دوران غریبی در بازار طلا

دوران-غریبی-در-بازار-طلا
آنچه در این مقاله میخوانید

شمش طلا در بازار شمش لندن رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است: بهای طلا در این هفته و هفته گذشته به سرعت افزایش یافته است. در بازار شمش لندن، قیمت‌های شمش از سطح مقاومت مهم ۱,۶۰۰ پوند در هر اونس در ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) عبور کرد. در زمان نگارش این خبر، شمش طلا با قیمت ۱,۶۷۰ پوند معامله می‌شد.

از آنجا که طلا درآمدی ندارد، اگر بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو آمریکا یا بانک انگلستان اعلام کنند که قصد دارند نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تر بالا نگه دارند تا تورم را کنترل کنند، بالاترین سطوح قیمتی در شمش طلا ممکن است در معرض آسیب قرار گیرد. اما بازگشت قیمت طلا تضمین شده نیست و هر افت در قیمت طلا می‌تواند فرصت خوبی برای خرید قدرت ذاتی این فلز گرانبها باشد.

تقاضا برای طلا در آسیا رو به افزایش است

در حالی که این جهش اخیر در قیمت‌های طلا ناشی از افزایش گمانه‌زنی‌ بوده است، تقاضا برای طلای فیزیکی از بازارهای مصرف‌کننده کلیدی چین و هند همچنان بالا است. خریدهای طلا توسط بانک‌های مرکزی نیز همچنان در سطح تاریخی بالایی قرار دارد و این موضوع به وضوح در افزایش قیمت طلا تأثیر دارد. در حالی که مسکو و ناتو به صراحت در مورد احتمال درگیری مستقیم صحبت می‌کنند، باز هم با پیشگامی چین و هند، تقاضا برای طلا از سوی دولت‌ها هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهد.

روت کروول (Ruth Crowell)، مدیرعامل انجمن بازار فلزات گرانبهای لندن (LBMA)، روز دوشنبه گفت: “باز هم طلا با رسیدن به رکورد جدیدی که امروز به آن دست یافت، جذابیت تنوع‌بخشی خود را تقویت کرد. این فلز زرد هم اکنون عملکردی بهتر از پیش‌بینی‌های اخیر تحلیلگران در نظرسنجی پیش‌بینی سالانه فلزات گرانبهای LBMA دارد، که میانگین پیش‌بینی آن‌ها برای طلا ۲,۰۵۹ دلار بود.”

تریدرهای غربی در حال سود بردن از طلا هستند

در مقابل، تقاضای سرمایه‌گذاران غربی برای طلا منفی است چون مالکان موجود در حال سود بردن از این قیمت‌های بی‌سابقه جدید هستند. بر اساس داده‌های BullionVault در لندن، سرمایه‌گذاران خصوصی اکنون به مدت شش ماه متوالی به فروشندگان خالص طلا تبدیل شده‌اند، و میزان دارایی‌های خود را از زمان رکورد بالای ماه آگوست، ۳.۴ درصد کاهش داده‌اند. با این حال، در عین حال ارزش طلا‌یی که آن‌ها همچنان در محل‌های امن خود نگهداری می‌کنند – آماده برای فروش فوری در لحظه‌ای که تصمیم بگیرند –۴.۰ درصد افزایش یافته و به ۲.۴ میلیارد پوند در این هفته رسیده است.

فروشگاه‌های سکه و شمش‌های کوچک شاهد خیل زیادی از مردمی هستند که طلا را برمی‌گردانند و با این که مدیران سرمایه و دیگر سهامداران ETF طلا پوزیشن‌های خود را بیشتر روی بالاترین قیمت‌های جدید طلا کاهش می‌دهند، صندوق‌های پوششی متکی به طلا به اندازه قبل از دوران همه‌گیری بیماری کوچک شده‌اند.

از نظر بیشتر افرادی که تصمیم به خرید شمش طلا می‌گیرند، طلا به عنوان نوعی بیمه سرمایه‌گذاری جذاب، و روشی برای جبران زیان‌های بلندمدت در دارایی‌های دیگر مانند سهام و اوراق قرضه در زمانی است که اقتصاد ضعیف شده یا تورم افزایش می‌یابد. هر کسی که می‌خواهد بازدهی خود را به حداکثر برساند باید به هزینه‌ها، امنیت و راحتی توجه کند.

در اختیار داشتن شمش‌های کوچک و سکه‌ها می‌تواند احساس اطمینان به ما بدهد، اما هزینه‌های مرتبط با خرید و فروش این محصولات خرده‌فروشی می‌تواند تا ۱۰ درصد باشد، و نگهداری طلا در خانه نیازمند نصب گاوصندوق مناسب و پرداخت حق بیمه بالاتر برای بیمه خانه است.

بازار عجیب طلا

طلا هم اکنون در بازاری بسیار جالب معامله می‌شود، که وقتی با دیوار خرید پول بانک‌های مرکزی در بازار مقایسه می‌شود، در آن سود بردن به نظر کمتر تأثیرگذار است. این روند شامل برخی از بانک‌های مرکزی آسیایی است که در بازار هستند و از طریق واسطه‌ها خرید می‌کنند.

این روند اکنون با خرید بیشتر طلا توسط سرمایه‌گذاران خرده‌فروش آسیایی تقویت شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران چینی به بازار طلا روی آورده‌اند، چون بازار املاک و سهام در چین سقوط کرده‌اند. حکمت اقتصاد سنتی این بوده است که طلا باید در بازاری که نرخ‌های بهره هنوز بسیار بالا هستند، جذابیت کمتری داشته باشد، اما این بدون در نظر گرفتن قدرت خرید جدید آسیا در بازار طلا، به ویژه در شمش، محاسبه می‌شود.

در غرب، تمرکز دقیقی بر روی اعداد اقتصادی آمریکا وجود دارد که نشان می‌دهد فدرال رزرو ممکن است در تابستان تمایل به کاهش نرخ‌ها داشته باشد. این مسئله می‌تواند باعث افزایش بیشتر قیمت‌های طلا شود.

دیدگاه خود را درباره دوران غریبی در بازار طلا بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.