صادرات سالانه پسته ایران به اروپا 92 میلیون یورو است

صادرات-سالانه-پسته-ایران-به-اروپا-92-میلیون-یورو-است
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط آژانس آمار اتحادیه اروپا (یورواستات)، ایران در سال 2023 پسته به ارزش 92 میلیون یورو به اعضای اتحادیه اروپا صادر کرد.

بر اساس داده‌های یاد شده، صادرات پسته ایران به اروپا نسبت به سال 2022 که کشور 111 میلیون یورو از این محصول را به اتحادیه صادر کرده بود، 17 درصد کاهش یافت.

ایران در سال 2023 پس از ایالات متحده، دومین صادرکننده بزرگ پسته به اروپا بود.

پارسال، ایران 65 میلیون یورو پسته و 27 میلیون یورو پسته پوست‌کنده به اروپا صادر کرد. صادرات پسته ایران تنها چهار درصد کاهش یافت، اما صادرات پسته پوست‌کنده 37 درصد نسبت به سال 2022 کاهش یافت.

آلمان بزرگترین واردکننده پسته ایرانی در اروپا در سال 2023 بود؛ 49 میلیون یورو از صادرات پسته ایران به اروپا در سال 2023 به آلمان ارسال شد. ایتالیا با 7.0 میلیون یورو و اسپانیا با 5.0 میلیون یورو نیز از خریداران پسته ایرانی در سال گذشته بودند.

ایالات متحده بزرگترین صادرکننده پسته به اروپا در سال 2023 بود و 640 میلیون یورو از این محصول را به این اتحادیه صادر کرد. صادرات پسته آمریکایی به اروپا امسال 15 درصد کاهش یافت.

ایالات متحده در سال قبل 756 میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده بود.

ترکیه در سال 2023 با صادرات 51 میلیون یورو از این محصول، سومین صادرکننده پسته به اروپا بوده است. صادرات پسته ترکیه به اروپا امسال 28 درصد کاهش یافته است.

گرچه ایران بیشتر به خاطر منابع هیدروکربنی فراوانش شناخته شده است، محصولات دیگری نیز وجود دارد که مردم در سراسر جهان برند ایرانی آن را به خوبی می‌شناسند و به شدت آن را دوست دارند. یکی از این محصولات، “طلای سبز” یا پسته ایرانی است.

با این حال، تولید پسته در ایران در سال‌های اخیر، عمدتاً به دلیل کمبود آب، کاهش یافته است.

طی دهه گذشته، تغییرات آب و هوایی باعث خشکسالی شدید در ایران شده است، به طوری که 85 درصد کشور به عنوان خشک یا نیمه‌خشک طبقه‌بندی شده است. کاهش بارش سالانه متوسط و کمبود آب سطحی باعث شده است که کشاورزان برای پمپاژ آب از ذخایر زیرزمینی، چاه‌های بیشتری حفر کنند.

درخت-پسته

مرغوب‌ترین پسته‌ جهان

مرغوب‌ترین پسته‌های جهان اغلب در ایران تولید می‌شوند. ایران به خاطر داشتن پسته‌های با کیفیت بالا و طعم و مزه منحصر به فردشان شهرت دارد. به ویژه مناطقی مانند کرمان، رفسنجان و دامغان که از شرایط آب و هوایی مطلوبی برخوردار هستند، برای تولید پسته‌هایی با کیفیت برتر شناخته شده‌اند. این پسته‌ها در بازارهای جهانی طرفداران زیادی دارند و به عنوان یکی از بهترین‌ها در جهان شناخته می‌شوند.

مهم‌ترین انواع پسته‌های ایران عبارتند از:

  1. اکبری: این نوع پسته دارای دانه‌های بزرگ و بیضی شکل است و به خاطر طعم مطلوب و بازارپسندی بالایش شناخته شده است.
  2. احمدآقایی: دانه‌های این پسته نیز بزرگ و بیضی شکل هستند ولی کمی کوچک‌تر از اکبری. این نوع پسته به خاطر رنگ روشن و طعم عالی‌اش محبوبیت دارد.
  3. فندقی: این نوع پسته دانه‌های کوچک‌تری دارد و به شکل فندق است. فندقی به خاطر مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها و تولید زودرس مورد توجه است.
  4. کله‌قوچی: دانه‌های این نوع پسته نسبتاً بزرگ و گرد هستند و به خاطر شکل خاص خود کله‌قوچی نامیده می‌شوند. این نوع پسته برای مصرف خام و آجیل بسیار مناسب است.
  5. بادامی: این پسته به شکل بادام است و دانه‌هایی متوسط تا کوچک دارد. بادامی به خاطر پوست نازک و بازشوندگی خوبش محبوب است.

این انواع پسته در ایران به خاطر کیفیت بالا، طعم عالی و بازارپسندی خوبشان شناخته شده‌اند و در بازارهای داخلی و بین‌المللی طرفداران زیادی دارند.

دیدگاه خود را درباره صادرات سالانه پسته ایران به اروپا 92 میلیون یورو است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.