گزارش روزانه قیمت فلزات پایه، 18 ژانویه 2024

گزارش-روزانه-قیمت-فلزات-پایه-18-ژانویه-2024
آنچه در این مقاله میخوانید

همچنان که سرمایه‌گذاران شروع به باور این موضوع کرده‌اند که نرخ‌های بهره برای یک دوره طولانی بالا باقی خواهند ماند، که باعث شده آن‌ها در انتظارات خود در مورد شروع تسهیل سیاست پولی بازبینی کنند، سهام ایالات متحده امروز با افت شروع به معامله کردند.

سواپ‌های فوروارد هم‌اکنون حدوداً ۵۰ درصد احتمال کاهش نرخ در ماه مارس را نشان می‌دهند، که باعث افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده شده و رسیدن آن به ۴.۱۱ درصد شده است.

نگرانی‌ها در مورد فشارهای تورمی که دوباره به دلیل عدم اطمینان ژئوپلیتیکی در خاورمیانه ایجاد شده است، همراه با اقتصادی قوی، نشان می‌دهند که فدرال رزرو ممکن است نیازی به عجله در اجرای تسهیل سیاست پولی نداشته باشد.

انتشار امروز داده‌های مربوط به شاخص خرده‌فروشی، با افزایش بهتر از انتظار ۰.۶ درصد  نسبت به ماه گذشته، در مقایسه با ۰.۳ درصد نسبت به ماه گذشته ثبت شده در ماه نوامبر، تصویری از یک مصرف‌کننده مقاوم را نشان داد.

یک بازار کار و مصرف‌کننده قوی احتمالاً بر تصمیم فدرال رزرو در مورد زمان شروع اولین کاهش‌ نرخ‌های بهره تأثیر خواهد گذاشت. در حالی که در ابتدای ماه ژانویه، ما انتظار داشتیم اولین کاهش در ماه مارس محقق شود، اکنون عقیده داریم که نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تری بالا باقی خواهند ماند و اولین کاهش‌ها ممکن است تا ماه ژوئن رخ ندهند.

در همین حال، در انگلیس، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) با افزایش تورم سالانه مربوط به کل کالاها از ۳.۹ درصد نسبت به سال گذشته به ۴.۰ درصد نسبت به سال گذشته در ماه دسامبر، فشارهای قیمتی قوی‌تر از حد انتظار را نشان داد، در حالی که تورم سالانه مربوط به کالاهای غیر خوراکی بدون تغییر در ۵.۱ درصد نسبت به سال گذشته باقی ماند. ما انتظار داریم که تورم به نوسان در اطراف این سطوح ادامه دهد، که به تایید رویکرد وضع نرخ‌های بهره بالاتر برای طولانی‌مدت کمک می‌کند.

در حالی که دلار آمریکا امروز به روند صعودی خود ادامه داد و به ۱۰۳.۶۰ رسید، ارزش این ارز در برابر پوند انگلیس پایین آمد، و جفت ارز دلار آمریکا/ پوند انگلیس (USD/GBP) اکنون با ۰.۷۹۰۳ معامله می‌شود.

فلزات پایه

امروز، قدرت اخیر دلار به حفظ فشار بر قیمت فلزات پایه، به ویژه آلومینیوم و مس که بیشتر تحت تأثیر عوامل کلان اقتصادی قرار می‌گیرند، کمک کرده است. افزایش دلار عمدتاً به دلیل کاهش انتظارات برای کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو در این سال است. ما انتظار داریم این روند تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ ادامه یابد که باعث می‌شود فلزات پایه در پایین‌ترین محدوده اخیر خود معامله شوند.

بهای آلومینیوم امروز به راحتی از ۲,۲۰۰ دلار در هر تن عبور کرد و به ۲,۱۷۸ دلار در هر تن رسید؛ حمایت در سطح ۲,۱۱۰ دلار در هر تن همچنان به صورت مستحکم باقی مانده و ما انتظار داریم که این سطح در کوتاه مدت حفظ شود.

در مقابل، روند نزولی قیمت مس کندتر بوده است و قیمت‌ها به ۸,۲۶۸ دلار در هر تن کاهش یافته است.

به دلیل ترکیبی از تأثیرات کلان اقتصادی به همراه کاهش ریسک‌های عرضه که از تعلیق کارخانه ذوب بودل (Budel) در اوایل این هفته ناشی شد، بهای روی امروز کاهش یافت و این فلز با قیمت ۲,۴۶۶ دلار در هر تن بسته شد.

نفت و فلزات گرانبها

انتظارات برای حفظ نرخ‌های بهره بالاتر بر قیمت فلزات گرانبها تأثیر گذاشت، به طوری که قیمت طلا به ۲,۰۰۸.۱۹ دلار در هر اونس سقوط کرد و قیمت نقره به ۲۲.۵۸ دلار در هر اونس کاهش یافت.

قیمت نفت نیز به روند نزولی خود ادامه داد، و نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) و برنت (Brent)، به ترتیب، با قیمت ۷۱.۶۴ و ۷۷.۲۴ دلار در هر بشکه معامله شدند.

دیدگاه خود را درباره گزارش روزانه قیمت فلزات پایه، 18 ژانویه 2024 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.