پوتین تحریم‌های آمریکا را محکوم کرد و اعلام کرد 95 درصد تجارت روسیه اکنون بدون دلار انجام می‌شود

پوتین تحریم‌های آمریکا را محکوم کرد و اعلام کرد 95 درصد تجارت روسیه اکنون بدون دلار انجام می‌شود
آنچه در این مقاله میخوانید

ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهور روسیه، از تحریم‌های ایالات متحده انتقاد کرد و خاطرنشان نمود که این تحریم‌ها باعث شده است که اقتصادهای جهانی از دلار آمریکا فاصله بگیرند و به تدریج کمتر از آن برای تجارت بین‌المللی و ذخایر استفاده شود. وی تأکید کرد که روسیه اکنون ۹۵ درصد از تجارت خارجی خود را به دلیل این تحریم‌ها با ارزهای ملی انجام می‌دهد. پوتین همچنین به تأثیر اقتصادی فزاینده کشورهای بریکس (BRICS) اشاره کرد و گفت که این کشورها اکنون در سهم تولید ناخالص داخلی جهانی از گروه هفت (G7) پیشی گرفته‌اند و به‌طور قابل توجهی به رشد اقتصادی جهانی کمک می‌کنند.

پوتین از تحریم‌های دلار آمریکا انتقاد کرده و به سلطه اقتصادی بریکس اشاره کرد

ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهور روسیه، از تحریم‌های ایالات متحده که دسترسی روسیه به دلار آمریکا را محدود کرده‌اند، انتقاد کرد و اظهار داشت که این اقدامات باعث فاصله گرفتن جهانیان از ارز آمریکایی شده است. پوتین در نشست رسانه‌ای بریکس (BRICS) در روز جمعه گفت:

“اکنون همه کشورهای جهان در حال بررسی این موضوع هستند که اگر ایالات متحده استفاده از دلار به عنوان یک واحد تسویه حساب بین‌المللی جهانی را به دلایل سیاسی محدود کند، آیا استفاده از دلار ارزشمند است.”

پوتین توضیح داد: “حجم استفاده از دلار به آرامی، اما به تدریج در پرداخت‌ها و ذخایر در حال کاهش است.” وی افزود که حتی متحدان سنتی ایالات متحده نیز به دلیل این تحریم‌ها در حال کاهش ذخایر دلار خود هستند. پوتین به چین به عنوان کشوری دیگر که تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته، اشاره کرد و تأکید نمود: “و این اتفاق برای چین می‌افتد — یکی پس از دیگری تحریم‌ها. و این مسئله به سیاست مرتبط نیست، بلکه به رشد اقتصاد چین و تلاش برای جلوگیری از این رشد با استفاده از تحریم‌های مختلف که انگیزه‌های سیاسی دارند، مربوط است.”

پوتین خاطرنشان کرد که این محدودیت‌ها باعث شده که روسیه ۹۵ درصد از عملیات تجاری خود با شرکای خارجی را به ارزهای ملی منتقل کند. او تأکید کرد که این تغییر به دلیل تحریم‌های خارجی تحمیل شده است و توضیح داد: “در مورد امور مالی، ما دلار را به عنوان ارز جهانی کنار نگذاشتیم؛ بلکه از استفاده از آن محروم شدیم.” رهبر روسیه ادامه داد:

“اما اکنون ۹۵ درصد از کل تجارت خارجی روسیه با شرکای ما با ارزهای ملی انجام می‌شود. آن‌ها این کار را با دست خودشان انجام دادند.”

ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin) پیش‌بینی‌های غربی مبنی بر فروپاشی اقتصاد روسیه به دلیل کنار گذاشتن دلار را رد کرد و گفت: “کشورهای غربی فکر می‌کردند که وقتی که استفاده از دلار کنار گذاشته شود، ‘همه چیز در روسیه فرو خواهد پاشید’. نه، هیچ چیزی فرو نپاشید—[بلکه] اقتصاد بر پایه‌ای جدید در حال توسعه است.”

پوتین در نشست تجاری بریکس (BRICS Business Forum) که همان روز در مسکو برگزار شد، درباره تأثیر رو به رشد اقتصادی جهانی کشورهای بریکس صحبت کرد که اکنون در سهم تولید ناخالص داخلی جهانی از گروه هفت (G7) پیشی گرفته‌اند. او گفت: “برای مثال، سال ۱۹۹۲ را در نظر بگیریم—سهم گروه هفت ۴۵.۵ درصد بوده و در همان سال کشورهای بریکس ۱۶.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. و حالا؟ در سال ۲۰۲۳، اتحادیه ما ۳۷.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را دارد و سهم گروه هفت ۲۹.۳ درصد است.”

پوتین بر نقش فزاینده بریکس به عنوان موتور اصلی رشد اقتصادی جهانی تأکید کرد و پیش‌بینی کرد که این روند ادامه خواهد یافت. او افزود:

“فاصله در حال افزایش است و افزایش خواهد یافت، این اجتناب‌ناپذیر است.”

به گفته ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، کشورهای بریکس در دهه‌های اخیر بیش از ۴۰ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند و رشد اقتصادی آن‌ها برای امسال به طور متوسط ۴ درصد پیش‌بینی می‌شود، در حالی که این میزان برای کشورهای گروه هفت تنها ۱.۷ درصد است. پوتین توضیح داد: “این میزان بالاتر از نرخ‌های رشد در کشورهای گروه هفت است—در آنجا تنها ۱.۷ درصد است—و همچنین بالاتر از نرخ‌های جهانی. نرخ‌های جهانی ۳.۲ درصد خواهد بود.” او همچنین به این نکته اشاره کرد که کشورهای عضو بریکس در بازارهای کلیدی مانند انرژی، فلزات و مواد غذایی که برای توسعه پایدار جهانی حیاتی هستند، تسلط دارند.

علاوه بر این، خدمات مطبوعاتی کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه و ایران در بیش از ۹۶ درصد از پرداخت‌های متقابل خود به استفاده از ارزهای ملی روی آورده‌اند.

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.