هشدار مقام ارشد ژاپن پس از تضعیف ین

آنچه در این مقاله میخوانید

هشدار مقام ارشد ارز ژاپن پس از تضعیف ین بیش از 150 در هر دلار، بر احتمال لغزش بیشتر با وجود خطرات مداخله تاکید کرد.

پس از اینکه آتسوشی میمورا، مقام رسمی، گفت که در حال حاضر حرکت‌های یک طرفه و ناگهانی در بازار ارز وجود دارد، ین تا 0.2 درصد افزایش یافت و به 149.86 در هر دلار رسید. ناظران ین می‌بینند که ارزش این ارز تا 160 دلار در هر دلار کاهش می‌یابد، که عمدتاً به دلیل داده‌های قوی از ایالات متحده است که معامله‌گران را به شرط‌بندی مجدد بر روی کاهش نرخ از سوی فدرال رزرو سوق می‌دهد.

عدم قطعیت سیاست در ژاپن و ایالات متحده باعث نوسانات نرخ ین شده است. نخست وزیر جدید شیگرو ایشیبا در اوایل این ماه پیشنهاد کرد که کشور برای افزایش بیشتر نرخ بهره آماده نیست، اگرچه او بعداً گفت که با نظرات بانک مرکزی ژاپن همسو است. برای فدرال رزرو، سوآپ‌های شاخص یک شبه نشان می‌دهد که حداقل دو ربع کاهش نرخ در سه جلسه بعدی تا ژانویه وجود خواهد داشت.

توهرو ساساکی، استراتژیست ارشد در Fukuoka Financial Group گفت: بازار همچنان در کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو بیش از حد قیمت‌گذاری می‌کند، بنابراین با کاهش انتظارات، فکر می‌کنم ین به تدریج تضعیف خواهد شد.

کازوئو ماما، مدیر اجرایی سابق مسئول سیاست پولی بانک مرکزی، در کنفرانس بلومبرگ هفته گذشته گفت: کاهش بیشتر ین به 150 یا 155 ممکن است منجر به افزایش نرخ‌های بانکی زودتر از حد انتظار شود. او گفت که افزایش نرخ بهره بانک مرکزی در ماه جولای 80 تا 90 درصد ناشی از ضعف ین بود.

تا امروز، پس از انتشار داده‌های قوی مشاغل ایالات متحده که باعث فروش ین شد، مقامات وزارت دارایی عمدتاً در مورد حرکت ین از 7 اکتبر سکوت کرده بودند. این مهم است زیرا عباراتی که آنها استفاده می‌کنند اغلب نشان می‌دهد که آنها چقدر نگران ارز هستند و چقدر احتمال دارد که مداخله کنند.

تپی اینو، رئیس تحقیقات بازارهای جهانی توکیو در MUFG Bank Ltd.، گفت: احتمال افزایش بیشتر دلار-ین وجود دارد، بنابراین میمورا احتمالاً این نظر را برای جلوگیری از کاهش بیشتر ین بیان کرده است.

سرمایه‌گذاران نسبت به خطرات ناشی از انتخابات آتی در ایالات متحده و ژاپن محتاط هستند. احتمال پیروزی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در ایالات متحده، یا از دست دادن اکثریت حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در انتخابات مجلس نمایندگان، باعث ایجاد ابهام در بازارها شده است.

یوجیرو گوتو، رئیس استراتژی مبادلات خارجی در Nomura Securities Co. در توکیو، در نامه‌ای نوشت: با در نظر گرفتن ریسک ترامپ، به نظر می‌رسد که شرایط محیطی فروش دلار را در کوتاه‌مدت دشوار خواهد کرد.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.