ارز نیجریه رقابتی‌ترین ارز در 20 سال گذشته است

ارز نیجریه رقابتی‌ترین ارز در 20 سال گذشته است
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته ایندرمت گیل (Indermit Gill)، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، اصلاحات ارزی نیجریه در دولت بولا تینوبو (Bola Tinubu) باعث شده است که نایرا (Naira) یکی از رقابتی‌ترین ارزها در ۲۰ سال گذشته باشد. تصمیم به شناور کردن نایرا و حذف یارانه‌های سوخت به جلوگیری از فروپاشی مالی کمک کرده است. با این که کاهش ارزش نایرا فقر را تشدید کرده و نگرانی‌هایی درباره ناآرامی‌های مدنی به وجود آورده است، گیل از نیجریه خواسته است تا به این روند ادامه دهد.

کاهش ارزش نایرا: فرصتی برای بخش خصوصی

به گفته یک مقام ارشد بانک جهانی، اصلاحات ارزی که توسط دولت بولا تینوبو (Bola Tinubu) از زمان آغاز به کار در سال ۲۰۲۳ اجرا شده‌اند، نایرا (Naira) را به «یکی از رقابتی‌ترین ارزها در حداقل ۲۰ سال گذشته» تبدیل کرده است. در یک نشست گروه اقتصادی نیجریه، ایندرمت گیل (Indermit Gill)، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، نرخ ارز فعلی را «فرصتی عالی برای بخش خصوصی» توصیف کرد.

بر اساس یک گزارش، تصمیم تینوبو برای شناور کردن نایرا و حذف یارانه‌های سوخت، نیجریه را از آستانه فروپاشی مالی نجات داده است. پیش از این اصلاحات، نرخ رسمی ارز کمتر از 500 نایرا (NGN) در مقابل دلار بود، در حالی که نرخ بازار موازی نزدیک به 900 نایرا بود.

از زمان کاهش ارزش نایرا، این ارز همچنان در برابر ارزهای اصلی تضعیف شده است که این مسئله فقر را تشدید کرده است. افزایش قیمت‌ها در نتیجه این کاهش، نگرانی‌هایی را درباره احتمال ناآرامی‌های مدنی به وجود آورده است. اوایل امسال، مقامات به کاهش سریع ارزش نایرا واکنش نشان داده و به سرکوب معامله‌گران غیرقانونی ارز و صرافی‌های جهانی ارزهای دیجیتال پرداختند.

نیجریه به ادامه مسیر کنونی ترغیب شد

با وجود این اقدامات، نایرا همچنان به کاهش ارزش خود ادامه داده و در مقطعی به بدترین ارز از نظر عملکرد تبدیل شد. در حالی که برخی ناظران از دولت تینوبو خواسته‌اند که سیستم نرخ ارز شناور را کنار بگذارد، ایندرمت گیل (Indermit Gill) به ادامه مسیر کنونی توصیه کرد.

گیل اظهار داشت:

«این تنها آغاز راه است. نیجریه باید حداقل به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر این مسیر را ادامه دهد تا اقتصاد خود را متحول کند. انجام این کارها بسیار دشوار است، اما پاداش آن بسیار بزرگ است.»

این اقتصاددان همچنین از دولت نیجریه خواست تا اقداماتی برای محافظت از آسیب‌پذیرترین شهروندان، از جمله افزایش پرداخت‌های کوتاه‌مدت به خانوارهای فقیر، انجام دهد. وی همچنین خواستار اجرای شبکه‌های ایمنی اجتماعی شد که بودجه آن از میلیاردها دلاری که از حذف یارانه سوخت صرفه‌جویی شده، تأمین می‌شود.

نظر شما در مورد محتوای این خبر چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.