هشدار اقتصاددانان در مورد بروز رکود جهانی در صورت وقوع جنگ مستقیم بین ایران و اسرائیل

هشدار-اقتصاددانان-در-مورد-بروز-رکود-جهانی-در-صورت-وقوع-جنگ-مستقیم-بین-ایران-و-اسرائیل
آنچه در این مقاله میخوانید

اقتصاددانان بلومبرگ (Bloomberg) هشدار داده‌اند که بروز یک جنگ مستقیم بین ایران و اسرائیل می‌تواند باعث ایجاد رکود جهانی شود. آنها گفتند: “افزایش شدید قیمت نفت و کاهش ارزش دارایی‌های پُرریسک، ضربه مهمی به رشد اقتصادی وارد می‌کند و تورم را یک پله بالاتر می‌برد. هرچه این درگیری گسترده‌تر شود، عواقب آن مناطق بیشتری از جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.”

اقتصاددانان نسبت به بروز رکود جهانی ناشی از جنگ خاورمیانه هشدار دادند

اقتصاددانان بلومبرگ در مقاله‌ای که هفته گذشته منتشر شد، چگونگی تاثیر بروز جنگ در خاورمیانه بر ایجاد رکود در اقتصاد جهان را مورد بررسی قرار دادند. این مقاله دارای سه نویسنده، شامل زیاد داود (Ziad Daoud)، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور، و گالیت آلتستین (Galit Altstein)، اقتصاددان جهانی بلومبرگ، است.

آنها توضیح دادند که درگیری بین اسرائیل و حماس “این پتانسیل را دارد که اقتصاد جهانی را مختل کند – و حتی اگر کشورهای بیشتری وارد آن شوند، آن را به رکود بکشاند.” این اقتصاددانان با تاکید بر این که “این خطر جدی است”، اعلام کردند:

“تشدید بیشتر تنش‌ها می‌تواند اسرائیل را وارد درگیری مستقیم با ایران، تامین‌کننده اسلحه و پول برای حماس، کند که ایالات متحده و اتحادیه اروپا آن را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرده‌اند.”

آنها افزودند: “در این سناریو، بلومبرگ اکونومیکس (Bloomberg Economics) تخمین می‌زند که قیمت نفت ممکن است به بشکه‌ای 150 دلار برسد و رشد اقتصاد جهانی به 1.7 درصد کاهش یابد – رکودی که حدود یک تریلیون دلار از تولید جهانی را کاهش می‌دهد.”

این اقتصاددانان اظهار داشتند: “اقتصاد جهانی امروز آسیب‌پذیرتر از همیشه به نظر می‌رسد. این اقتصاد هنوز از دوره تورمی که با حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته تشدید شده بود، به طور کامل بهبود نیافته است. بروز جنگ دیگری در این منطقه تولیدکننده انرژی می‌تواند تورم را دوباره تشدید کند. پیامدهای گسترده‌تر می‌تواند از ایجاد ناآرامی‌های مجدد در جهان عرب تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در ایالات متحده، که در آن، قیمت بنزین عامل تاثیرگذار مهمی بر احساسات رأی‌دهندگان است، گسترش یابد.”

بلومبرگ اکونومیکس تحلیلی را برای ارزیابی اثرات بالقوه بروز جنگ بر رشد و تورم جهانی تحت سه سناریوی مختلف انجام داد. سناریوی اول شدت خصومت‌ها را عمدتاً در غزه و اسرائیل پیش‌بینی می‌کند. اقتصاددانان گفتند که در سناریوی دوم، درگیری به کشورهای همسایه مانند لبنان و سوریه گسترش می‌یابد و “در اصل آن را به یک جنگ نیابتی بین ایران و اسرائیل تبدیل می‌کند”. سناریوی سوم شامل تشدید جنگ مستقیم بین دو دشمن منطقه‌ای ایران و اسرائیل است.

این اقتصاددانان تاکید کردند:

“درگیری مستقیم بین ایران و اسرائیل سناریویی با احتمال کم، اما خطرناک است. بروز چنین جنگی می‌تواند محرکی برای بروز رکود جهانی باشد. افزایش شدید قیمت نفت و کاهش ارزش دارایی‌های پرریسک، ضربه مهمی به رشد اقتصادی وارد می‌کند و تورم را یک پله بالاتر می‌برد.”

آنها در پایان اظهار داشتند: “در همه این سناریوها، روند یکسان است – نفت گران‌تر، تورم بیشتر، و رشد اقتصادی کندتر – اما شدت آن متفاوت است. هر چه این درگیری گسترده‌تر شود، عواقب آن مناطق بیشتری از جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.”

نظر شما در مورد هشدارهای اقتصاددانان بلومبرگ در مورد بروز رکود جهانی در صورت وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره هشدار اقتصاددانان در مورد بروز رکود جهانی در صورت وقوع جنگ مستقیم بین ایران و اسرائیل بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.