آیا G20 ارتباط خود را از دست می‌دهد؟ سیگنال‌های خیزش بریکس تغییر قدرت جهانی را نشان می‌دهد

آیا G20 ارتباط خود را از دست می‌دهد؟ سیگنال‌های خیزش بریکس تغییر قدرت جهانی را نشان می‌دهد
آنچه در این مقاله میخوانید

رشد سریع بریکس (BRICS) در حال به چالش کشیدن اهمیت گروه ۲۰ به عنوان یک پلتفرم جهانی است، چرا که کشورهای عضو بریکس اکنون از نظر تولید اقتصادی از گروه ۷ پیشی گرفته‌اند. با افزایش نفوذ بریکس، بحث‌ها درباره اصلاحات در سازمان‌های بین‌المللی بزرگ، از جمله صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل متحد، شدت گرفته است. به گفته یک کارشناس، آینده گروه ۲۰ با وحدت بریکس در مناطق حاشیه‌ای و تغییر دینامیک‌های اقتصادی جهانی، به طور فزاینده‌ای نامطمئن و متزلزل شده است.

تغییر بزرگ: چگونه بریکس در حال بازتعریف قدرت اقتصادی جهانی است

گسترش سریع بریکس موجب مطرح شدن بحث‌هایی در مورد اهمیت گروه ۲۰ شده است. به گفته آندری کوشکین (Andrey Koshkin)، رئیس دپارتمان علوم سیاسی و جامعه‌شناسی در دانشگاه اقتصاد پلخانوف روسیه (Plekhanov Russian Economic University)، هنگامی که بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) ارزیابی ‌شود، کشورهای عضو بریکس اکنون از گروه ۷ از نظر تولید اقتصادی، پیشی گرفته‌اند که این امر ممکن است از اهمیت گروه ۲۰ بکاهد. وی در گفتگو با نشریه تاس (Tass) توضیح داد:

“گروه ۲۰ در حال افول است. به عنوان یک پلتفرم که همه چیز را در خود جذب کرده بود، در حال کهنه شدن است.”

او اضافه کرد: “این به این معنا نیست که گروه ۲۰ باید تعطیل شود. این گروه می‌تواند به نوعی به فعالیت خود ادامه دهد. اما امروز بریکس به وجود آمده است. اهمیت گروه ۲۰ در حال زیر سوال رفتن است.”

کوشکین همچنین بر پتانسیل بریکس برای هدایت اصلاحات در سازمان‌های بین‌المللی بزرگ، مانند سازمان تجارت جهانی (WTO)، صندوق بین‌المللی پول (IMF) و سازمان ملل متحد (UN) تأکید کرد. او خاطرنشان کرد که با وجود توافق بسیاری از کشورها بر ضرورت چنین اصلاحاتی، هیچ کشور منفردی، حتی چین یا روسیه، نمی‌تواند به تنهایی این تغییرات را مدیریت کند. وی تاکید کرد: “بریکس می‌تواند موفق شود” و اظهار داشت که این بلوک اقتصادی می‌تواند انتظارات جهانی برای اصلاحات نهادی را برآورده کند.

کوشکین همچنین تأکید کرد که بریکس در حال متحد کردن مناطقی است که اغلب توسط گروه ۷ نادیده گرفته شده‌اند. تولید اقتصادی اعضای بریکس اکنون از گروه ۷ پیشی گرفته است؛ گروهی که در دهه ۱۹۸۰ (دهه ۱۳۶۰ شمسی) ۵۰ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می‌داد، اما اکنون تنها ۳۰ درصد مشارکت دارد. او خاطرنشان کرد که “بریکس در سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) حدود ۳۵ درصد سهم داشته است”، که نشان‌دهنده تغییرات مهم در روندهای اقتصادی جهانی است. کوشکین افزود: “بریکس در حال حاضر از آنها پیشی گرفته است” و نفوذ رو به افول گروه ۷ را با رشد بلوک اقتصادی بریکس مقایسه کرد.

او گفت:


“بریکس یک پلتفرم در حال توسعه سریع است. امروز این پلتفرم شرق و جنوب جهانی را متحد می‌کند، که گروه ۷ عادت داشته آنها را نادیده بگیرد و کنار بزند.”

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.