ایران و طلا

ایران-و-طلا
آنچه در این مقاله میخوانید

یک قدرت منطقه‌ای بزرگ. کشوری با بزرگترین منبع گاز طبیعی جهان و چهارمین ذخایر نفتی اثبات‌شده. وارث امپراتوری پارس. کشوری با حاکمیت دینی که توسط یک رهبر اقتدارگرا اداره می‌شود. ایران. روند استفاده از طلا در این کشور چگونه بوده است؟

ذخایر طلای ایران

صندوق بین‌المللی پول (IMF) گزارش رسمی از ذخایر طلای ایران را ارائه نمی‌دهد. در سال 2012، رئیس بانک مرکزی ایران از 500 تن ذخیره طلای روی زمین گزارش داد، اما به دلیل استفاده از آن‌ها در مبادلات بارتر پس از تحریم‌ها، میزان این ذخایر در سال 2014 به تنها 90 تن کاهش یافت. در سال 2012، کل ذخایر زیرزمینی طلای ایران حدود 320 تن متریک تخمین زده شد.

بازار طلای ایران

طلا بیش از 5,000 سال جزء فرهنگ ایران بوده است. سکه‌های طلا به طور گسترده‌ای برای مقاصد سرمایه‌گذاری خصوصی و هدیه دادن خریداری می‌شوند. به دلیل فرصت‌های محدود سرمایه‌گذاری و افزایش احساس عدم امنیت ملی، ایرانی‌ها مقادیر زیادی طلا را در خانه‌های خود ذخیره می‌کنند. در سال 2004، مصرف کل طلا به صورت جواهرات، انبار کردن به شکل شمش طلا و سکه‌ها، از جمله بازیافت، حدود 140 تن بود که ایران را به عنوان ششمین کشور بزرگ مصرف‌کننده جواهرات طلا در جهان رتبه‌بندی می‌کند.

اقتصاد ایران و طلا

ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر توان خرید (PPP) است. به لطف ذخایر عظیم گاز و نفت، ایران به عنوان یک قدرت انرژی شناخته می‌شود. با این حال، اهمیت آن برای اقتصاد جهانی و بازار سرمایه محدود است. این کشور تا حدی از بازارهای مالی جهانی منزوی شده است. به همین دلیل، قیمت‌های طلا به ندرت به تحولات در ایران (به جز موارد مرتبط با نفت) واکنش نشان می‌دهند. و بر عکس، با وجود تجارت بارتر طلای خود، تأثیر ایران بر روند کشف قیمت طلا محدود باقی می‌ماند. بهای طلا نسبت به تحولات آمریکا مانند نوسانات در ارزش دلار آمریکا یا سطح نرخ بهره واقعی حساس‌تر است.

نظر شما در مورد میزان ذخایر طلای ایران و آینده این فلز گرانبها در این کشور چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره ایران و طلا بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.