افزایش قیمت طلا با کاهش ارزش دلار از بالاترین سطح در 6 ماه گذشته

افزایش-قیمت-طلا-با-کاهش-ارزش-دلار-از-بالاترین-سطح-در-6-ماه-گذشته
آنچه در این مقاله میخوانید

روز جمعه، قیمت طلا از پایین‌ترین سطح در 10 روز گذشته اندکی افزایش یافت و با کاهش ارزش دلار از بالاترین رقم در نزدیک به 6 ماه اخیر، کمی کاهش یافت، در حالی که انتشار داده‌های ضعیف از ژاپن و ترس از تشدید تنش‌های بین آمریکا و چین نیز باعث افزایش تقاضا برای این فلز زرد شد.

اما قیمت طلا همچنان به سمت کاهش در پایان هفته پیش می‌رفت که تحت فشار نگرانی‌های مجدد در مورد افزایش نرخ‌های بهره پس از برآوردهای مربوط به بازار کار قوی ایالات متحده و تورم در این هفته قرار گرفت.

افزایش ارزش دلار و بازدهی خزانه داری قیمت طلا را در طول هفته کاهش داد، هر چند گاهی افزایش ارزش دلار آمریکا به نفع قیمت طلا در روز جمعه بود. ارزش دلار در برابر سبدی از ارزها نزدیک به 0.2 درصد کاهش یافت، در حالی که بازدهی خزانه‌داری 10 ساله 0.8 درصد کاهش داشت.

بهای لحظه‌ای هر اونس طلا با 0.3 درصد افزایش به 1,925.04 دلار رسید، در حالی که قیمت معاملات آتی طلا که تاریخ آن در ماه دسامبر به سر می‌رسد، در ساعت 01:08 به وقت منطقه زمانی شرقی (05:08 GMT)، با 0.3 درصد افزایش، به 1,948.95 دلار در هر اونس رسید. هر دو ابزار در طول هفته حدود 0.7 درصد کاهش یافتند.

تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن، به‌ ویژه پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر این که چین از مقامات دولتی درخواست کرده است که از استفاده از آیفون اپل خودداری کنند، باعث شد تا برخی دارایی‌های خود را در طلا سرمایه‌گذاری کنند.

همچنان که برخی از قانونگذاران آمریکایی نیز خواستار ممنوعیت کامل صادرات فناوری به چین شدند، فعالان بازارها از اختلالات بیشتر در تجارت جهانی ناشی از جنگ تجاری چین و ایالات متحده نگران بودند.

نگرانی فدرال رزرو پیش از نشست ماه سپتامبر

برآورد قوی در مورد مطالبات بیکاری و قیمت‌های بخش خدمات، که در اوایل این هفته منتشر شد، این نگرانی را افزایش داد که فدرال رزرو انگیزه بیشتری برای بالا نگه داشتن نرخ بهره خواهد داشت.

در حالی که به طور گسترده انتظار می‌رود بانک مرکزی در اواخر این ماه نرخ بهره را در بالاترین حد طی 20 سال اخیر ثابت نگه دارد، همچنین انتظار می‌رود که تا حد زیادی رویکرد سختگیرانه خود را در بحبوحه تورم فزاینده و بازار کار قوی حفظ کند.

با توجه به این که نرخ‌های بهره بالاتر هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد، احتمال افزایش نرخ‌های بهره در ایالات متحده خبر بدی برای طلا خواهد بود.

کاهش احتمال بروز رکود در ایالات متحده چشم‌انداز ضعیفی را نیز برای جذابیت طلا به عنوان یک دارایی امن ایجاد کرد. اما بدتر شدن شرایط اقتصادی در سایر نقاط جهان نیز می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تقاضا برای این فلز زرد گرانبها باشد.

داده‌های روز جمعه نشان داد که اقتصاد ژاپن در سه ماهه دوم کمتر از برآورد اولیه، رشد داشته است. پیش از این، یک رشته برآورد اقتصادی ضعیف از چین، به ویژه در مورد تجارت بین‌المللی و فعالیت بخش خدمات مطرح شد.

مس تحت فشار ناشی از خطرات رشد، مشکلات چین

در میان فلزات صنعتی، ارزش معاملات آتی مس در روز جمعه با 0.4 درصد کاهش، به 3.7453 دلار در هر پوند رسید که در بحبوحه تداوم نگرانی‌ها در مورد واردکننده اصلی چین، میزان ضرر را افزایش داد.

علاوه بر بدتر شدن روابط چین و آمریکا، داده‌های چین در روز پنجشنبه همچنین نشان داد که واردات مس به این کشور در ماه آگوست نسبت به ماه قبل 5 درصد کاهش یافته است. این مسئله نشان می‌دهد که در بحبوحه فعالیت‌های تولیدی ضعیف و بازار املاکی که با کمبود نقدینگی مواجه شده، تقاضا برای این فلز قرمز کاهش یافته است.

سرمایه‌گذاران اکنون منتظر اقدامات تشویقی بیشتری در بزرگترین واردکننده مس جهان هستند، هر چند پکن رویکردی عمدتا محافظه‌کارانه را برای ارائه حمایت‌های اقتصادی بیشتر حفظ کرده است.

دیدگاه خود را درباره افزایش قیمت طلا با کاهش ارزش دلار از بالاترین سطح در 6 ماه گذشته بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.