کاهش 4 درصدی ارزش سهام اپل با ممنوعیت مقامات چین از استفاده از آیفون

کاهش-4-درصدی-ارزش-سهام-اپل-با-ممنوعیت-مقامات-چین-از-استفاده-از-آیفون
آنچه در این مقاله میخوانید

این اقدام بخشی از تلاش چین برای کاهش اتکا به فناوری‌های خارجی و تقویت امنیت سایبری است.

پس از انتشار گزارشی مبنی بر ممنوعیت استفاده مقامات دولتی چین از آیفون‌های ساخت شرکت اَپل (Apple) برای کار، به عنوان بخشی از تلاش پکن برای کاهش اتکا به فناوری خارجی و تقویت امنیت سایبری، ارزش سهام اپل روز چهارشنبه 4 درصد سقوط کرد.

خبر ممنوعیت اولین بار توسط وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) گزارش شد که با چند نفر از افراد آگاه به این موضوع مصاحبه کرد. این ممنوعیت بخشی از تلاش شی جین پینگ (Xi Jinping)، رئیس جمهور چین، برای کاهش اتکای این کشور به فناوری خارجی و افزایش امنیت سایبری در بحبوحه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی با ایالات متحده است.

اپل و دستگاه‌های ساخت آن در چین از محبوبیت گسترده‌ای در میان بخش خصوصی و مقامات دولتی برخوردار هستند. چین هم به عنوان یک بازار مصرف‌کننده مهم و هم به عنوان مرکز تولید برای این غول فناوری عمل می‌کند.

اپل میلیون‌ها نفر را برای ساخت آیفون‌ها – که اکثر آنها ساخت چین هستند – و سایر محصولات شاخص از طریق شبکه تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان قراردادی خود استخدام می‌کند. این شرکت کمی کمتر از یک پنجم درآمد خود را از چین به دست می‌آورد و فروش محصولات آن در این کشور در سه ماهه منتهی به اول جولای، در مجموع به 15.76 میلیارد دلار رسید که 8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

این ممنوعیت منعکس‌کننده اقدامات مشابهی است که توسط دولت ایالات متحده علیه شرکت‌ها و برنامه‌های فناوری چینی نظیر هواوی (Huawei) و تیک تاک (TikTok) انجام شده است.

از سال گذشته، دولت فدرال به همراه 26 ایالت برای محدود کردن یا ممنوعیت استفاده از تیک تاک در ادارات دولتی اقدام کردند. نهادهای دولتی چنین استدلال کردند که دولت چین می‌تواند از این برنامه برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی و جمع‌آوری اطلاعات شخصی حساس استفاده کند. دولت بایدن همچنین احتمال قطع ارتباط هواوی با تامین‌کنندگان آمریکایی را در نظر گرفت و تصمیم‌گیری در این مورد هنوز قطعی نشده است.

اپل با نظارت دولت چه در داخل و چه در خارج از کشور بیگانه نیست. این شرکت، همراه با دیگر غول‌های فناوری مانند آمازون (Amazon)، گوگل (Google)، متا پلتفرمز (Meta Platforms) یا مایکروسافت (Microsoft)، به دلیل فعالیت‌های تجاری غیررقابتی و وضعیت انحصاری مورد هدف قانون‌گذاران در ایالات متحده و اروپا قرار گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا (EU) امروز اپل و پنج شرکت فناوری دیگر را به عنوان «دروازه بانان» معرفی کرد که باید از قانون بازارهای دیجیتال این اتحادیه پیروی کنند، که تلاشی جامع برای مهار شرکت‌های فناوری بزرگ محسوب می‌شود.

نمودار-درآمد-سالانه-اپل

سهام اپل در روز چهارشنبه بیش از 4 درصد سقوط کرد، اما از ابتدای سال تا کنون 40 درصد افزایش یافته است.

دیدگاه خود را درباره کاهش 4 درصدی ارزش سهام اپل با ممنوعیت مقامات چین از استفاده از آیفون بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.