طلا یا نقره- سرمایه‌گذاری روی کدام یک بهتر است؟

طلا یا نقره- سرمایه‌گذاری روی کدام یک بهتر است؟
آنچه در این مقاله میخوانید

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که از مخاطبان خود دریافت می‌کنیم این است که آیا آنها باید طلا بخرند یا نقره. هر کسی که در مورد سرمایه‌گذاری روی هر یک از این فلزات گرانبها تحقیق می‌کند، می‌تواند دلایل خوبی برای خرید هر یک از آنها پیدا کند.

یکی از بهترین راه‌ها برای ارزیابی و مقایسه چشم‌انداز یک فلز در مقابل فلز دیگر، بررسی نسبت طلا به نقره است.

قیمت‌های طلا و نقره معمولا در یک جهت حرکت می‌کنند، در حالی که بهای نقره نوسان‌ بیشتری نسبت به طلا دارد. اما با گذشت زمان، ممکن است قیمت آنها از هم فاصله بگیرند.

این نسبت از ماه می سال 2011 به طور کلی بالاتر رفته است. در آن زمان، بهای نقره به حدود 50 دلار در هر اونس رسیده بود و این نسبت به کمتر از 40:1 کاهش یافت. در سال 2020، این نسبت به حدود 120 رسید. در حال حاضر، نسبت طلا به نقره در حدود 78 است.

با وجودی که این نسبت کاهش یافته است، اما بسیار بالاتر از برخی معیارهای تاریخی است. میانگین این نسبت در سه دهه گذشته حدود 60 است، اما در 80 سال گذشته، میانگین آن زیر 40 است.

“نسبت طبیعی” برای نقره 10 تخمین زده شده است. این نسبت وجود نقره در پوسته زمین نسبت به طلا است.

در قرن دوازدهم، طلا طبق قرارداد در بسیاری از جوامع به قیمت 15 تا 16 برابر قیمت نقره فروخته می‌شد. این رقم اغلب به عنوان “نسبت کلاسیک” شناخته می‌شود.

تقریباً با هر معیار تاریخی، نقره نسبت به طلا ارزان به نظر می‌رسد. احتمال می‌رود که نقره در سال‌های پیش رو تا حدودی پیشرفت کند.

با این حال، تاریخ نیازی به تکرار ندارد. برخی از کارشناسان عقیده دارند که طلا بهتر از نقره خواهد بود. یکی از بحث‌های اصلی این است که طلا به عنوان یک فلز گرانبها که توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نگهداری می‌شود، در طول یک بحران پولی بیشترین درخشش را خواهد داشت.

بحث دیگری که مطرح شده این است که نقره بیشتر یک فلز صنعتی است و قیمت‌ها ممکن است در طول یک انقباض اقتصادی آسیب ببینند.

برخی طلا را دارای مزیت می‌دانند چون از نظر فرهنگی، به‌ویژه با توجه به این که برای ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مناطق در حال رشد جهان مانند شبه قاره هند مورد استقبال قرار گرفته است. شهروندان هندی بیش از هر جای دیگری در جهان به دنبال خرید طلا هستند.

طلا یا نقره

دیدگاه ما این است که نقره نیز به عنوان یک “فلز پولی” شایسته توجه فراوان است. این مسئله در سال‌های اخیر با کاهش اعتماد به دلار تقویت شده است. در واکنش به کاهش اعتماد به دلار، تقاضا برای سرمایه‌گذاری روی هم طلا و هم نقره افزایش یافت.

نقره در طول تاریخ بیشتر از طلا به عنوان پول استفاده شده است و مردم در سراسر جهان هنوز این فلز را به عنوان یک هِج خوب در برابر تورم در نظر می‌گیرند. نقره همچنین فلزی است که مورد علاقه کسانی است که نگران بروز یک فروپاشی کامل اقتصادی هستند.

نقره همچنین دارای کاربردهای صنعتی گسترده و رو به افزایشی است که ارزش آن را دوچندان می‌کند.

کاربردهای جدیدی برای نقره در تولید انرژی خورشیدی، فناوری پیشرفته و مراقبت‌های بهداشتی در حال توسعه هستند. این کاربردها در تولید، علاوه بر تقاضا برای سرمایه‌گذاری، مبنایی را برای تقاضای رو به رشد فراهم می‌کنند.

پیشنهاد ما به سرمایه گذاران بلندمدت که تنها توصیه‌ای در مورد این که کدام فلز بهتر عمل می‌کند، می‌خواهند این است که به نقره توجه بیشتری داشته باشند.

اما درک این نکته مهم است که بهای نقره ناپایدارتر است. اگر ناپایداری بیش از حد ناراحت کننده باشد، ممکن است سرمایه‌گذاری روی طلا برای چنین افرادی مناسب‌تر باشد.

طلا دارای مزایای عملی بیشتری نسبت به نقره از نظر توانایی ذخیره ارزش بیشتر با وجود اشغال فضای کمتر و حمل و نقل آسان‌تر نیز است.

اما می‌توان انتظار داشت که هر دو فلز در این عصر تورم و عدم قطعیت، عملکرد خوبی در برابر اسکناس فدرال رزرو داشته باشند.

دیدگاه خود را درباره طلا یا نقره- سرمایه‌گذاری روی کدام یک بهتر است؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.