت نظارت FATF

خدمات نظارت مالی فدرال روسیه (روسفین‌مانیتورینگ (Rosfinmonitoring)) تأکید کرد که سیستم مبارزه با پولشویی این کشور حتی در صورت قرار گرفتن در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) همچنان به‌طور مؤثر عمل خواهد کرد. یکی از نگرانی‌های مطرح شده در ارزیابی‌های قبلی مربوط به مقررات ارزهای مجازی بود، اما روسفین‌مانیتورینگ اصرار دارد که این مسائل برطرف شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تاس (Tass)، این نهاد اظهار داشت:

«رتبه‌بندی فدراسیون روسیه در مورد سه توصیه FATF افزایش یافته است و تنها در یک مورد به سطح “انطباق جزئی” کاهش یافته است (به دلیل ناکافی بودن مقررات قانونی در حوزه گردش ارزهای مجازی).»

با این حال، روسفین‌مانیتورینگ خاطرنشان کرد که از زمان این ارزیابی‌ها، روسیه گام‌هایی برای تقویت چارچوب نظارتی خود برداشته و دو قانون فدرال را برای تنظیم ارزهای دیجیتال به تصویب رسانده است.

این نهاد نظارت مالی در ادامه اعلام کرد:

«علاوه بر این، خاطرنشان می‌کنیم که از آن زمان، دو قانون فدرال که گردش ارزهای دیجیتال را تنظیم می‌کنند، در فدراسیون روسیه به تصویب رسیده است.»

روسفین‌مانیتورینگ توضیح داد که علی‌رغم نگرانی‌های قبلی، این سیستم به‌ طور کلی فاقد «کمبودهای استراتژیک» است که معمولاً برای قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF مورد نیاز است.

FATF یک سازمان بین‌المللی است که استانداردهای جهانی مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم را تعیین می‌کند. احتمال قرار گرفتن روسیه در فهرست سیاه FATF در جلسه عمومی این سازمان که از 21 تا 25 اکتبر (30 مهر تا 4 آبان 1403) برگزار می‌شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نظر شما در مورد تلاش‌های روسیه برای رفع نگرانی‌ها در مورد سیستم مالی و مقررات ارز مجازی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.