تولید سکه طلای ترکیه در بحبوحه تورم به رکورد بالایی رسید

تولید-سکه-طلای-ترکیه-در-بحبوحه-تورم-به-رکورد-بالایی-رسید
آنچه در این مقاله میخوانید

داده‌های رسمی روز دوشنبه نشان داد که در سال ۲۰۲۳، همچنان که مصرف‌کنندگان ترکی به دنبال حفظ ارزش پس‌اندازهای خود در برابر تورم فزاینده بودند، ترکیه تعداد بی‌سابقه‌ای ربع سکه طلا تولید کرد.

اداره کل ضرب سکه و چاپ اوراق بهادار (Directorate General of Mint and Security Printing) کشور اعلام کرد تولید ربع سکه‌های طلا با افزایش ۶۷.۸ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۱۷.۸ میلیون قطعه رسید.

مرات توفان (Murat Tufan)، تحلیلگر با پخش کننده ترکی اکوترک (Ekoturk)، گفت که افزایش تولید نشان‌دهنده تقاضای بالا برای طلا به عنوان هِجی در برابر تورم بالا بود، که در ماه ژانویه به ۶۴.۸۶ درصد رسید.

توفان به خبرگزاری شینهوا (Xinhua) گفت: “ما می‌توانیم این حرکت را ‘سرنوشت اجباری’ ترک‌ها در برابر تورم در دو سال گذشته بنامیم”. او افزود که سرمایه‌گذاری در طلا همیشه در ترکیه به صرفه بوده است.

او گفت: “این تولید گسترده طلا در سال گذشته همچنین نشان داد که اقتصاد کمی در مبارزه با تورم ناکام مانده است.”

لیر-ترکیه

فاتح کاراهان (Fatih Karahan)، رئیس جدید بانک مرکزی، پیش‌بینی تورم پایان سال را ۳۶ درصد در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد.

یک گرم طلا در صبح دوشنبه با قیمت حدود ۲۰۰۷ لیر ترکیه (۶۵.۰۲ دلار آمریکا) معامله شد، که نسبت به روز قبل از آن ۰.۵ درصد افزایش یافته بود، در حالی که ربع سکه طلا ۳۳۰۹ لیر بود. طلا نه تنها یک شکل از پس‌انداز در ترکیه است، بلکه به عنوان هدیه‌ای سنتی برای عروسی‌ها، تولدها و سایر مراسم نیز محسوب می‌شود.

نورجان گوکیلدیز (Nurcan Gokyildiz)، ۵۲ ساله، به خبرگزاری شینهوا (Xinhua) گفت که او به شدت قیمت‌های طلا را دنبال می‌کند و اولین کاری که هر صبح انجام می‌دهد، بررسی قیمت‌ها در اینترنت است.

او افزود: “دو سال پیش، ما روزهای طلای خود را برای تمام سکه‌های طلا ترتیب می‌دادیم، اما دیگر به سختی می‌توانیم آن را تهیه کنیم و به خرید ربع سکه‌ روی می‌آوریم.”

کوتای گولر (Kutay Guler)، ۴۵ ساله، که در استانبول زندگی می‌کند، دو سال پیش بخشی از دلارهای خود را به طلا تبدیل کرد. او به خبرگزاری شینهوا (Xinhua) گفت: “از آن زمان به بعد، هر زمان که کاهش اندکی در قیمت‌های طلا رخ دهد، بلافاصله یک شمش طلای یک گرمی یا یک ربع سکه طلا خریداری می‌کنم” و افزود “سرمایه‌گذاری من به طور پیوسته رشد می‌کند.”

در همین حال، لیر ترکیه امسال نیز باز هم ارزش خود در برابر دلار را از دست داد و دوشنبه به ۳۰.۸۷ لیر در برابر یک دلار رسید، که نزدیک به سطح روانی ۳۱ لیر است.

انتظار می‌رود بانک مرکزی، که نرخ بهره را برای مهار تورم افزایش داده است، نرخ سیاستی را این پنجشنبه بدون تغییر در ۴۵ درصد حفظ کند.

توفان گفت این بدان معنا است که کسانی که طلا و دلار را به عنوان پس‌انداز نگهداری می‌کنند، سود خواهند برد و تقاضا برای طلا در روزهای آینده بالا باقی خواهد ماند.

دیدگاه خود را درباره تولید سکه طلای ترکیه در بحبوحه تورم به رکورد بالایی رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.