تولید طلا در آفریقا: غنا موقعیت خود را تثبیت می‌کند

تولید-طلا-در-آفریقا
آنچه در این مقاله میخوانید

همچنان که معادن جدید غنا به بهره‌برداری می‌رسند، این کشور قصد دارد موقعیت خود را به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در آفریقا تثبیت کند.

انتظار می‌رود معادن جدید به افزایش تولید طلا از ۴ میلیون اونس پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۴.۵ میلیون اونس در سال جاری کمک کنند.

غنا در سال گذشته موقعیت خود را به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در آفریقا پس از واگذار کردن این موقعیت به آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۱ بازپس گرفت.

این پس از آن بود که تولید طلای این کشور از ۲.۸ میلیون اونس در سال ۲۰۲۱، ۳۲ درصد افزایش یافت و به ۳.۷ میلیون اونس در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ رسید، در حالی که انتظار می‌رفت تولید سالانه حدود ۴ میلیون اونس افزایش یابد. میزان تولید برای سال ۲۰۲۲، ۳.۴ میلیون اونس بود.

در یک نشست صبحگاهی با اعضای اتاق بازرگانی معادن غنا و کمیسیون مواد معدنی، آقای جیناپور (Jinapor) گفت که دولت بر موفقیت‌های به دست آمده اکتفا نمی‌کند بلکه اقداماتی را برای تثبیت این موقعیت انجام می‌دهد.

او گفت که سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در ساخت معادن جدید و بازسازی معادن موجود صورت گرفته است که این موضوع خوشایند است، چون برای حفظ این موقعیت، کشور به سرمایه‌گذاری‌هایی در معادن جدید و سرمایه‌گذاری در اکتشاف نیاز دارد.

به گفته منابع آزوما و نیومونت آهافو شمالی (Azumah Resources and Newmont Ahafo North)، “معدن بیبیانی (Bibiani)، که برای هفت سال غیرفعال بود، در سال ۲۰۲۲ احیا شد، و ما منتظر معادن جدیدی هستیم که به بهره‌برداری می‌رسند، از جمله کاردینال نامدینی (Cardinal Namdini) که متعهد شده است اولین طلای خود را امسال استخراج کند.”

او اظهار داشت: “وقتی همه این‌ها به بهره‌برداری برسند، به این معنی خواهد بود که موقعیت ما به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تثبیت شده و در آینده قابل پیش‌بینی، ما همچنان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده باقی خواهیم ماند”.

او گفت که این امر به افزایش بیشتر سهم معدنکاری در اقتصاد و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر کمک خواهد کرد.

داده‌ها از بانک غنا نشان می‌دهند که تا آگوست سال ۲۰۲۳، تنها طلا حدود ۴.۶۷ میلیارد دلار در صادرات کمک کرده است، که ۴۳.۴ درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهد.

این وزیر گفت که دولت همچنین تلاش‌هایی را برای به دست آوردن بهترین نتایج از بخش معدنکاری در ‌مقیاس کوچک انجام می‌دهد و اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳، این کشور بیشترین صادرات طلا از آن بخش در سه سال گذشته را ثبت کرد. او گفت که این روند بیشتر به دلیل کاهش مالیات بر طلای فرآوری نشده بود، که تلاش‌های زیادی از همه ذینفعان برای انجام آن صورت گرفته بود.

تنوع‌ بخشی

آقای جیناپور همچنین خاطرنشان کرد که با این حال، دولت تنها بر طلا تمرکز نمی‌کند، چون در حال کار برای تنوع‌بخشی به پایگاه منابع معدنی کشور است.

او گفت که کار بر روی صنایع آلومینیوم و آهن و فولاد یکپارچه به طور پیوسته پیشرفت می‌کند و اعلام کرد که شرکت توسعه آلومینیوم یکپارچه غنا (GIADEC) برآورد منابع معدنی برای بلوک ۱ نیناهینی (Nyinahini) را تکمیل کرده و سرمایه‌گذاری برای بلوک ۲ نیناهینی شناسایی کرده بود، که قرار است قرارداد آن هفته آینده امضا شود.

او گفت که شرکت توسعه آهن و فولاد یکپارچه غنا (GIISDEC) نیز یک دستگاه حفاری را برای شروع برآورد منابع معدنی برای سنگ آهن در منطقه اوتی (Oti Region) تحویل گرفته بود.

او اظهار داشت: “در زمینه افزودن ارزش، به طور کلی، ما شبانه‌روز در تلاش هستیم تا گواهینامه انجمن بازار طلا لندن (LBMA) را برای تصفیه‌خانه خود که از طریق یک شراکت عمومی-خصوصی تاسیس شده، به دست آوریم. ما همچنین با شرکت منگنز غنا در حال همکاری هستیم تا تصفیه‌خانه‌ای برای منگنزی که تولید می‌کنیم ایجاد کنیم. ما سال گذشته در چین بودیم تا تصفیه‌خانه آن‌ها را بررسی کنیم، و امیدواریم به زودی کار ساخت تصفیه‌خانه در کشور خودمان شروع شود.”

عملکرد قیمت طلا

جاشوا مورتوتی (Joshua Mortoti)، رئیس اتاق معادن غنا، گفت که بهبود سریع‌تر از انتظار اقتصاد جهانی و وارونگی اختلالات در زنجیره تامین جهانی به کاهش چشم‌انداز تورم جهانی کمک کرد.

او گفت که این امر به نوبه خود منجر به کاهش تدریجی نرخ افزایش نرخ بهره در اکثر بانک‌های مرکزی شد، که بازدهی طلا و دارایی‌های پشتیبانی‌شده با طلا را افزایش داد. او گفت که در نتیجه، قیمت میانگین معامله شده طلا از ۱,۸۰۰ دلار در هر اونس در سال ۲۰۲۲ به ۱,۹۴۰ دلار در هر اونس در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت، که به نرخ رشد هشت درصدی تعبیر شد، که بهبود قابل توجهی نسبت به افزایش ۰.۰۸ درصدی نسبت به سال گذشته بود.

در مورد عملکرد هزینه، او گفت که چالش‌هایی که تولیدکنندگان داخلی طلا با آن مواجه شدند، در افزایش هزینه‌های تولید نمایان شد.

او خاطرنشان کرد: “معیار مرجع برای اندازه‌گیری هزینه تولید یک اونس طلا، هزینه پایداری کلی (AISC)، از ۱.۳۸۰ دلار در هر اونس در پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به ۱.۵۱۳ دلار در هر اونس در پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.” او گفت که افزایش هزینه‌ها ناشی از تورم قیمت مواد مصرفی معدنی، کیفیت پایین‌تر و معادن عمیق‌تر، و همچنین تأثیرات مالیاتی دولت بود.

او گفت: “افزایش ۱۰ درصدی در هزینه‌ها، که بیشتر از نرخ رشد قیمت طلا در دوره متناظر و رشد سریع‌تر هزینه تولید نسبت به قیمت است، به معنای تنگ‌تر شدن حاشیه‌های سود معادن است. این وضعیت به طور منفی بر پایداری و رقابت‌پذیری صنعت معدن، و همچنین توانایی آن برای حمایت از توسعه جوامع معدنی و کشور تأثیر می‌گذارد.”

دیدگاه خود را درباره تولید طلا در آفریقا: غنا موقعیت خود را تثبیت می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.