به بورس فلزات لندن و بورس کالای نیویورک دستور داده شد که تجارت فلزات روسیه را محدود کنند

به-بورس-فلزات-لندن-و-بورس-کالای-نیویورک-دستور-داده-شد-که-تجارت-فلزات-روسیه-را-محدود-کنند
آنچه در این مقاله میخوانید

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرده است که این اقدام با هدف «مختل کردن درآمدی که روسیه از صادرات آلومینیوم، مس و نیکل خود به دست می‌آورد» انجام شده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به همراه همتای خود، وزارت خزانه‌داری بریتانیا (HM Treasury)، محدودیت‌هایی را در مورد معامله آلومینیوم، مس و نیکل روسیه در بورس فلزات لندن (LME) و بورس کالای نیویورک (Comex) در ایالات متحده اعلام کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری می‌گوید ممنوعیت‌های جدید به منظور «مختل کردن» درآمدی که روسیه از صادرات آلومینیوم، مس و نیکل به دست می‌آورد، طراحی شده است.

دو فرمان اجرایی، واردات آلومینیوم، مس و نیکل با منشأ روسیه به ایالات متحده را ممنوع کرده و استفاده از آلومینیوم، مس و نیکل با منشأ روسیه در بورس‌های جهانی فلزات و در معاملات مشتقات خارج از بورس را محدود می‌کند.

وزارت خزانه‌داری می‌گوید: “این اقدام، پیگیری وزارت خزانه‌داری را بر اساس بیانیه رهبران گروه هفت برای کاهش درآمدهای روسیه از فلزات تثبیت می‌کند.”

در ایالات متحده، فرمان اجرایی (EO) شماره ۱۴۰۶۸ واردات از روسیه را از تاریخ ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) ممنوع می‌کند. فرمان اجرایی مرتبط ۱۴۰۷۱ نیز صادرات، بازصادرات، فروش یا تأمین به هر شخصی که در فدراسیون روسیه قرار دارد را ممنوع می‌کند:

۱) خدمات ضمانت برای سه فلز تولید شده در یا پس از ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) در بورس جهانی فلزات؛ و

۲) خدمات برای کسب این فلزات تولید شده در یا پس از ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) به عنوان بخشی از تسویه فیزیکی قرارداد مشتقات.

جانت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه‌داری، می‌گوید: “با هماهنگی شرکای ما در بریتانیا، ممنوعیت‌های جدید ما روی فلزات کلیدی همچنان به هدف‌گذاری درآمدهایی که روسیه می‌تواند برای ادامه جنگ خود علیه اوکراین به دست آورد، ادامه خواهد داد. با انجام این اقدام به شیوه‌ای هدفمند و مسئولانه، ما درآمدهای روسیه را کاهش خواهیم داد در حالی که از شرکا و متحدان خود در برابر اثرات ناخواسته حفاظت می‌کنیم.”

وزارت خزانه‌داری به طور خاص بورس فلزات لندن (LME) و بورس کالای شیکاگو (CME، مشغول به کار بورس Comex) را به عنوان نهادهایی کهاز پذیرش آلومینیوم، مس و نیکل جدید تولید شده توسط روسیه منع شده‌اند، فهرست کرده است.

جرمی هانت (Jeremy Hunt)، وزیر خزانه‌داری انگلیس، می‌گوید: “غیرفعال کردن توانایی [ولادیمیر] پوتین برای ادامه جنگ غیرقانونی‌اش در اوکراین زمانی بهتر حاصل می‌شود که ما به همراه متحدانمان عمل کنیم. با تشکر از رهبری انگلیس در این زمینه، اقدام قاطع ما با ایالات متحده برای ممنوعیت مشترک فلزات روسیه از دو بورس‌ بزرگ، جلوی انتقال بیشتر پول به ماشین جنگی کرملین را خواهد گرفت.”

بورس فلزات لندن در اطلاعیه‌ای که در تاریخ ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) صادر شده، می‌گوید: “در ارتباط با ممنوعیت واردات، این بورس خاطرنشان می‌کند که در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۱ (۲۸ فوریه ۲۰۲۳)، اطلاعیه LME شماره ۲۳/۰۳۴ را صادر کرد که تعلیق اعتبارسنجی برندهای روسی آلومینیوم اولیه، قرارداد ویژه آلیاژ آلومینیومی آمریکای شمالی (NASAAC)، مس، سرب و نیکل در انبارهای ذکر شده در بورس فلزات لندن در ایالات متحده را اجرا کرد.”

“بورس فلزات لندن، LME Clear، اعضای بریتانیا و مشتریان آن [می‌توانند] به «کسب» ضمانت‌نامه‌های روسی (شامل صدور، ایجاد و نگهداری چنین ضمانت‌نامه‌ها و حقوقی در چنین فلزی مطابق با قوانین LME) ادامه دهند، به شرطی که فلز مربوطه قبل از ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ (۱۳ آوریل ۲۰۲۴) تولید شده باشد.”

به نظر می‌رسد که این روند انعطافی برای فعالیت‌های تجاری و انبارداری روسیه در برخی قسمت‌های شبکه انبار بورس فلزات لندن در آینده نزدیک فراهم می‌کند. بیش از ۴۵۰ انبار تأیید شده توسط بورس فلزات لندن در ۳۲ مکان در سراسر ایالات متحده، اروپا و آسیا وجود دارد و بورس مالکیت یا اداره انبارها را ندارد، اما شرکت‌های انبارداری و انبارهایی را که آن‌ها اداره می‌کنند برای نگهداری برندهای فلزی ثبت شده در بورس فلزات لندن به نمایندگی از دارندگان ضمانت‌نامه مجاز می‌سازد.

Russian-gold

بورس فلزات لندن می‌گوید تاریخ تولید فلز روسی تحت تأثیر این قانون (تولید شده در یا پس از ۲۴ فروردین ۱۴۰۳) تا حدی به گواهی تجزیه و تحلیل (CoA) که هنگام انبار شدن یا ضمانت فلز همراه است، بستگی دارد.

تولیدکنندگان فلزات روسی که محصولات برندشده‌شان در بورس فلزات لندن (LME) ثبت شده است، شامل تولیدکنندگان آلیاژ آلومینیوم و آلومینیوم اولیه مانند روسال (Rusal) و تولیدکنندگان نیکل نورنیکل (Nornickel) و سورونیکل (Severonickel) هستند. نورنیکل همچنین یک محصول مس اولیه را در بورس فلزات لندن ثبت کرده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید:

“بورس‌های فلزات نقش محوری در تسهیل معامله فلزات صنعتی در سراسر جهان دارند. با انجام اقدام مشترک، ایالات متحده و بریتانیا، روسیه و تولیدکنندگان فلزات آن را از درآمد مهمی محروم می‌کنند.”

مایکل لایون (Michael Lion)، بازرگان باتجربه فلزات غیرآهنی که دوران حرفه‌ای او در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی (شامل یک دوره در حلقه بورس فلزات لندن) سپری شده است، می‌گوید این اعلامیه می‌تواند تأثیر فوری بر افزایش قیمت سه فلز در کوتاه‌مدت داشته باشد.

لایون به Recycling Today می‌گوید: “بازرگانان ضایعات فلزی غیرآهنی که با بورس فلزات لندن همکاری کرده‌اند، ممکن است در اثر افزایش قیمت‌های مبنای بورس فلزات لندن گرفتار شوند”.

بورس فلزات لندن متعلق به سازمان بورس هنگ کنگ (HKEX) مستقر در چین است، که این موضوع سؤالی را ایجاد می‌کند که همان طور که برخی دیگر از شرکت‌های چینی متهم به انجام آن شده‌اند، آیا این بورس تمایل کمتری به رعایت دقیق تحریم‌های ایالات متحده یا بریتانیا دارد.

با این حال، لایون می‌گوید که حضور بورس فلزات لندن در لندن احتمالاً به این معناست که آن‌ها به دقت به تحریم‌های جدید پایبند خواهند بود. او می‌گوید: “من بسیار تردید دارم که روسیه بتواند این تحریم‌های جدید و سختگیرانه‌ای که توسط چند دولت اعمال شده‌اند را دور بزند.” او افزود که بر اساس تعهد بورس فلزات لندن به رعایت تحریم‌های بریتانیا و ایالات متحده، مالکیت هنگ کنگ بر بورس فلزات لندن احتمالاً بی‌ربط است.

همان طور که لایون پیش‌بینی کرد، هنگامی که معاملات بورس فلزات لندن در آسیا و سپس اروپا صبح روز دوشنبه آغاز شد، ارزش آلومینیوم و نیکل بین ۸ تا ۹ درصد افزایش یافت. برای آلومینیوم، افزایش قیمت در ابتدای بیشترین میزان از زمان راه‌اندازی شکل فعلی قرارداد در سال ۱۹۸۷ در بورس فلزات لندن بوده است.

در حالی که بهای نیکل افزایش یافت، قیمت آن باید به شدت افزایش یابد تا با نوسان قیمتی که در مارس ۲۰۲۳ تجربه کرد برابری کند. قیمت مس بورس فلزات لندن نیز صبح دوشنبه در محدوده پایین‌تر ۱ درصد افزایش یافت، چون حضور روسیه در بازار جهانی مس به اندازه آلومینیوم یا نیکل چشمگیر نیست.

برای دسترسی به اطلاعیه وزارت خزانه‌داری، که شامل لینک‌هایی به دو فرمان اجرایی است، می‌توانید به این لینک، و برای خواندن نسخه وزارت خزانه‌داری بریتانیا این اطلاعیه نیز به این لینک مراجعه کنید.

دیدگاه خود را درباره به بورس فلزات لندن و بورس کالای نیویورک دستور داده شد که تجارت فلزات روسیه را محدود کنند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.