افزایش قیمت نفت با کاهش تولید اوپک پلاس

افزایش-قیمت-نفت-با-کاهش-تولید-اوپک-پلاس
آنچه در این مقاله میخوانید

همچنان که سرمایه‌گذاران اثربخشی تمدید کاهش‌ تولید اوپک پلاس با نگرانی‌ها از چشم‌انداز تقاضای بدتر در چین مقایسه کردند، قیمت‌های نفت پس از این که در چهار جلسه ضرر ثبت کردند، در معاملات آسیایی روز چهارشنبه اندکی افزایش یافتند.

تا ساعت 07:09 به وقت گرینویچ، قیمت‌های آتی نفت برنت (Brent) 17 سنت افزایش یافت و به 77.37 دلار در هر بشکه رسید. قیمت‌های آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) آمریکا 6 سنت افزایش یافت و به 72.38 دلار در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص در جلسه قبلی در پایین‌ترین سطح خود از 6 جولای بسته شدند، در حالی که  بهای وست تگزاس اینترمدیت (WTI) چهار روز متوالی کاهش داشت.

سوورو سارکار (Suvro Sarkar)، رهبر تیم بخش انرژی در بانک بانک توسعه سنگاپور (DBS) گفت:

“تنها خبر مثبت در چند روز گذشته اظهارات مقامات عربستان و روسیه بوده است که اعلام کردند کاهش‌ تولید اوپک پلاس می‌تواند بسته به شرایط بازار تمدید یا عمیق‌تر شود. فراتر از این … ما هیچ عامل مثبتی برای قیمت نفت در کوتاه مدت نمی‌بینیم.”

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش مانند روسیه (اوپک پلاس) در پایان هفته گذشته برای کاهش داوطلبانه تولید حدود 2.2 میلیون بشکه در روز (bpd) برای سه ماهه اول سال 2024 توافق کردند. این کاهش‌ها شامل تمدید کاهش‌های داوطلبانه عربستان و روسیه به میزان 1.3 میلیون بشکه در روز  است.

تحلیلگران می‌گویند که نگرانی‌ها در مورد تأثیر متقابل درگیری بین اسرائیل و حماس بر میزان عرضه نیز به کاهش قیمت‌های قبلی کمک کرد.

پریانکا ساچدوا (Priyanka Sachdeva)، تحلیلگر ارشد بازار در فیلیپ نوا (Phillip Nova)، اظهار داشت:

“علاوه بر این، پس از این که ایالات متحده ایران را مسئول حمله به کشتی‌های آمریکایی دانست، نگرانی‌ها از تشدید احتمالی درگیری‌های اسرائیل-حماس دوباره مطرح شد “.

با این حال، برخی از تحلیلگران همچنان روند نزولی قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند.

لئون لی (Leon Li)، تحلیلگر مستقر در شانگهای CMC Markets، گفت: “این ممکن است فقط یک بازگشت فنی کوتاه‌مدت باشد و قدرت آن بسیار ضعیف است”.

او اضافه کرد: “در حال حاضر، قیمت‌های نفت وارد یک روند نزولی شده‌اند… ما هم اکنون شاهد افزایش موجودی‌ها در ایالات متحده هستیم و احتمالاً قیمت‌ها به کمتر از 70 دلار در هر بشکه خواهد رسید”.

نگرانی‌ها در مورد سلامت اقتصادی چین، که می‌تواند تقاضای کلی سوخت در دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان را محدود کند، نیز تأثیرگذار بود.

روز سه‌شنبه، آژانس اعتباری مودی (Moody) چشم‌انداز امتیاز A1 چین را از پایدار به منفی کاهش داد و به “افزایش خطرات مرتبط با رشد اقتصادی متوسط پایین‌تر و روند نزولی مداوم بخش املاک” اشاره کرد.

چین روز پنج‌شنبه داده‌های اولیه تجارت، از جمله داده‌های مربوط به واردات نفت خام، را منتشر خواهد کرد. انتظارات قبلی نشان داد که تولیدات پالایشگاه چین در ماه نوامبر کاهش یافته است.

طبق منابع بازار که روز سه‌شنبه به ارقام مؤسسه نفت آمریکا (API) اشاره داشتند، با تأثیر بیشتر بر عوامل فاندمنتال، موجودی نفت خام و سوخت در ایالات متحده در هفته منتهی به 1 دسامبر افزایش یافت.

بنا بر اعلام منابع ناشناس، موجودی‌ نفت خام 594,000 بشکه افزایش یافت. ذخایر بنزین 2.8 میلیون بشکه و ذخایر سوخت‌های تقطیری تقریباً 1.9 میلیون بشکه افزایش یافت.

داده‌های دولت ایالات متحده در مورد ذخایر روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

دیدگاه خود را درباره افزایش قیمت نفت با کاهش تولید اوپک پلاس بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.