روسیه: معرفی ارز بریکس (BRICS) در آینده نزدیک بعید است، اما دلارزدایی در سطح جهانی گسترش می‌یابد

روسیه: معرفی ارز بریکس (BRICS) در آینده نزدیک بعید است، اما دلارزدایی در سطح جهانی گسترش می‌یابد
آنچه در این مقاله میخوانید

روسیه می‌گوید که بعید به نظر می‌رسد که معرفی ارز مشترک بریکس (BRICS) در آینده نزدیک امکان‌پذیر باشد، اما روند دلارزدایی از اقتصاد جهانی به طور اجتناب‌ناپذیری در حال انجام است. دیمیتری پسکوف (Dmitry Peskov)، سخنگوی مطبوعاتی دولت روسیه، افزود که بسیاری از کشورها، از جمله کشورهایی که با تحریم مواجه نیستند، به استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های تجاری تمایل دارند.

ارزش گروه بریکس و دلارزدایی

با نزدیک شدن به زمان برگزاری اجلاس سران بریکس، بحث در مورد دلارزدایی و امکان معرفی ارز مشترک بریکس مطرح شده است. کشورهای عضو گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند. این نشست از 22 تا 24 آگوست در ژوهانسبورگ برگزار خواهد شد.

خبرگزاری دولتی روسیه، ریا نووستی (Ria Novosti)، گزارش داد دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که کارشناسان در حال بررسی امکان معرفی یک ارز مشترک هستند. او گفت: “معرفی این ارز هنوز در مرحله بحث و بررسی قرار دارد. واضح است که عرضه چنین ارزی طولانی خواهد بود.” سخنگوی کرملین توضیح داد:

“در آینده نزدیک، بعید به نظر می‌رسد که این امر امکان پذیر باشد، اما استفاده از ارزهای ملی در حال حاضر یک واقعیت است که در مقیاس جهانی در حال گسترش است و این رویه نه تنها توسط کشورهایی که با تحریم روبرو هستند، بلکه توسط کشورهایی که با تحریم مواجه نیستند نیز استفاده می‌شود.”

او تاکید کرد: “روند دلارزدایی از اقتصاد جهانی به طور اجتناب‌ناپذیری در حال انجام است. بسیاری از کشورها به استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های تجاری تمایل دارند.”

هفته گذشته، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که موضوع ارز مشترک بریکس می‌تواند در نشست آتی این گروه اقتصادی مورد بحث قرار گیرد. با این حال، آنیل سوکلال (Anil Sooklal)، دیپلمات آفریقای جنوبی که مسئول روابط بریکس است، تاکید کرده است: “هیچ وقت صحبتی درباره ارز بریکس نشده است، آن را در دستور کار قرار نداده‌ایم.” علاوه بر این، لزلی ماسدورپ (Leslie Maasdorp)، معاون رئیس‌جمهور و مدیر مالی بانک توسعه جدید، که به بانک بریکس نیز معروف است، اخیراً تصریح کرد که این گروه اقتصادی هیچ برنامه فوری برای راه‌اندازی ارزی برای رقابت با دلار آمریکا ندارد.

اخیراً، شایعاتی مبنی بر برنامه‌ریزی گروه اقتصادی بریکس برای راه‌اندازی ارزی با پشتوانه طلا منتشر شده است. بسیاری از افراد بر این باور هستند که یک ارز مشترک بریکس می‌تواند جایگاه دلار آمریکا را به عنوان ارز غالب جهان از بین ببرد. با این حال، موانعی بر سر راه آن وجود دارند که باید حل شوند. به عنوان مثال، رئیس بانک مرکزی روسیه هشدار داده است که ایجاد یک ارز بریکس مستلزم رضایت طرف‌های متعدد است.

بیش از 40 کشور تمایل خود را برای عضویت در ائتلاف بریکس ابراز کرده‌اند و 22 کشور تا کنون، درخواست‌های رسمی خود را برای پیوستن به این گروه ارائه کرده‌اند. علاوه بر این، سوکلال فاش کرد که آفریقای جنوبی از 69 رهبر برای حضور در این اجلاس دعوت کرده است که شامل همه سران کشورهای آفریقایی و رهبران کلیدی سازمان‌های برجسته جنوب جهانی می‌شود. با این حال، او تاکید کرد که هیچ کشور غربی دعوت نشده است.

آیا فکر می‌کنید گروه اقتصادی بریکس به زودی ارز مشترکی را راه‌اندازی خواهد کرد؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره روسیه: معرفی ارز بریکس (BRICS) در آینده نزدیک بعید است، اما دلارزدایی در سطح جهانی گسترش می‌یابد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.