اعتصابات در بازارهای طلا در سراسر ایران ادامه دارد

اعتصابات-در-بازارهای-طلا-در-سراسر-ایران-ادامه-دارد
آنچه در این مقاله میخوانید

با وجود تلاش‌های نهادهای امنیتی نظام ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه طلا و جواهرات در ایران، بازار طلا در بیشتر شهرهای ایران همچنان در اعتصاب است.

تا یکشنبه، 23 اردیبهشت، فروشندگان طلا در شهرهای مختلف، از جمله تهران، در محل کسب خود غایب هستند و واحدهای تجاری فعال هیچ فعالیت خرید و فروشی انجام نمی‌دهند.

ادامه اعتصاب در بازار طلا در حالی است که در روزهای اخیر، دستگاه‌های امنیتی تلاش کرده‌اند فشاری بر اتحادیه طلا و جواهرات (Gold and Jewelry Union) برای پایان دادن به این اعتصاب وارد کنند.

در این رابطه، نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهرات تهران، روز جمعه، 21 اردیبهشت، اعلام کرد که اعتصاب واحدهای فروش طلا در اعتراض به اجرای ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت است.

بذرافشان تاکید کرده بود که در طی ۱۰ روز گذشته، جلسات متعددی بین هیئت‌های مدیره اتحادیه‌ها در تهران، مشهد، شیراز، یزد، اصفهان و تبریز در تهران با مقامات مربوطه درباره اعتصاب برگزار شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دستوراتی در این زمینه صادر کرده است.

بذرافشان همچنین اعلام کرده بود که از فروشندگان طلا خواسته شده تا از روز شنبه، 22 اردیبهشت، در محل کار خود حاضر شوند و به اعتصاب پایان دهند. با این حال، تا زمانی که رئیس اتحادیه در مصاحبه روز شنبه با خبرگزاری دولتی ایسنا تایید کرد که بازار طلا همچنان در اعتصاب است، این اتفاق رخ نداده است.

وب‌سایت تابناک نیز در این زمینه نوشت:

“اخبار رسیده از بازار نشان می‌دهد که بسیاری از واحدها همچنان بسته هستند و درخواست اتحادیه را رد کرده‌اند.”

تحلیلگران اعلام کرده‌اند که دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ نکته جدیدی برای متقاعد کردن فعالان این حرفه نداشته است و فروشندگان طلا همچنان نگران گام‌های بعدی دولت در مورد مالیات بر املاک هستند.

در دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است که “مالیات بر سود سرمایه بر واحدهای تجاری طلا اعمال نخواهد شد”.

این دستور همچنین تاکید می‌کند که ثبت موجودی اولیه در سامانه جامع تجارت مرتبط با دارایی‌های شخصی یا سرمایه‌ای که در تولید و فروش دخیل نیستند، الزامی نخواهد بود.

با این حال، با توجه به رفتار دولت در زمینه مالیات بر املاک در دو سال گذشته و تاکید مقامات بر ضرورت افزایش درآمدهای مالیاتی، فروشندگان طلا از ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت خودداری می‌کنند.

این موضوع همچنین با واکنش سازمان امور مالیاتی مواجه شده است و این سازمان، بدون هیچ‌گونه مصلحت‌اندیشی، فروشندگان طلا را به خاطر عدم همکاری با جریمه‌های سنگین تهدید کرده است.

در این رابطه، سخنگوی سازمان امور مالیاتی به وب‌سایت دولتی خبرآنلاین گفته است که به شرط فروش طلا و ارز از طریق فاکتورهای الکترونیکی به صرافی‌های مجاز یا فروشندگان طلا با فروشگاه‌های ترمینالی و ثبت فاکتورهای الکترونیکی، مالیات بر سود سرمایه اعمال نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، دولت در تلاش است تا با تصویب قانون مالیات بر سود سرمایه، مالیات‌های جدیدی را بر املاک، خودروها و همچنین طلا و ارز اعمال کند. بر اساس برنامه دولت، سود حاصل از خرید و فروش این دارایی‌ها مشمول مالیات خواهد شد.

دیدگاه خود را درباره اعتصابات در بازارهای طلا در سراسر ایران ادامه دارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.