انحراف کشتی‌ها از دریای سرخ باعث افزایش تقاضا برای سوخت، و افزایش قیمت‌ها در آفریقا و مدیترانه می‌شود

انحراف-کشتی‌ها-از-دریای-سرخ
آنچه در این مقاله میخوانید

تغییر مسیر تعداد رو به افزایشی از کشتی‌ها به دور آفریقا برای جلوگیری از حملات احتمالی در دریای سرخ، الگوهای سوخت‌گیری را تغییر داده و تقاضا برای سوخت کشتی در بنادر دوردست، از موریس تا آفریقای جنوبی گرفته تا جزایر قناری، را افزایش داده است.

معامله‌گران و تحلیلگران گفتند که انتظار می‌رود کشتی‌ها همچنین در سنگاپور و روتردام، دو بندر پرترافیک سوخت‌رسانی که در آن‌ها سوخت به صورت رقابتی قیمت‌گذاری شده است، بیشتر سوخت‌گیری کنند، چون سعی دارند از خود در برابر عدم اطمینان در مورد تغییرات مسیر محافظت کنند.

در حالی که جنگ غزه همچنان ادامه دارد، حملات نیروهای شبه‌نظامی حوثی یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده تنش‌ها را در خاورمیانه افزایش داده‌اند.

حملات توسط حوثی‌ها، که می‌گویند از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند، مسیری را هدف قرار داده که حدود ۱۵ درصد از ترافیک کشتی‌رانی جهانی را به خود اختصاص داده و به عنوان یک مسیر حیاتی بین اروپا و آسیا عمل می‌کند.

صدها کشتی بزرگ برای جلوگیری از حملات پهپاد و موشکی توسط حوثی‌ها، مسیر خود را به دور دماغه جنوبی آفریقا تغییر داده‌اند، که ۱۰ تا ۱۴ روز به مدت سفر اضافه می‌کند.

جان آ. باسادونه (John A. Bassadone)، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت تأمین‌کننده مستقل سوخت کشتی پنینسولا (Peninsula)، به رویترز گفت: “کشتی‌ها از دریای سرخ دور شده و به دور سواحل جنوب و غرب آفریقا مسیر خود را تغییر می‌دهند – این افزایش ترافیک باعث ایجاد ازدحام زیادی در بنادر سوخت‌رسانی در اطراف آفریقا شده و فشار قابل توجهی را بر زیرساخت‌های بندری وارد کرده است.”

معامله‌گران و منابع صنعتی گفتند، تقاضا برای سوخت کشتی در بنادر از جمله بندر لوئیس موریس (Mauritius’ Port Louis)، جبل‌الطارق (Gibraltar) و بنادر در جزایر قناری و آفریقای جنوبی افزایش یافته است، و میزان فروش در کیپ تاون و دوربان نیز افزایش یافته است.

داده‌های به دست آمده از شرکت تأمین‌کننده سوخت کشتی اینتگر۸ فیولز (Integr8 Fuels) نشان داد که قیمت‌های سوخت کشتی با گوگرد کم تحویلی در کیپ تاون از اواسط ماه نوامبر، زمانی که حملات آغاز شد، ۱۵ درصد افزایش یافته و تقریباً به ۸۰۰ دلار در هر تن متریک رسیده است.

فیلیپ وانگ بالکه (Philip Wang Balke)، معامله‌گر ارشد سوخت کشتی برای آفریقا در اینتگر۸، افزود: “ما شاهد افزایش تقاضا و قراردادهای سوخت‌رسانی در آفریقای جنوبی، به ویژه برای کشتی‌هایی بوده‌ایم که اخیراً تنها برای سوخت‌گیری می‌آیند”. او در ادامه توضیح داد که عرضه در حال کاهش یافتن است، چون بیشتر مالکان و اپراتورهای کشتی سوخت را به صورت پیش‌فروش خریداری می‌کنند تا از دسترسی به سوخت کافی اطمینان حاصل کنند.

تانکرها و نفتکش‌ها

منابع صنعتی گفتند که کشتی‌های کانتینری اولین کشتی‌هایی بودند که از دریای سرخ دور شدند و اکنون نفتکش‌ها و کشتی‌های حمل خشک هم همین کار را می‌کنند که این مسئله تقاضا برای سوخت را به بنادر غرب مدیترانه منتقل می‌کنند، که به زیان بنادر شرق مدیترانه است.

باسادونه از پنینسولا اضافه کرد: “ما انتظار داریم تقاضا در لاس پالماس و بنادر غرب مدیترانه افزایش یابد، چون احتمال دارد میزان تقاضا از ظرفیت بنادر آفریقایی فراتر رود.”

معامله‌گران گفتند که سنگاپور و روتردام هنوز شاهد افزایش تقاضا نبوده‌اند، اگرچه انتظار می‌رود خرید در چند هفته آینده با افزایش سوخت‌گیری کشتی‌ها با قیمت‌های رقابتی افزایش یابد.

یک مدیر سوخت‌رسانی مستقر در آسیا گفت: “اگر کشتی‌ها مجبور به طی کردن مسافت بیشتر شده یا با عدم اطمینان مواجه شوند، در صورتی که مقصد آنها بنادر گران قیمت باشد، احتمالاً می‌خواهند باک‌های خود را پر کنند، و به خاطر سوخت بیشتری که در سنگاپور خریداری کرده‌اند، با خرید کمتر می‌توانند کمی صرفه‌جویی کنند.”

منابع صنعتی گفتند که اضافه پرداخت لحظه‌ای برای سوخت با ‌گوگرد کم تحویلی در سنگاپور در اواسط ژانویه به ۲۵ تا ۳۰ دلار در هر تن متریک بالاتر از نرخ‌های باری افزایش یافته است، که نسبت به حدود ۲۰ دلار در اوایل ژانویه بالاتر رفته است.

نظر شما در مورد تاثیر تنش‌های ایجاد شده در دریای سرخ بر روند صادرات کشورها و فعالیت کشتی‌های باری چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره انحراف کشتی‌ها از دریای سرخ باعث افزایش تقاضا برای سوخت، و افزایش قیمت‌ها در آفریقا و مدیترانه می‌شود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.