افزایش قیمت کالاهای اساسی در ایران ادامه دارد

iran-red-meat-butcher
آنچه در این مقاله میخوانید

رسانه‌های دولتی ایران در روزهای اخیر از افزایش قیمت دام خبر داده‌اند. آن‌ها اعلام کردند که قیمت هر کیلوگرم گوسفند در بازار تهران بین ۲.۴۵۰ تا ۲.۶۰ میلیون ریال (تقریبا ۴.۸ تا ۵ دلار) متغیر است و قیمت گوساله زنده از ۲.۲ میلیون ریال فراتر رفته است.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران به ۸۰ میلیون ریال (تقریبا ۱۵۷ دلار) می‌رسد.

در تاریخ ۶ ژانویه (16 دی)، قیمت هر کیلوگرم ران بره به ۶.۶ میلیون ریال (تقریبا ۱۳ دلار) رسیده، قیمت کتف گوسفند ۷.۵ میلیون ریال (تقریبا ۱۴.۷ دلار)، دنبه بره ۳.۴۶ میلیون ریال (تقریبا ۶.۸ دلار) و گوشت خورشتی بره ۹ میلیون ریال (تقریبا ۱۷.۶ دلار) تعیین شده است.

افزایش تدریجی قیمت گوشت در هفته‌های اخیر در حالی رخ می‌دهد که در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ (5 آبان 1402)، خبرگزاری فارس وابسته به دولت، به نقل از علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر کشاورزی، اعلام کرده است که قیمت گوشت بره به دلیل تأمین به موقع گوشت داخلی و واردات گوشت قرمز روند نزولی دارد.

این ادعا علی‌رغم آمار منتشر شده توسط مرکز آمار است که نشان دهنده کاهش اخیر تولید به دلیل مشکلات مختلف از جمله تأمین خوراک دام است.

بر این اساس، مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در نوامبر ۲۰۲۳ (آذر ماه) با همین ماه در سال ۲۰۲۲، نشان دهنده کاهش ۳۰ درصدی میزان تأمین گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.

ناتوانی دولت در تنظیم بازار در نهایت منجر به کاهش تقاضا برای این محصول پروتئینی شده است. هفته گذشته، جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، گفت که به دلیل افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، “گوشت قرمز از سفره ۳۵ درصد خانوارها حذف شده است.”

اثر دومینوی افزایش قیمت نان ادامه دارد در حالی که مسعود نیلی، اقتصاددان وابسته به دولت، می‌گوید که دولت سالانه ۱,۴۰۰ تریلیون ریال (تقریبا ۲.۷۵۴ میلیارد دلار) به عنوان یارانه نان ارائه می‌دهد، اما روشن نیست که این یارانه چگونه با افزایش قیمت‌ها مرتبط است و هزینه آن کجا و چگونه انجام می‌شود.

مسعود نیلی، رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف، گفته است که “دولت در کشور ما به طور مداوم در حال توزیع رانت است” که در گذشته از درآمدهای نفتی بوده و اکنون دولت آن را با ایجاد بدهی انجام می‌دهد.

به گفته نیلی، ارقام مربوط به این رانت‌ها نیز بسیار بزرگ شده‌اند و این “یارانه ۱,۴۰۰ تریلیون ریالی نان” یکی از این رانت‌ها است.

توزیع رانت ۱,۴۰۰ تریلیون ریالی تحت عنوان یارانه نان، کمترین تأثیر را بر سبد غذایی مردم دارد، به حدی که دولت با افزایش قیمت نان در مناطق مختلف کشور موافقت کرده است.

در آخرین مورد، در تاریخ ۳ ژانویه (13 دی)، سجاد محمدی، عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان استان بوشهر (جنوب ایران)، از افزایش قیمت نان در بوشهر خبر داد و گفت: “تعدیل قیمت نان در بوشهر بخشی از شکاف دستمزد کارگران نانوایی از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ است.”

تأکید سجاد محمدی بر پوشش بخشی از «شکاف دستمزد» نشان می‌دهد که ما باید در آینده نیز شاهد تغییرات قیمت در این بخش باشیم.

در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ (8 دی 1402)، همزمان با افزایش ادامه‌دار قیمت‌های بسیاری از کالاها در ایران، خبرگزاری فارس از افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان در خوزستان خبر داد.

بررسی تغییراتی که در بخش نان رخ داده است نشان می‌دهد که قیمت نان در شهرهای مختلف به طور منطقه‌ای بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است، اقدامی که مقامات دولتی آن را به عنوان «هماهنگ کردن قیمت‌های نان» توصیف کرده‌اند.

نان، همراه با مواردی مانند تخم‌مرغ، از جمله اقلام مصرفی رایج در میان گروه‌های کم درآمد در ایران است.

نظر شما در مورد روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در ایران چیست؟ آیا این قطار تورم روزی متوقف خواهد شد؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی در ایران ادامه دارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.