ایجاد پلتفرمی برای تسهیل پرداخت‌ها با رمز ارزها برای واردات در ایران

ایجاد پلتفرمی برای تسهیل پرداخت‌ها با رمز ارزها برای واردات در ایران
آنچه در این مقاله میخوانید

مقامات ایران در حال انجام اقداماتی هستند تا پرداخت‌ از طریق رمز ارزها را برای شرکت‌های واردکننده کالا در این کشور تحریم‌شده آسان‌تر کنند. پلتفرمی اختصاصی ایجاد شده است تا به کسب و کارهای محلی اجازه دهد تا رمز ارزها را به منظور تسویه معاملات فرامرزی انتقال دهند.

رئیس سازمان توسعه تجارت: ایران به دنبال استفاده از رمز ارزها برای واردات

به گزارش رسانه‌های داخلی، سازمان توسعه تجارت این کشور (TPO) اطمینان داده است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند برای واردات از رمز ارزها استفاده کنند.

علیرضا پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه‌ تجارت، گفت: بانک مرکزی مجوز استفاده از رمز ارزها در شهرک‌های کالاهای وارداتی را صادر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)، پیمان پاک افزود: “تصمیم نهایی از سوی وزارت اقتصاد اتخاذ خواهد شد.”

اظهارات پیمان پاک چند ماه پس از آن مطرح شده است که او اعلام کرد ایران اولین سفارش واردات رسمی خود با استفاده از رمز ارزها را انجام داده است. در آگوست سال 2022، این مقام دولتی فاش کرد که این معامله برای خرید کالا به ارزش 10 میلیون دلار انجام شده است.

او در آن زمان در توییتی نوشت: “تا پایان ماه سپتامبر، استفاده از رمز ارزها و قراردادهای هوشمند در تجارت خارجی با کشورهای هدف گسترش خواهد یافت”.

اکنون پیمان پاک فاش کرد که پلتفرمی تخصصی ایجاد شده است تا شرکت‌های داخلی را که می‌خواهند به تامین‌کنندگان خارجی با کوین‌های دیجیتال پرداخت کنند، به هم متصل نماید. او توضیح داد:

“صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند از این پلتفرم برای انتقال رمز ارز برای تسویه معاملات واردات خود استفاده کنند.”

پلتفرمی مانند این برای تسهیل نقل و انتقال پول با استفاده از رمز ارز ضروری بود. این مقام اجرایی تشریح کرد که این سیستم به سیستم جامع تجارت ایران و پلتفرم تخصیص ارز بانک مرکزی ایران (CBI) مرتبط است.

سازمان توسعه تجارت، که پیمان پاک ریاست آن را بر عهده دارد، وابسته به وزارت بازرگانی ایران است و مسئولیت ارتقای صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

فایننشال تریبون (Financial Tribune) در گزارشی خاطرنشان کرد که رمز ارزها ممکن است تحت محدودیت‌های خاصی در تجارت با کشورهایی مانند عراق، افغانستان و پاکستان قرار گیرد. این روزنامه انگلیسی زبان خاطرنشان کرد: با این حال، ارزهای دیجیتال می‌توانند در مقاصد صادراتی که از آنها استفاده می‌شود، مانند چین، هند و روسیه، به ایران کمک کنند.

روسیه نیز مانند ایران، بیشتر به دلیل آغاز جنگ با کشور همسایه‌اش، اوکراین در سال گذشته، هدف تحریم‌های غرب قرار گرفته است.

سیاست‌گذاران در مسکو درباره قانونی‌سازی محدود رمز ارزها بحث کرده‌اند تا به شرکت‌های روسی اجازه دهند از آنها در تسویه حساب‌های بین‌المللی با شرکای خارج از کشور استفاده کنند تا محدودیت‌های فزاینده در معاملات مالی سنتی را دور بزنند.

دیدگاه خود را درباره ایجاد پلتفرمی برای تسهیل پرداخت‌ها با رمز ارزها برای واردات در ایران بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.