بیت کوین از طلا پیشی گرفت: افزایش 166 درصدی ارزش دارایی‌های دیجیتال در سال 2023 و سود ناچیز 9 درصدی طلا!

بیت-کوین-از-طلا-پیشی-گرفت
آنچه در این مقاله میخوانید

طلا در تاریخ 3 دسامبر 2023 به بالاترین قیمت خود، 2,117 دلار در هر اونس تروی، رسید، اما قیمت آن به ازای هر اونس در هفته گذشته 5.33 درصد کاهش یافته است. با وجود رسیدن به این سطح بالای بی‌سابقه، افزایش آن نسبت به دلار آمریکا از ابتدای سال تاکنون نسبتاً ناچیز بوده و برابر با 9.9 درصد بوده است. در مقابل، ارزش بیت‌کوین، برجسته‌ترین دارایی رمزارز از نظر ارزش بازار، از ابتدای سال 2023 شاهد افزایش قابل توجهی به میزان 166 درصد بوده است.

بهای طلا به بالاترین قیمت خود می‌رسد، اما بیت‌کوین با افزایش خیره‌کننده در سال 2023 توجه همه را به خود جلب می‌کند!

پیتر شیف (Peter Schiff)، اقتصاددان و طرفدار شناخته‌شده سرمایه‌گذاری روی طلا، به همراه چندین طرفدار دیگر طلا، از صعود اخیر طلا به 2,117 دلار به ازای هر اونس اعلام رضایت کردند. در همین حال، شیف اظهار داشت که افزایش ارزش بیت‌کوین چندان قابل توجه نیست. با این حال، تحلیل بی‌طرفانه و داده‌های واقعی نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری ترجیحی شیف در طلا به میزان قابل توجهی کمتر از سودهای چشمگیری است که توسط دارایی دیجیتال بیت‌کوین به دست آمده است.

xauusd-2023-12-09-01
نمودار روزانه طلا/ دلار آمریکا (XAU/USD)

قیمت فعلی معامله طلا از بالاترین قیمت خود، 2,117 دلار به ازای هر اونس، 5.33 درصد کاهش یافته است و در ماه گذشته، ارزش آن در مقابل دلار آمریکا 2.7 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر، قیمت بیت‌کوین از بالاترین سطح اخیر خود با قیمت 44,729 دلار در هر کوین، به 43,976 دلار رسیده است که نشان‌دهنده کاهش 1.68 درصدی است. با این حال، بالاترین قیمت تمام وقت بیت‌کوین داستان متفاوتی را روایت می‌کند، چون در تاریخ 10 نوامبر 2021، قیمت آن به 69,044 دلار در هر کوین رسیده بود. در حال حاضر، ارزش آن کمی بیش از 36 درصد پایین‌تر از بالاترین قیمت خود است.

btcusd-2023-12-09-02
نمودار روزانه جفت ارز بیت کوین/ دلار آمریکا (BTC/USD)

در شش ماه گذشته، همچنین از ابتدای سال تاکنون و در طول سال گذشته، بیت‌کوین به طور مداوم در تمام معیارها نسبت به طلا عملکرد بهتری داشته است. در شش ماه گذشته، بهای طلا افزایش 2.2 درصدی را تجربه کرده، در حالی که ارزش بیت‌کوین در همین دوره بیش از 69 درصد افزایش یافته است. از ابتدای سال 2023، ارزش طلا 9.9 درصد در مقابل دلار آمریکا افزایش یافته است، اما بیت‌کوین با 166 درصد جهش داشته است. با مقایسه آمار دوازده ماهه، بهای طلا 12.04 درصد افزایش داشته، در حالی که بیت‌کوین 155 درصد افزایش یافته است.

با بررسی سودهای پنج ساله، درمی‌یابیم که بیت‌کوین به طور قابل توجهی طلا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در پنج سال گذشته، ارزش طلا تنها کمی بیش از 60 درصد در مقابل دلار آمریکا افزایش یافته است، در حالی که بیت‌کوین با 1,145 درصد افزایش جهش داشته است. داده‌ها نشان می‌دهند که در این دوره، سودهای بیت‌کوین تقریباً 19 برابر بیشتر از طلا بوده است. در حال حاضر، ارزش کل بازار سرمایه طلا 13.5 تریلیون دلار است، در مقایسه با 860 میلیارد دلار بیت‌کوین، که نشان می‌دهد ارزش بازار طلا تقریباً 15.7 برابر بیشتر از بیت‌کوین است.

در حالی که بالاترین قیمت اخیر طلا، 2,117 دلار به ازای هر اونس، قابل توجه است، عملکرد آن در مقایسه با رشد قدرتمند بیت‌کوین کمرنگ به نظر می‌رسد. با وجود سودهای پایدار طلا، جهش چشمگیر 166 درصدی ارزش بیت‌کوین در این سال و افزایش 1,145 درصدی آن در طی پنج سال، برتری قابل توجه آن به عنوان یک دارایی محبوب برای سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. هرچند طلا همچنان از نظر ارزش بازار سرمایه برتر است، مسیر بیت‌کوین نشان‌دهنده تغییر چشم‌انداز در ارزیابی ارزش دارایی‌ها است.

نظر شما در مورد عملکرد بازار بیت‌کوین در مقایسه با عملکرد طلا در سال 2023 چیست؟ لطفا نظرات و دیدگاه‌های خود در مورد این موضوع را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره بیت کوین از طلا پیشی گرفت: افزایش 166 درصدی ارزش دارایی‌های دیجیتال در سال 2023 و سود ناچیز 9 درصدی طلا! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.