ارز دیجیتال بانک مرکزی تهدیدی برای ثبات مالی است

ارز-دیجیتال-بانک-مرکزی-تهدیدی-برای-ثبات-مالی-است
آنچه در این مقاله میخوانید

با وجود نقشی که ارز دیجیتال بانک مرکزی نیجریه با نام e-naira در کاهش شکاف شمول مالی ایفا کرده است، همچنان خطری برای ثبات مالی محسوب می‌شود. بانک مرکزی نیجریه علاوه بر تقویت نرخ شمول مالی، مدعی شد که ارز دیجیتال این بانک “اندازه و ثبات پایه سپرده بانک‌ها را گسترش می‌دهد.”

نرخ‌های شمول مالی نیجریه

بر اساس مطالعه جدید بانک مرکزی نیجریه (CBN)، ارز دیجیتال بانک مرکزی e-naira این کشور (CBDC) با قدمت تقریبا دو سال، ثبات مالی را با خطر مواجه می‌کند. این در حالی است که چنین ارز دیجیتالی به طور بالقوه می‌تواند به بهبود «نرخ شمول مالی نیجریه از 64.1 درصد ثبت شده در سال 2021 به هدف 95.0 درصدی برای سال 2024 کمک کند».

ارز دیجیتال e-naira که در اواخر اکتبر 2021 راه‌اندازی شد، و تحت حمایت گادوین امفیله (Godwin Emefiele)، رئیس سابق بانک مرکزی نیجریه، قرار داشت، به طور گسترده از سوی مردم نیجریه مورد استقبال قرار نگرفت. حدود دوازده ماه پس از راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی، کمتر از یک میلیون دانلود از برنامه e-naira انجام شد.

بسیاری از ناظران چنین استدلال کرده‌اند که تعداد دانلودها در مقایسه با 130 میلیون نفر بزرگسال در نیجریه ممکن است نشانه‌ای از استقبال نه چندان گرم مردم به راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی باشد. با این حال، مخالفت آشکار مردم نیجریه از e-naira، بانک مرکزی این کشور را از تبلیغ آن یا ارائه مشوق‌هایی به کاربران احتمالی باز نداشته است.

تثبیت پایه سپرده بانک‌ها

تعمیق شمول مالی یکی از مزیت‌های کلیدی است که بانک مرکزی نیجریه به طور مکرر در هنگام ایجاد پرونده برای ارز دیجیتال اعلام کرده است. به طور مشابه، بانک مرکزی نیجریه در گزارش خود با عنوان “اقتصاد ارزهای دیجیتال” دوباره به این موضوع پرداخته است که چگونه رونمایی از کد داده‌های خدمات تکمیلی بدون ساختار (USSD) e-naira برای کاربران گوشی‌های غیرهوشمند به افزایش تعداد تراکنش‌های e-naira کمک کرده است. بانک مرکزی علاوه بر تقویت نرخ شمول مالی، مدعی شد که ارز دیجیتال بانک مرکزی “اندازه و ثبات پایه سپرده بانک‌ها را گسترش می‌دهد.”

تبدیل-سپرده-بانکی-به-e-Naira

با این حال، با وجود این و سایر مزایایی که ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) احتمالاً به همراه خواهد داشت، بانک مرکزی نیجریه در گزارش خود اعلام می‌کند که تبدیل سپرده‌های بانکی به e-naira ممکن است خطراتی را برای ثبات سیستم بانکی ایجاد کند. برای حمایت از این استدلال، این گزارش به تعداد تبدیل سپرده بانکی از زمان معرفی ارز دیجیتال بانک مرکزی اشاره می‌کند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند: “از زمان راه‌اندازی این ارز دیجیتال، تبدیل سپرده بانکی به e-naira میانگین رشد ماهانه 78.3 درصدی را نشان داده است و در مجموع به 1.66 میلیارد نایرا [معادل 2.1 میلیون دلار] رسیده است. علاوه بر این، e-naira در گردش به عنوان نسبت متوسط نقدینگی سیستم بانکی به طور متوسط 0.1 درصد بوده است که در هر یک از ماه‌های می و آگوست 2022 به بالاترین میزان 0.2 درصد رسیده است.”

به گفته بانک مرکزی، e-naira همچنین می‌تواند بر سودآوری کلی بانک‌ها از طریق کاهش درآمدهای بدون بهره تأثیر منفی بگذارد. در گزارش بانک مرکزی همچنین آمده است که ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) با افزایش خطرات حملات سایبری نیز همراه است.

شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره ارز دیجیتال بانک مرکزی تهدیدی برای ثبات مالی است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.