پل کروگمن، برنده جایزه نوبل: آرژانتین باید یورو را به جای دلار آمریکا بپذیرد

پل کروگمن، برنده جایزه نوبل: آرژانتین باید یورو را به جای دلار آمریکا بپذیرد
آنچه در این مقاله میخوانید

پُل کروگمن (Paul Krugman)، برنده جایزه نوبل اقتصاد، اخیراً اعلام کرد که آرژانتین ممکن است در بحبوحه کاهش ارزش پزو آرژانتین، یورو را به جای دلار آمریکا بپذیرد. او چنین استدلال کرد که آرژانتین تقریباً دو برابر بیشتر از آن که با ایالات متحده تجارت داشته باشد، با اتحادیه اروپا تجارت دارد و اظهار داشت که یورو برای آنها مناسب‌تر است.

دیدگاه پل کروگمن، برنده جایزه نوبل، در مورد استفاده از دلار در آرژانتین

پُل کروگمن، برنده جایزه نوبل آمریکایی، اخیراً نظر خود را در مورد روند دلاری شدن احتمالی که ممکن است آرژانتین در اواخر امسال با آن مواجه شود، ارائه کرده است. کروگمن که در سال 2008 جایزه نوبل علوم اقتصادی را به دلیل تحلیل خود از الگوهای تجاری و موقعیت فعالیت اقتصادی دریافت کرد، استدلال کرد که با توجه به واقعیت‌های تجاری آرژانتین، دلار ممکن است جایگزین بهتری برای پزو آرژانتین نباشد.

کروگمن در پاسخ به پستی که در آن برد ستزر (Brad Setzer)، اقتصاددانی که در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده کار می‌کرد، شرایط ایالات متحده، کانادا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی را به عنوان “مناطق ارزی بهینه” مقایسه کرد، اظهار داشت:

“آرژانتین تقریباً دو برابر بیشتر از آن که با ایالات متحده تجارت داشته باشد، با اتحادیه اروپا تجارت دارد. در هر صورت، آنها باید یورو را انتخاب کنند.”

ستزر اعلام کرد که صادرات آمریکای لاتین به جای چرخه ایالات متحده به چرخه کالاهای چینی و جهانی گره خورده است، و توضیح داد که دلار آمریکا یک ارز کالایی نیست.

این اظهارات به مسئله مطرح شده توسط آرپیت گوپتا (Arpit Gupta)، دانشیار امور مالی در دانشکده بازرگانی لئونارد ان. استرن (Leonard N. Stern School of Business) در دانشگاه نیویورک پاسخ داد، که در آن، او در مورد مشکلات احتمالی ایالات متحده در ترویج یکپارچگی واحد پول به سمت آمریکای لاتین و “تلاش جدی برای ایجاد یک منطقه دلاری مشترک در امتداد خطوط یورو” اظهار نظر کرد.

دلار آمریکا به عنوان راه نجات

بحث دلاری شدن از 13 آگوست در آرژانتین تشدید شده است، زمانی که خاویر مایلی (Javier Milei)، نامزد حزب لیبرترین، با بیش از 30 درصد آرای مردم در انتخابات مقدماتی پیروز شد. از طرح‌های دولت مایلی می‌توان به کاهش هزینه‌های دولتی از طریق کاهش تعداد وزارتخانه‌ها و کاهش تورم و مقابله با کاهش ارزش پول با پذیرش دلار به عنوان ارز فیات اشاره کرد.

همین هفته گذشته، دولت آرژانتین مجبور شد نرخ رسمی ارز پزو را کاهش دهد تا به 350 پزو در مقابل هر دلار برسد. اما نرخ مبادله غیررسمی و موازی پزو که نرخ “آبی” نامیده می‌شود، به تقریباً 800 پزو در هر دلار رسید و قیمت‌گذاری کالاها در خرده‌فروشی‌ها را مختل کرد و باعث شد آرژانتینی‌ها به استیبل کوین‌ها پناه ببرند.

مایلی پیش از این اعلام کرده بود که منابع مورد نیاز برای دلاری کردن آرژانتین را در اختیار دارد و با طرف‌های ثالث ناشناس به توافق رسیده است.

نظر شما در مورد نظر پل کروگمن و دلاری شدن آرژانتین چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره پل کروگمن، برنده جایزه نوبل: آرژانتین باید یورو را به جای دلار آمریکا بپذیرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.