اجلاس بریکس اهمیت بیشتری از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد

اجلاس بریکس اهمیت بیشتری از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد
آنچه در این مقاله میخوانید

یک مقام روسی ادعا می‌کند که نشست بریکس (BRICS)، و نه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، رویداد تعیین‌کننده تاریخ جهانی خواهد بود. با گسترش اتحاد جهانی بریکس و این که اکنون ۶۵ درصد از معاملات این گروه با ارزهای ملی انجام می‌شود، این مقام معتقد است که جهان در حال فاصله گرفتن از سلطه ایالات متحده و حرکت به سمت مشارکت‌های حاکمیتی است. وی اظهار داشت: «من معتقدم که در سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳)، جهت‌گیری توسعه بشری در کازان (Kazan) مشخص خواهد شد، نه در ایالات متحده متزلزل

بریکس مهمتر از انتخابات آمریکا؟ مقام روسی شاهد تغییری قاطع در جهان است

والنتینا ماتوینکو (Valentina Matviyenko)، رئیس شورای فدراسیون روسیه، تأکید کرده است که نشست آتی بریکس (BRICS)، و نه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، رویداد مهمی خواهد بود که آینده تاریخ جهانی را شکل خواهد داد.

ماتوینکو (Matviyenko) در پستی در کانال تلگرام خود، چنین استدلال کرد که “جهان به‌طور قابل توجهی تغییر کرده است” و به وضوح اعلام کرد که انتخابات آمریکا تأثیری که واشنگتن امیدوار است بر جامعه جهانی نخواهد داشت. وی به نقل از خبرگزاری تاس (Tass) گفته است:

«انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده مهم‌ترین رویداد سال برای جامعه جهانی نخواهد بود و مسیر تاریخ را تعیین نخواهد کرد، هرچقدر که واشنگتن دوست داشته باشد اینگونه باشد. نشست بریکس آن رویداد خواهد بود.»

ماتوینکو (Matviyenko) همچنین بر این نکته تأکید کرد که تغییرات در حال وقوع، “فرایندهای عینی و غیرقابل بازگشت” هستند. او همچنین به اهمیت حضور نمایندگان در سطح بالا در این نشست و افزایش تعداد درخواست‌های عضویت به عنوان نشانه‌هایی اشاره کرد که “رهبران واقعاً مسئول دولت‌های مستقل” از اهمیت روزافزون بریکس آگاه هستند. او در ادامه اظهار داشت: «مطمئن هستم که اخبار روسیه در تمام قاره‌ها دنبال خواهد شد.»

بریکس (BRICS) که در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شد و در سال ۲۰۱۱ آفریقای جنوبی به آن پیوست، اکنون در حال گسترش بیشتر است. در ماه ژانویه، مصر، ایران، امارات متحده عربی (UAE)، عربستان سعودی و اتیوپی به‌طور کامل به این گروه ملحق شدند. این گسترش در دوران ریاست روسیه بر بریکس رخ می‌دهد. رویداد اصلی دوران ریاست روسیه، نشست بریکس در کازان خواهد بود که برای ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (۱-۳ آبان ۱۴۰۳) برنامه‌ریزی شده است. در همین حال، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده برای ۵ نوامبر (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برنامه‌ریزی شده است.

ماتوینکو (Matviyenko) همچنین اظهار داشت:

«من معتقدم که در سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳)، جهت‌گیری توسعه بشری در کازان تعیین خواهد شد و نه در ایالات متحده متزلزل.»

او اظهار داشت که: «سه روز نشست بریکس و مذاکرات رهبران اکثریت جهانی در پایتخت تاتارستان تأثیر قاطعی بر آینده ما خواهد داشت.»

ویچسلاو ولودین (Vyacheslav Volodin)، رئیس دومای دولتی روسیه، گفت که بریکس چالش جدی برای تسلط واشنگتن و بروکسل ایجاد کرده است، چون ملت‌های بیشتری به دنبال مشارکت‌های برابر هستند که منافع آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهد. ولودین به تغییر جهانی اشاره کرد که در حال دور شدن از اتحادها با ایالات متحده و هم‌پیمانانش است و به سمت همکاری‌هایی که به حاکمیت و منافع متقابل احترام می‌گذارند، می‌رود. کشورهای عضو بریکس به‌طور فزاینده‌ای از ارزهای ملی استفاده می‌کنند، به طوری که ۶۵ درصد از تراکنش‌ها اکنون با استفاده از ارزهای محلی انجام می‌شود، در حالی که سهم دلار آمریکا و یورو کمتر از ۳۰ درصد است. این روند نشان‌دهنده تلاش برای کاهش وابستگی به سیستم‌های مالی غربی است، روندی که با اعمال تحریم‌ها و تنش‌های ژئوپلیتیکی آغاز شده است.

آیا قبول دارید که اجلاس بریکس تأثیر بیشتری بر تاریخ جهانی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده خواهد داشت؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.