اخبار مهم اقتصادی در هفته پیش‌رو

اخبار مهم اقتصادی در هفته پیش‌رو
آنچه در این مقاله میخوانید

گزارشات تسلا

با شروع فصل درآمدها، تسلا یکی از اولین شرکت‌های بزرگ فناوری ایالات متحده خواهد بود که گزارش می‌دهد و نتایج آن پس از پایان معاملات در روز چهارشنبه اعلام می‌شود.

اگرچه سرمایه‌گذاران پس از گزارش مشاغل قوی و کاهش 50 واحدی نرخ بهره در ماه گذشته از سوی فدرال رزرو، نسبت به اقتصاد ایالات متحده خوش‌بین‌تر هستند، گزارش درآمد ملایم تسلا می‌تواند نگرانی‌ها در مورد ارزش‌گذاری سهام فناوری را احیا کند.

ارزش‌گذاری‌های طولانی S&P 500 با تقریباً 22 برابر سود آینده معامله می‌شود همراه با انتظارات بالا برای نتایج شرکت‌ها و نوسانات احتمالی در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده ایالات متحده، می‌تواند سهام را در برابر عقب‌نشینی آسیب‌پذیر کند.

درآمد نیمه هادی‌ها

در هفته‌ای پر از درآمد شرکتی، نتایج تگزاس اینسترومنتز و شرکت تجهیزات Lam Research احتمالاً پس از یک هفته پرنوسان هفته گذشته برای بخش نیمه هادی‌ها در کانون توجه قرار خواهند گرفت.

پس از اینکه سازنده تجهیزات ASML، بزرگترین شرکت فناوری اروپا، فروش و رزرو کمتر از حد انتظار در سال 2025 را پیش‌بینی کرد، سهام تراشه روز سه‌شنبه سقوط کرد. اما این گروه در روز پنجشنبه پس از آن که TSMC که تراشه‌های پیشرفته مورد استفاده در برنامه‌های هوش مصنوعی را تولید می‌کند، جهش پیش‌بینی‌شده 54 درصدی در سود سه ماهه را گزارش کرد، دوباره بازگشت.

سهام نیمه هادی‌ها و تجهیزات مرتبط 11.5 درصد از وزن S&P 500 را تشکیل می‌دهند.

داده‌های ایالات متحده

قرار است هفته نسبتاً آرامی در تقویم اقتصادی ایالات متحده باشد، اما سرمایه‌گذاران به روز رسانی در مورد سلامت بخش مسکن با گزارش‌هایی در مورد فروش خانه‌های موجود و جدید دریافت خواهند کرد. همچنین گزارش‌هایی در مورد سفارشات کالاهای بادوام، احساسات مصرف‌کننده و ادعاهای اولیه بیکاری وجود دارد.

فعالان بازار همچنین در طول هفته فرصت شنیدن صحبت‌های چندین مقام منطقه‌ای فدرال رزرو از جمله نیل کشکاری رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس، جفری اشمید رئیس فدرال رزرو کانزاس سیتی، مری دالی رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، پاتریک هارکر رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا و توماس بارکین رئیس فدرال رزرو ریچموند را خواهند داشت.

جلسات صندوق بین‌المللی پول

روسای بانک‌های مرکزی جهانی و وزرای دارایی از روز دوشنبه برای نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن گرد هم می‌آیند تا در مورد اینکه کشورها چگونه می‌توانند رشد کم و بدهی بالا را مدیریت کنند، بحث کنند.

هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که پیش‌بینی می‌شود بدهی عمومی جهانی تا پایان سال جاری به بیش از 100 تریلیون دلار برسد که توسط آمریکا و چین هدایت می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول گفت که سطوح بالای بدهی می‌تواند واکنش‌های نامطلوب بازار را برانگیزد و تلاش‌های بودجه‌ای برای واکنش به شوک‌های اقتصادی را محدود کند.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از روز سه شنبه میزبان نشست سران بریکس خواهد بود، زیرا کرملین به دنبال حمایت از بن بست خود با غرب است. روسیه می‌گوید رهبران برزیل، هند، چین، آفریقای جنوبی، مصر، امارات و عربستان سعودی که یک سوم تولید اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند، در آنجا حضور خواهند داشت.

قیمت نفت

به نظر می‌رسد قیمت نفت پس از کاهش حدود 7 درصدی در هفته گذشته تحت فشار باقی بماند زیرا معامله‌گران انرژی چشم‌انداز تیره تقاضا برای واردکننده اصلی چین و درگیری‌های جاری در خاورمیانه را تجزیه و تحلیل کردند.

برنت بیش از 7 درصد کاهش یافت، در حالی که قیمت نفت خام آمریکا حدود 8 درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش هفتگی آنها از اوایل سپتامبر است.

داده‌های روز جمعه نشان داد که اقتصاد چین در سه ماهه سوم با کمترین سرعت از اوایل سال 2023 رشد کرده است، اگرچه مصرف ماه سپتامبر و تولید صنعتی پیش‌بینی‌ها را پیش‌بینی کرده بود.

به گفته تحلیلگران، ترکیبی از ضعف اقتصادی در چین همراه با حرکت به سمت الکتریکی سازی حمل و نقل، به نظر می‌رسد بر چشم انداز تقاضا تأثیر بگذارد.

در همین حال، ابهام در مورد چگونگی توسعه درگیری در خاورمیانه وجود دارد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت فرصتی برای برخورد با اسرائیل و ایران به گونه‌ای وجود دارد که به طور بالقوه به درگیری آنها در خاورمیانه برای مدتی پایان می‌دهد.

اما گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان روز جمعه اعلام کرد که همزمان با نبرد با سربازان اسرائیلی مرحله‌ جدید آغاز می‌شود. این امیدها را از بین می‌برد که مرگ یحیی سنوار، رهبر حماس، پایان تشدید جنگ در منطقه را تسریع می‌کند.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.