آیا بریکس می‌تواند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را از سلطنت خلع کند؟

آیا بریکس می‌تواند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را از سلطنت خلع کند؟
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته نماینده دائمی کوبا در سازمان ملل، بریکس (BRICS) به‌ عنوان یک جایگزین بالقوه برای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول (IMF) در حال ظهور است که سلطه نهادهای مالی تحت رهبری غرب را به چالش می‌کشد. با داشتن اقتصادهای بزرگ مانند چین و روسیه در میان اعضای خود، بریکس شرایط مالی مطلوب‌تری را برای کشورهای در حال توسعه فراهم می‌کند. کشورهایی مانند کوبا و صربستان به ‌طور فزاینده‌ای به این گروه جذب می‌شوند و آن را به‌ عنوان یک شریک تجاری و توسعه‌ای متعادل‌تر و عادلانه‌تر در نظر می‌گیرند.

بریکس: جایگزینی رو به رشد برای نهادهای مالی جهانی

به گفته ارنستو سوبِرون گوزمان (Ernesto Soberon Guzman)، نماینده دائمی کوبا در سازمان ملل، بریکس (BRICS) پتانسیل آن را دارد که به‌ عنوان جایگزینی برای نهادهای مالی بین‌المللی موجود عمل کند.

در گفتگویی با نشریه تاس (Tass) در روز شنبه، او تاکید کرد که چگونه بریکس “توازن حیاتی در برابر قدرت‌های بزرگ که همیشه به نفع کشورهای در حال توسعه عمل نمی‌کنند” فراهم می‌کند. سوبِرون خاطرنشان کرد که کشورهای بریکس “منافع مشترک” دارند و فرصت‌های قابل توجهی برای گسترش تجارت خارجی وجود دارد. او توضیح داد:

«[بریکس ممکن است] به‌عنوان جایگزینی برای نهادهای مالی بین‌المللی مانند بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول تبدیل شود، چرا که برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در میان اعضای آن قرار دارند.»

علاقه کوبا به بریکس نیز افزایش یافته است. وزارت خارجه کوبا در ماه اکتبر اعلام کرد که به‌طور رسمی درخواست عضویت به‌ عنوان یک کشور شریک را به این گروه ارائه کرده است. این درخواست خطاب به ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهور روسیه، ارسال شده که نشان‌دهنده تمایل کوبا برای تعامل عمیق‌تر با این ائتلاف است.

بریکس (BRICS) از زمان تأسیس خود به‌ طور قابل‌توجهی رشد کرده است. این گروه که در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شد، در سال ۲۰۱۱ آفریقای جنوبی را نیز به عضویت پذیرفت. این بلوک اقتصادی نفوذ جهانی خود را گسترش داده و در ماه ژانویه، مصر، ایران، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی به ‌عنوان اعضای کامل به آن پیوستند. روسیه در حال حاضر ریاست این سازمان را بر عهده دارد و برنامه‌ریزی برای بیش از ۲۰۰ رویداد انجام داده است که نشست بریکس در کازان، تمرکز اصلی دوران رهبری این کشور است.

در ماه جولای، مدیر اجرایی روسیه در بانک جهانی پیش‌بینی کرد که کشورهای عضو بریکس به زودی بر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول (IMF) تسلط پیدا خواهند کرد، و به تغییرات کلان اقتصادی و جمعیتی که از نفوذ غرب دور می‌شود، اشاره کرد. او بر لزوم صبر در این گذار تأکید کرد و از مقاومت در برابر تحریکات مدافعان نظم جهانی کنونی حمایت نمود.

یک استاد دانشگاه زیمبابوه‌ای اخیراً بانک توسعه جدید بریکس (NDB) را به ‌عنوان یک جایگزین حیاتی برای صندوق بین‌المللی پول (IMF) مطرح کرد، که شرایط مالی بهتری به کشورهای در حال توسعه، از جمله زیمبابوه، ارائه می‌دهد و به شکستن چرخه‌های بدهی کمک می‌کند.

الکساندر ولین (Aleksandar Vulin)، معاون نخست‌وزیر صربستان، از بریکس به‌ عنوان گزینه‌ای جذاب‌تر از اتحادیه اروپا تمجید کرده و به نبود شرایط سیاسی و تأکید این گروه بر احترام متقابل و بی‌طرفی اشاره نمود. اظهارات او نشان می‌دهد که صربستان ممکن است در حال بازنگری در اتحادهای جهانی خود باشد، چرا که بریکس نفوذ خود را، به ‌ویژه در بخش انرژی، تقویت کرده است.

آیا بریکس واقعاً می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای کشورهای در حال توسعه ظاهر شود؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.