هند قراردادی با ایران برای فعالیت در بندر چابهار امضا کرد

هند-قراردادی-با-ایران-برای-فعالیت-در-بندر-چابهار-امضا-کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

روز دوشنبه ایران و هند توافق‌نامه‌ای بلندمدت امضا کردند که بر اساس آن شرکت هندی ایندیا پورتس گلوبال لیمیتد (IPGL) ایجاد یک ترمینال در بندر استراتژیک چابهار را به عهده خواهد گرفت تا تجارت در آسیای مرکزی را گسترش دهد.

خبرگزاری ایرنا (IRNA) گزارش داد که این توافق‌نامه در مراسمی با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر حمل و نقل و توسعه شهری ایران، و سرباناندا سونووال (Sarbananda Sonowal)، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند، در تهران به امضا رسید.

امضای این توافق‌نامه به عنوان یک نقطه عطف در همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین تسهیل همکاری استراتژیک بین ایران و هند تلقی می‌شود.

بر اساس گفته‌های سونووال، این توافق‌نامه که مدتی در دست بحث بوده است، “مسیر را برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر در بندر هموار خواهد کرد.” او گفت: “بدون یک توافق‌نامه بلندمدت، سرمایه‌گذاری در بندر بسیار دشوار است.”

جیشانکار (Jaishankar) گفت که هند انتظار دارد این پروژه ارتباط آن با یک مسیر حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب که با ایران و روسیه در حال توسعه است را بهبود بخشد و همچنین ارتباطات تجاری با آسیای مرکزی را ارتقا دهد.

وزیر هندی در این هفته به رسانه‌های محلی گفت: “شاهد ایجاد ارتباطات بیشتری از آن بندر خواهیم بود.”

بندر چابهار به عنوان دروازه‌ای برای رسیدن کالاهای هندی به بازارهای افغانستان و آسیای مرکزی عمل می‌کند، و در عین حال، وابستگی هند به رقیب و همسایه خود، پاکستان، را از بین می‌برد. هند سال گذشته ۲۰,۰۰۰ تن گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان فرستاد.

همکاری بین ایران و هند در مورد این بندر استراتژیک به سال ۲۰۰۳ بازمی‌گردد، زمانی که دهلی‌نو موافقت کرد در طی سفر رئیس‌جمهور وقت، محمد خاتمی، به هند، بندر و زیرساخت‌های همراه آن را توسعه دهد. این پروژه از آن زمان چندین تاخیر را تجربه کرده و تحت تأثیر تحریم‌ها علیه ایران قرار گرفته است.

بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در دریای عمان، اهمیت بسیار زیادی از نظر سیاسی و اقتصادی برای کشور دارد. ایران اقدامات جدی را برای توسعه این بندر انجام داده است تا تجارت دریایی کشور را بهبود بخشد.

این بندر شامل ترمینال‌های شهید کلانتری و شهید بهشتی است که هر یک دارای پنج اسکله هستند. این بندر در استان سیستان و بلوچستان ایران واقع شده و حدود ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی استان بلوچستان پاکستان قرار دارد، جایی که بندر گوادر که با تأمین مالی چین در حال گسترش است، واقع شده است.

دیدگاه خود را درباره هند قراردادی با ایران برای فعالیت در بندر چابهار امضا کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.