انتظار می‌رود ذخایر ارز و طلای چین در سال 2024 افزایش یابد

ذخایر-ارز-و-طلای-چین-در-سال-2024
آنچه در این مقاله میخوانید

متخصصین روز دوشنبه اظهار داشتند که انتظار می‌رود ذخایر ارز خارجی چین در سال جاری با توجه به رشد بهبود یافته صادرات و بازگشت جریان سرمایه پس از رسیدن به بالاترین سطح در دو سال گذشته در ماه دسامبر، به طور متوسط افزایش یابد.

در همین حال، ذخایر رسمی طلا در این کشور در سال ۲۰۲۳ به بیشترین میزان در هشت سال گذشته افزایش یافت، روندی که متخصصین گفتند احتمالاً با تنوع بخشیدن بیشتر به ذخایر خود از دارایی‌های مبتنی بر دلار و بهره‌برداری از افزایش قیمت طلا ادامه خواهد یافت.

این نظرات پس از آن ارائه شد که اداره دولتی مبادلات ارزی چین روز یکشنبه اعلام کرد که ذخایر ارز خارجی چین در پایان سال گذشته به ۳.۲۳۸ تریلیون دلار، بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۲۱، رسیده است در حالی که ذخایر طلا برای چهاردهمین ماه متوالی افزایش یافته است.

این اداره اعلام کرد که ذخایر ارز خارجی این کشور نسبت به پایان ماه نوامبر، ۶۶.۲ میلیارد دلار یا ۲.۱ درصد افزایش یافته است، و این افزایش را به تضعیف دلار آمریکا و رونق بازارهای مالی جهانی نسبت داد. یک دلار ضعیف‌تر به معنای ارزشمندتر شدن ذخایر مبتنی بر سایر ارزها از نظر دلاری است.

برای کل سال ۲۰۲۳، ذخایر ارز خارجی چین ۱۱۰.۲۹ میلیارد دلار افزایش یافت که بیشترین افزایش در شش سال گذشته محسوب می‌شود، در حالی که این ذخایر ۱۲۲.۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

 گوان تائو (Guan Tao)، اقتصاددان ارشد جهانی در شرکت بین‌المللی BOC، گفت که ذخایر ارز خارجی کشور در سال گذشته با کاهش سختگیری سیاست پولی توسط فدرال رزرو آمریکا و ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا در میان نوسانات افزایش یافته است.

گوان، که سابقاً رئیس بخش تراز پرداخت‌های این اداره نیز بوده، گفت که با این که ذخایر ارز خارجی کشور معادل حدود ۱۵ ماه از پرداخت‌های وارداتی آن است، که خیلی بالاتر از خط قرمز بین‌المللی سه تا چهار ماه است، افزایش در ذخایر، توانایی چین را برای مقابله با بی‌ثباتی‌های خارجی تقویت کرده است.

لیو چونشنگ (Liu Chunsheng)، استادیار در دانشگاه مرکزی مالی و اقتصاد چین، گفت با این که صادرات کشور از ماه نوامبر با وجود تقاضای جهانی اندک به رشد مثبت بازگشته است، این افزایش همچنین نمایانگر انعطاف‌پذیری اقتصاد چینی است.

لیو گفت که ذخایر ارز خارجی چین احتمالاً در سال جاری بیشتر افزایش خواهد یافت، در حالی که به دلیل تقویت روند بهبود اقتصاد داخلی و آماده شدن فدرال رزرو آمریکا برای کاهش نرخ بهره، به طور کلی ثابت باقی می‌ماند، که ممکن است جریان سرمایه را به سمت چین هدایت کند.

داده‌های این اداره نشان داد که این کشور در ماه نوامبر شاهد از سرگیری جریان خالص سرمایه خارجی به داخل اوراق بهادار بود، هنگامی که سرمایه‌گذاران خارجی به طور خالص ۳۳ میلیارد دلار در اوراق قرضه داخلی خریداری کردند، که دومین میزان خرید در تاریخ محسوب می‌شود.

در همین حال، ذخایر رسمی طلا در چین در پایان ماه دسامبر از ۷۱.۵۸ میلیون اونس در یک ماه قبل به ۷۱.۸۷ میلیون اونس افزایش یافته است. بر اساس گزارش این اداره، در سال ۲۰۲۳، ذخایر طلای کشور ۷.۲۳ میلیون اونس افزایش یافت، که بیشترین افزایش از سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شود.

وانگ یوشین (Wang Youxin)، محقق ارشد در بانک چین، گفت که ذخایر رسمی طلا ممکن است با تنوع‌بخشی به دارایی‌های ذخیره بیشتر افزایش یابد.

“مشکل بدهی دولت آمریکا در سال ۲۰۲۴ بیشتر تکامل خواهد یافت، که کاهش تدریجی سهم بدهی آمریکا در ذخایر به امنیت دارایی‌های ذخیره کمک خواهد کرد.”

ژنگ هوچنگ (Zheng Houcheng)، متخصص اقتصاد کلان در یینگدا سکیوریتیز (Yingda Securities)، گفت که چین ممکن است در نیمه اول سال به افزایش ذخایر طلا ادامه دهد، چون با ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا، قیمت‌های جهانی طلا ممکن است بیشتر افزایش یابد.

در نشست کاری سالانه خود در هفته گذشته، این اداره تأکید کرد که به منظور تضمین امنیت و نقدشوندگی دارایی‌های ذخیره، همچنین حفظ و افزایش ارزش این دارایی‌ها، مدیریت ذخایر ارز خارجی را بهبود خواهد بخشید.

دیدگاه خود را درباره انتظار می‌رود ذخایر ارز و طلای چین در سال 2024 افزایش یابد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.