تحلیل هفتگی طلا: بهای طلا باید به بالاتر از 2,030 دلار برسد تا خریداران را جذب کند

تحلیل-هفتگی-طلا
آنچه در این مقاله میخوانید

بهای طلا (XAU/USD) در طی هفته جاری در یک کانال نسبتاً باریک نوسان داشت، و نتوانست از فشار فروش گسترده‌ای که بر دلار آمریکا (USD) وارد آمد، سود ببرد. با این حال، معاملات طلا (XAU/USD) در نهایت توانست با کسب سودهای هفتگی اندکی به پایان برسد. داده‌های تورم از ایالات متحده به دقت توسط سرمایه‌گذاران دنبال خواهد شد، اما ممکن است خریداران تا زمانی که بهای این فلز گرانبها بالاتر از ۲,۰۳۰ دلار تثبیت نشود، در مورد گمانه‌زنی بر روی یک روند صعودی پایدار تردید داشته باشند.

قیمت طلا برای به دست آوردن مومنتوم صعودی تلاش کرد

قیمت طلا در روز دوشنبه اندکی افزایش یافت اما با توجه به اینکه شرایط معاملاتی به دلیل تعطیلی روز رؤسای جمهور در ایالات متحده، ناچیز بود، سودهای این فلز زرد محدود بود. بهبود حالت ریسک در روز سه‌شنبه باعث شد که تقاضا برای دلار آمریکا پایین باشد و XAU/USD توانست سودهای روزانه اندکی را ثبت کند.

بانک مرکزی فدرال (Fed) در صورتجلسه جلسه سیاست ماه ژانویه در روز چهارشنبه اعلام کرد که اکثر سیاستگذاران به خطرات مرتبط با عجله برای تسهیل سیاست اشاره کردند. علاوه بر این، انتشار اطلاعات نشان داد که مقامات بر نااطمینانی در مورد مدت زمان نیاز به موضع سیاست محدودکننده تأکید کردند. بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده حدود 1 درصد در روز افزایش یافت و به طلا اجازه نداد تا بر سودهای هفتگی خود بیفزاید.

در ساعات معاملاتی آسیایی روز پنج‌شنبه، جریانات ریسک شروع به تسلط بر فعالیت‌های بازارهای مالی کرد، که منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا (USD) شد. شاخص‌های اصلی وال استریت (Wall Street) با افزایش قاطعانه‌ای آغاز به کار کردند و شاخص S&P 500 بیش از 1 درصد افزایش یافت تا به بالاترین سطح تاریخی جدیدی برسد، در حالی که شاخص نزدک کامپوزیت (Nasdaq Composite) در پشتیبانی از سهام فناوری، 3 درصد افزایش یافت. بعداً در ساعات معاملات بازار آمریکا، انتشار داده‌های مثبت آمریکا اجازه داد تا بازده‌های آمریکایی افزایش یابند و با وجود ضعف گسترده ارزش دلار آمریکا، برای طلا دشوار شد تا مومنتوم صعودی به دست آورد. تعداد مطالبات اولیه برای مزایای بیکاری در هفته منتهی به 17 فوریه (28 بهمن) با 12,000 کاهش به 201,000 رسید و نظرسنجی‌های  شاخص مدیران خرید (PMI) Global S&P نشان داد که فعالیت تجاری در بخش خصوصی در اوایل ماه فوریه همچنان با سرعت خوبی در حال گسترش است. در نتیجه، بازده 10 ساله آمریکا با بیش از 4.35 درصد افزایش، به بالاترین سطح خود از اواخر ماه نوامبر رسید.

در همین حال، کریستوفر والر (Christopher Waller)، از رؤسای فدرال رزرو (Fed)، روز پنج‌شنبه با اشاره به نیاز برای دیدن شواهد بیشتری در مورد پایین آمدن تورم، گفت که آنها عجله‌ای برای شروع کاهش نرخ بهره ندارند. والر چنین استدلال کرد: “کاهش زودهنگام می‌تواند پیشرفت‌ها در زمینه تورم را هدر دهد و خطر آسیب قابل توجهی به اقتصاد را به همراه داشته باشد.”

واکنش فعالان بازار پیش از آخر هفته محتاط باقی ماند و طلا در دامنه هفتگی خود در روز جمعه باقی ماند.

قیمت طلا ممکن است هفته آینده به داده‌های تورم هزینه مصرف شخصی (PCE) آمریکا واکنش نشان دهد

تقویم اقتصادی آمریکا روز سه‌شنبه داده‌های سفارشات کالاهای بادوام برای ماه ژانویه را ارائه خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود سفارشات کالاهای بادوام پس از آن که در ماه دسامبر بدون تغییر باقی مانده بود، به صورت ماهانه 4.5 درصد کاهش یابند. با وجودی که این داده‌ها احتمالاً باعث واکنش قابل توجهی در بازار نخواهند شد، اما انتشار یک داده غیرمنتظره مثبت می‌تواند از دلار آمریکا پشتیبانی کند.

دفتر تجزیه و تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) روز چهارشنبه دومین برآورد از رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) برای چهارمین فصل سال 2023 را منتشر خواهد کرد. فعالان بازارها پیش‌بینی نمی‌کنند که تجدیدنظری در رشد سالانه 3.3 درصدی که در برآورد اولیه اعلام شده بود، انجام شود.

روز پنجشنبه، داده‌های مربوط به شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) برای ماه ژانویه توسط شرکت‌کنندگان بازار مورد بررسی قرار خواهند گرفت. پیش‌بینی می‌شود که شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) مربوط به کالاهای غیرخوراکی، معیار ترجیحی فدرال رزرو (Fed) برای سنجش تورم، پس از افزایش 0.2 درصدی که در ماه دسامبر ثبت شده بود، بر اساس ماهانه 0.4 درصد افزایش یابد.

فعالان بازارها تقریباً مطمئن هستند که فدرال رزرو نرخ سیاست را در جلسه سیاست ماه مارس در بازه 5.25-5.5 درصد تغییر نخواهد داد. بر اساس ابزار CME FedWatch، احتمال کاهش نرخ در ماه مه در حال حاضر 20 درصد است. موضع فعالان بازار نشان می‌دهد که حتی اگر داده‌های تورم هزینه مصرف شخصی (PCE) تأیید کند که تغییری در سیاست فدرال رزرو تا ماه ژوئن صورت نخواهد گرفت، دلار آمریکا فضای زیادی برای افزایش ندارد. از طرف دیگر، یک برآورد ماهانه پایین از تورم هزینه مصرف شخصی کالاهای غیرخوراکی به میزان 0.2 درصد یا کمتر می‌تواند انتظارات برای یک کاهش نرخ در ماه مه را احیا کند. در این سناریو، بازدهی‌های آمریکا می‌تواند پایین بیاید و اجازه دهد طلا مومنتوم صعودی را به دست آورد.

در ساعات معاملاتی آسیایی روز جمعه، سرمایه‌گذاران به دقت به داده‌های شاخص مدیران خرید تولیدی (PMI) و شاخص مدیران خرید غیرتولیدی NBS از چین توجه خواهند کرد. در صورتی که هر دوی این شاخص‌های PMI در محدوده رشد بالای ۵۰ ثبت شوند، طلا می‌تواند از افزایش خوش‌بینی برای چشم‌انداز بهبود تقاضا بهره‌مند شود.

چشم‌انداز تکنیکال طلا

XAUUSD

شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار روزانه به ۵۰ بازگشته است، که نشان‌دهنده نبود مومنتوم صعودی است. سطح تکیه‌گاهی فیبوناچی ۲۳.۶ درصد از آخرین روند صعودی در ۲,۰۲۰ دلار قرار دارد. در صورتی که قیمت طلا (XAU/USD) پایین‌تر از این سطح بیاید و آن را به عنوان سطح مقاومت تایید کند، ممکن است با حمایت قوی در ۲,۰۰۵-۲,۰۰۰ دلار (میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه (SMA)، سطح روانی) قبل از هدف‌گذاری برای ۱,۹۸۰ دلار (بازگشت فیبوناچی ۳۸.۲ درصد) مواجه شود.

در روند صعودی، ۲,۰۳۰ دلار (میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (SMA)، سطح ثابت) به عنوان سطح مقاومت فوری قرار دارد. بسته شدن روزانه بالاتر از این سطح مقاومت می‌تواند خریداران تکنیکال را جذب کرده و شرایط را برای یک حرکت بالاتر به سوی ۲,۰۵۰ دلار (سطح ثابت) و ۲,۰۶۵ دلار (سطح ثابت) فراهم کند.

دیدگاه خود را درباره تحلیل هفتگی طلا: بهای طلا باید به بالاتر از 2,030 دلار برسد تا خریداران را جذب کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.